خرید تور تابستان ایران بوم گردی

“ماجرای حسن و حسین ادامه دارد”

به گزارش انصاف نیوز، سایت رییس جمهور سلام در تحلیلی نوشت: شاید کسی گمان نمی کرد روزی به همین زودی شعار مرگ بر آمریکا چالش برانگیز شود. این بار نه بین اپوزیسیون و حکومت که میان دولت و بخشی از افراطی های همیشه حاضر در صحنه.

ماجرا از یک تلفن آغاز شد. تماس تلفنی حسین اوباما با حسن روحانی در نیویورک. اما قرار نبود به همینجا ختم شود. اصلا قرار بر ختم ماجرا نبود؛ برعکس آنچه بسیاری گمان میبردند اینبار حسن روحانی و تیم مذاکره کننده اش قرار بود تا آخر خط تماس بروند و مانند دیگر افراد تسلیم صحنه آرایی فشارهای حاشیه ای نشوند. از همان ابتدا در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به شوخی عنوان شد که در 13 آبان چه باید کرد!
هرچند که تمامی این ماجراها خشم گروهی اندک اما قدرتمند را برانگیخت و تبدیل به سوژه خبری مناسب و قابل دسترس برای بسیاری از رسانه های منسوب به این گروه شد، به نظر میرسد در روزهای منتهی به سالروز اشغال سفارت آمریکا توسط گروهی از دانشجویان خط امام، این دغدغه برای آنان بیشتر شد تا جایی که عمده اخبار منتشره و سخنرانی های افراد سرشناس این گروه به موضوع 13 آبان و شعار “چالش برانگیز” مرگ بر آمریکا اختصاص یافت. مخالفان ارتباط با آمریکا این روزها روزهای شلوغی را از سر گذراندند، مصاحبه های متعدد، سخنرانی های طولانی و کفش هایی که به سمت رییس جمهور پرتاب شد نمونه هایی از مشغولیت این روزهای آنان است.
هرچند که نظرسنجی های اخیر نشان از رضایت مردم ایران از تماس دو رییس جمهور بعد از سی و چند سال داشت اما به نظر میرسد مخالفان معدود ارتباط با آمریکا ناامید نشدند و راهشان را ادامه دادند.
این راه ادامه پیدا کرد تا یک روز قبل از گرامیداشت روز 13 آبان ! درست زمانی که فارس و رسانه های منسوب به جناح افراطی ومخالف سیاست های خارجی دولت مشغول سر دادن شعار “هیهات منَّا الذّله” و” مبارزه با شیطان بزرگ” بودند، رهبری انقلاب در دیدار پرشور دانش آموزان و دانشجویان گفتند: هیچکس نباید مجموعه مذاکره کنندگان ما را سازشکار بداند، اینها بچه های خود ما و بچه های انقلابند. یک ماموریت سختی را برعهده دارند و هیچکس نباید ماموری را که مشغول کاری است تضعیف کند.
هرچند که تا لحظه تنظیم این گزارش خبرگزاری فارس نسبت به پوشش سخنان رهبر معظم انقلاب اقدامی نکرد اما حمایت ایشان از سیاست های خارجی دولت و مخالفتشان با تضعیف هیات مذاکرده کننده، این رسانه ها و افراد بانفوذ آنان را وارد فاز جدیدی خواهد کرد و پیش بینی می شود دفاع هوشمندانه و منطقی ایشان از تیم دیپلماسی دولت، جناح اقتدارگرا را در موقعیت آچمز قرار دهد.
دولت روحانی با سکوت در برابر این هجمه ها و مخالفت ها نشان داد که از توانایی رایزنی مثبت در سطوح بالا برخوردار است و میتواند در سکوت کار تیم خود را پیش ببرد.
این سخنان رهبری معظم انقلاب در حالی منتشر شد که طی روزهای گذشته شاهد حملات پی در پی افرادی همچون احمد خاتمی و حمید روحانی به سیاست خارجی دولت یازدهم بودیم و کنون باید منتظر ماند تا چرخش احتمالی این افراد و یا حداقل سکوت چند وقته آنان را ببینیم.
البته بودند افرادی که تیزهوشانه سعی کردند از پاسخ به شبهات 13 آبان امسال فرار کنند و زیرکانه از لزوم مبارزه با استعمار و دفاع از مظلوم سخن گفتند. علی لاریجانی از این دست افراد بود. رییس قوه مقننه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت که ظلم‌ستیزی به عنوان یکی از ارکان مهم در نهاد این انقلاب نهفته است و این تفکری بود که امام خمینی (ره) به آن اعتقاد داشت و به همین دلیل ایشان آمریکا را شیطان بزرگ خواندند چرا که این کشور به عنوان سمبل استعمار و استثمارگری مطرح است که این مسئله در رسانه‌ها هم محل مناقشه شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین درباره اهمیت روز 13 آبان برای ملت ایران اظهار داشت: “در مورد اینکه امسال با توجه به تغییر شرایط برای این روز بزرگ چه کنیم؛ این مسئله مطرح است که آیا انقلاب اسلامی در ذات خود یک حقیقتی است که دست مظلوم را می‌گیرد و با ظالم مبارزه می‌کند یا خیر؟”
فردا 13 آبان است. روزی که به شعار مرگ بر آمریکا و مشتهای گره کرده جناح حاضر در صحنه معروف است، روزی که هرساله خشم و نفرت گروهی از ملت ایران را از کشور آمریکا و آشتی ناپذیری دو کشور را نشان میداد. اما الان با حضور تیم دیپلماسی زیرکی با ریاست جواد ظریف و حسن روحانی امیدهایی برای آشتی بین دو کشور و رایزنی برای حل مشکلاتی در این میان به وجود آمده است، هرچند که فشار جناح مخالف و تمسک آنان به همه امکانات در دسترسشان از لنگه کفش تا تریبون های نماز جمعه و رسانه ها، پایانی نخواهد داشت اما احتمال کاهش این فشارها در آینده خواهد بود. جناح مخالف دولت و اقتدارگرا اینبار گاف دادند. آنان پیام نرمش قهرمانانه را به عمد نادیده انگاشتند و همچنان بر طبل مخالفت خود کوبیدند. اما به نظر نمیرسد که اینبار با وجود تبیین سیاست خارجی ایران توسط رهبر معظم انقلاب و دولت روحانی و تنظیم روابط بر اساس نرمش قهرمانانه، مخالفان ارتباط با آمریکا بتوانند کاری از پیش ببرند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا