خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«تریبون نماز جمعه محل صدور احکام قضایی نیست»

مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بر ضرورت آسیب شناسی جدی از وضعیت نماز جمعه در کشور تاکید کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر نماز جمعه مطلوب در کشور نداریم و برخی ائمه جمعه از این تریبون به نفع گرایش خاص فکر استفاده می کنند و علیه افرادی دیگری قضاوت و در جایگاه قاضی حکم قضایی صادر می کنند. بنابراین برای رسیدن به نمازجمعه مطلوب نیازمند آسیب شناسی جدی از این نماد انقلاب هستیم.

دکتر بهرام دلیر در گفت و گو با شفقنا جایگاه و اهمیت نماز جمعه از حوزه دینی، سیاسی و اجتماعی را بسیار مهم و اساسی ارزیابی کرد و افزود: فلسفه نماز جمعه این است که شرکت کنندگان را آراسته به اخلاق اسلامی کنند یعنی خطیب نماز جمعه باید از این تریبون هم برای پای منبری های خود و هم برای جامعه، تقوی و پارسایی پمپاژ کند و چنین اهمیت و کارکردی نیازمند این است که خطیب جمعه فردی پارسا، متعهد، متقی، عادل و آگاه به تمام معنا باشد که هم حقوقی را ضایع نکند و هم اینکه به دنبال احیای حق، حقیقت و عدالت باشد. تا زمانی که یک امام جمعه در رابطه با رعایت حقوق مردم و رعایت عدالت ناتوان باشد نمی تواند به اهداف اساسی دست یابد.

 معرفت دینی از مهم ترین کارکردهای نمازجمعه

وی در ادامه معرفت دینی را از دیگر کارکردهای نماز جمعه دانست و تصریح کرد: اگر امام جمعه بخواهد ملت و جامعه ای را به تقوی آراسته کند باید ابتدا خودش مجسمه تقوی باشد به این معنی که به مخاطبان خود معرفت دینی شامل مباحث کلامی، اخلاقی و عرفانی منتقل کند و آن را در جامعه جاری نماید. اما اگر خود او از این نظر کمبود داشته باشد قطعا برای جامعه نیز نمی تواند روشنگری دینی داشته باشد.

امام جمعه هتاک موفق نخواهد شد

مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطر نشان کرد: قدرت تحلیل های اجتماعی و سیاسی سومین نکته حایز اهمیت در مورد نماز جمعه است.  امام جمعه باید به عنوان یک آسیب شناس دیده بان بزرگی برای مسایل روز جامعه باشد و این مسایل را آسیب شناسانه به مردم ارایه دهد. اما اگر امام جمعه ای خود هتاک و از معرفت دینی،  اجتماعی و تقوی الهی به دور باشد، قطعا شنوندگان نیز تحت تاثیر حرفهای او قرار نخواهد گرفت. بنابراین ائمه جمعه باید آراسته به مسایل اخلاقی و حقوق مردم را رعایت کند.

دکتر دلیر همچنین از امام جمعه به عنوان پدر جامعه یاد کرد  و گفت: امام جمعه ای که خود گرایش خاصی از گرایش های سیاسی را داشته باشد و از تریبون جامعه به سمت گرایش خاصی دامن بزند او چندان موفق نخواهد بود، چرا که جامعه ما از نظر فکری و فرهنگی دارای تکثر است و در چنین جامعه ای اگر امام جمعه به جریان خاصی گرایش داشته باشد و فقط مدافع یک جریان فکری باشد،  قطعا  موفق نخواهد شد. اما اگر امام جمعه به همه احزاب سیاسی و تفکرات فکری توجه داشته باشد می تواند همه آنها را به صحنه نماز جمعه بکشاند.

نماز جمعه به تربیون افراد خاص تبدیل نشود

وی اضافه کرد: تربیون نماز جمعه می تواند واسط و پیوند بین نخبگان و فرهیختگان آن شهرستان با توده مردم بوده باشد یعنی باید از نخبگان علمی، فرهنگی، تحقیق و پژوهشی بدون توجه به گرایش های سیاسی، دعوت به سخنرانی در نماز جمعه شود، اما اگر فقط یک فکر و جریان خاص حق استفاده از تریبون نمازجمعه به عنوان رسانه مذهبی و دینی داشته باشد، روز به روز شاهد خلوت شدن آن نماز جمعه خواهیم شد و جایگاه اصلی خود را از دست خواهد داد.

نماز جمعه باید مظهر آزاد اندیشی باشد

این دکترای علوم سیاسی به آسیب های فعلی نماز جمعه در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروزه تریبون های نماز جمعه در اختیار یک جریان فکری (منهای ارزشی و غیرارزشی) قرار دارد، این در حالی است که همه جریان های فکری در ایران حق اظهار نظر دارند چرا که ما انقلاب کردیم که آزادی قلم، آزادی بیان، تفکر و عرضه آن را داشته باشیم وقتی ماهیت انقلاب ما چنین است نماز جمعه نیز به عنوان یکی از نمادهای انقلاب باید مظهر آزاد اندیشی، آزادی فکری و آزادی عرضه تفکرات در داخل نظام را داشته باشد نه اینکه گرایشی نمازجمعه را در اختیار بگیرد و عرصه برای فعالیت گرایش های دیگر نباشد.

تریبون نماز جمعه محل صدور احکام قضایی نیست

مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان بر ضرورت آسیب شناسی جدی از وضعیت نمازجمعه در کشور تاکید کرد و گفت: متاسفانه برخی ائمه جمعه ما گاها از تریبون نمازجمعه علیه افرادی اهانت هایی را وارد می کنند در حالی که اهانت کردن به دیگران ضد تقوا، ضد عدالت و غیراخلاقی است و نماز جمعه محل صدور حکم قضایی نیست اما امام جمعه گاهی به عنوان قاضی القضات حکمرانی می کند. بنابراین باید نماز جمعه مطلوب را تعریف کنیم و آسیب شناسی جدی در این زمینه داشته باشیم تا چالش های موجود از بین برود. در غیر اینصور جایگاه فعلی نیز از دست خواهد رفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا