خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اگر خارجی‌ها از زندان های ما بازدید کنند …

رییس سازمان زندان‌ها گفت: محیط زندان های ما تربیتی است و اگر خارجی‌ها از آن بازدید کنند خواهند فهمید که در زندان‌های ما چه هزینه‌ای برای سالم سازی و توجه به حقوق بشر و مردم صورت گرفته است.
به گزارش انصاف نیوز به نقل از ایسنا، اصغر جهانگیر با حضور در یازدهمین گردهمایی مدیران عامل ستادهای دیه سراسر کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش یکی از خبنرگاران مبنی بر اینکه برای عفو زندانیان به مناسبت نیمه شعبان برنامه‌ای دارید؟ گفت: اگر در این راستا برنامه‌ای باشد آن را اعلام می‌کنیم؛ چرا که در حال بررسی آن هستیم.
وی در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران در مورد اینکه از زمانی که وی رییس سازمان زندان ها شده در بحث مراقبت‌های داخل زندان چه تغییراتی به وجود آمده است، تصریح کرد: تلاش کردیم اطلاعاتمان را از مشکلات و معضلاتی که در داخل زندان وجود دارد با سرکشی‌هایی که از زندان‌های استان‌ها داشتیم جمع‌آوری کنیم و آن‌ها را دسته‌بندی کردیم و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا در یک نشست خبری فعالیت‌هایی که در این زمینه شروع شده را بیان کنیم.
رییس سازمان زندان‌ها در مورد حمایت از خانواده زندانی ادامه داد: حمایت از خانواده زندانی بسیار حائز اهمیت است. نگاه ما این است که وقتی فرد وارد زندان می‌شود خانواده او نیز مسائلی را تحمل می‌کند. با برنامه‌های اصلاحی در این زمینه بازگشت مجدد زندانی به زندان‌ها کاهش می‌یابد، اما متاسفانه آمار بازگشت به زندان در حد مطلوب نیست؛ بنابراین انتظار داریم با فعالیت‌های تربیتی که انجام می‌دهیم به سمت و سویی برویم که فرد بعد از خروج از زندان مجدد به زندان باز نگردد.
خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که برنامه شما برای کاهش جمعیت کیفری در داخل زندان‌ها چیست که وی پاسخ داد: برنامه‌هایی را در این رابطه طراحی کردیم که یکی از آنها استفاده از ظرفیت قانونی است. بدین معنی که همکاران قضایی در صورت امکان از مجازا‌تهای جایگزین استفاده کنند؛ زیرا اگر ازدحام زندان زیاد باشد برنامه تربیتی و اصلاحی جوابگو نیست. همچنین در مورد جرایمی که امکان نگهداری محکومین در خارج از زندان است استفاده از پابند الکترونیکی را توسعه دهیم. این طرح قبلا شروع شده اما کافی نیست.
وی در خصوص پابند الکترونیکی گفت: در حال حاضر این طرح به صورت پایلوت در اصفهان و تهران در حال اجرا شدن است و ما از سال جدید آزمایش در رابطه با دستبند و پابند الکترونیکی را آغاز کرده‌ایم. در حال حاضر 100 نفر به طور آزمایشی از پابندهای الکترونیکی استفاده می‌کنند.
جهانگیر در مورد افزایش 50 درصدی حقوق اداره کل زندان‌ها که قرار بود انجام شود که صورت نگرفته است گفت: این موضوع را دنبال می‌کنیم تا شامل همه سازمانهای تابعه شود. دستگاه قضایی دارای سازمان‌های تابعه است، اما برداشتی که همکاران ما در دولت داشتند این بود که افزایش حقوق شامل سازمانها نمی‌شود و فقط به قوه اختصاص می‌یابد.
وی ادامه داد: در استان‌ها بودجه استانی بسیار متمرکز از طریق استانداری پرداخت می‌شود که در این راستا استانداری‌های مقاومت کردند که در حال رایزنی با آنها هستیم و تلاش می‌ کنیم مشکل حل شود.
جهانگیر در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران در رابطه با اینکه دوران محکومیت شهرام جزایری به نقل موکلش به پایان رسیده اما وی هنوز در زندان بسر می‌برد دلیل آن را جویا شد که وی پاسخ داد: از این موضوع اطلاع ندارم اما این را می‌دانم که هیچ فردی حتی یک ساعت بدون دستور قانون و حکم قاضی نمی‌تواند در زندان بماند و اگر این اتفاق بیفتد در واقع زندان تخلف کرده است. اگر کسی در زندان است با مجوز مقامات قضایی و طبق مقررات است و زندان این اجازه را ندارد که زندانی را بعد از پایان دوران محکومیت حتی یک ساعت نگه دارد.
رییس سازمان زندان‌ها در پاسخ به سئوال یکی از دیگر خبرنگاران در مورد اینکه از وقتی وی رییس سازمان زندانها شده انتشار اخبار داخل زندان به رسانه‌های بیگانه کاهش یافته است و آیا این موضوع دارای دلیل خاصی است گفت: ما وظیفه داریم زندان را محیطی برای آموزش و تربیت قرار دهیم. کسانی که محیط زندان را ناامن می‌کردند شناسایی شوند و اجازه تحرکات منفی به آنها داده نشود؛ بنابراین یکی از کارهایی که در شروع مسئولیت من اتفاق افتاد این است که بازرسی‌ها به صورت مستمر در زندان‌های سراسر کشور آغاز شد و این کمک می‌کند که اگر کسی بخواهد محیط زندان را ناامن کند و مقابل فعالیت زندان بایستد در بازرسی‌های که انجام می‌شود با آنها برخورد می‌شود و این برخوردها اجازه نمی‌دهد فعالیت‌های منفی از سمت این افراد به بیرون راه یابد.
وی ادامه داد: اینگونه نیست که کاهش خبر داشته باشیم چرا که محیط ما یکی از بهترین مکان‌ها در دنیا از نظر حقوق بشری در زندان‌های ایران است. زیرا محیط تربیتی است و اگر خارجی‌ها از آن بازدید کنند خواهند فهمید که در زندان‌های ما چه هزینه‌ای برای سالم سازی و توجه به حقوق بشر و مردم صورت گرفته است.
وی در پایان در پاسخ به یکی از سوال خبرنگاران در مورد آخرین اخبار از اردوگاه‌های مواد مخدر گفت: اعتباراتی که در این راستا به ما تخصیص یافته کافی نیست، اما با توجه به همین اعتبارات در حال انجام است.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا