خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رییس‌جمهور: باید صدای مردم و زمین و آسمان را شنید

رییس جمهور روحانی گفت: باید صدای مردم را بشنویم و باید صدای آسمان و زمین را هم بشنویم، الان صدای آسمان را می شنویم که می گوید سال آینده سال خشکسالی است و کشاورزان برای نوع کشت باید الگوها را تغییر دهند و بدانند که کشت بهار 97 با 96 متفاوت است. آسمان به همه کشاورزان، دولت و مسوولان می گوید که خودتان را برای شرایط جدید آماده کنید. زلزله صدای خیلی رسا و روشنی داشت مخصوصا تکانی که در تهران یک شب ایجاد کرد و موجب نگرانی مردم شد.

به گزارش  ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح روز پنج شنبه با حضور در وزارت راه و شهرسازی با آغاز اجرای برنامه باآفرینی ملی شهری همزمان در 9 استان کشور افزود: همیشه به فکر مسکن و بافت فرسوده از اول دولت یازدهم بوده ایم ولی زلزله کرمانشاه برای من یک پیام مهم داشت.

وی ادامه داد: باید صدای مردم را بشنویم و باید صدای آسمان و زمین را هم بشنویم، الان صدای آسمان را می شنویم که می گوید سال آینده سال خشکسالی است و کشاورزان برای نوع کشت باید الگوها را تغییر دهند و بدانند که کشت بهار 97 با 96 متفاوت است.

وی اظهار داشت: آسمان به همه کشاورزان، دولت و مسوولان می گوید که خودتان را برای شرایط جدید آماده کنید.

روحانی افزود: زلزله صدای خیلی رسا و روشنی داشت مخصوصا تکانی که در تهران یک شب ایجاد کرد و موجب نگرانی مردم شد.

رییس جمهوری گفت: مگر خانه هایی که در سکونت داریم چقدر مقاوم است و تا چند ریشتر می تواند ایستادگی کند، بخشی از کشور روی خط زلزله قرار دارد و برخی ممکن است این گونه نباشد، اگر جایی ساختمان قدیمی و یا مسجد قدیمی دارد معلوم است که در آن مکان زلزله نیامده و یا کمتر می آید ولی برخی استان ها در خط زلزله قرار دارند و خطرشان زیاد است.

روحانی افزود: البته همه استان ها باید برای مقاوم سازی تلاش کنند و اگر می خواهیم اولویت بندی کنیم برای استان ها و شهرهایی اولویت دهیم که احتمال زلزله آنان بیشتر است.

وی با بیان این که اولین هدف در اجرای این طرح بازآفرینی و مساله جان مردم و سلامت آنان اصل است، گفت: زلزله کرمانشاه به ما اعلام کرد که باید به فکر سکونت گاه های مردم باشیم و برای این کار باید طراحی کنیم که مردمی که در بافت فرسوده زندگی می کنند با شرایط آسان به یک خانه امن برسند.

رییس جمهوری گفت: باید به این افراد برای بازسازی امتیازاتی بدهیم و راه اساسی این است که اگر محله ای بافت فرسوده و قدیمی دارد به بافت پایدار و سالم و کم مصرف تبدیل شود.

روحانی افزود: فقط سلامت و معیشت فرد مورد نظر نیست بلکه مساله مصرف انرژی نیز در این طرح در نظر گرفته شده است چرا که خانه های فرسوده به صورت هفتگی یا معمولا به دنبال تعمیر هستند و برای ساکنان گرفتاری ایجاد می کنند و از سوی دیگر فرسودگی محلات مشکلات اجتماعی هم ایجاد می کند.

وی ادامه داد: ما شاید تنها به ظاهر ساخت و ساز فکر می کنیم ولی در آن مسائل اجتماعی و فرهنگی هم وجود دارد البته مهم است که چه طور ساختمان بسازیم و ساختمان هایی همراه با فرهنگ و سنت و سلیقه ایرانی بسازیم.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: در زمان جنگ نهادی در خوزستان اقدام به ساخت خانه کرد ولی کسی به داخل آن نرفت و به درد آنان نمی خورد چرا که در آن محله مردم گاو، گاومیش و مرغ و خروس خود را به داخل این خانه ها می بردند؛ بنابراین در ساختن خانه باید به ویژگی ها و نیازمندی ها توجه کرد.

روحانی گفت: باید محله را مدنظر دهیم و بازآفرینی کنیم قبل از پول و آمادگی دولت آمادگی مردم مهم است و باید با مردم صحبت کنیم و اولین اقدام را باید صدا و سیما، روزنامه ها و فضای مجازی انجام دهند و باید توضیح دهند که چه کاری انجام خواهند داد و باید نقشه بازآفرینی آن محله مقابله چشم مردم قرار گیرد تا مردم ببینند و ویژگی های محلات پس از بازآفرینی را مشاهده کنند تا موجب تشویق مردم شود.

روحانی گفت: برای این که مردم به راحتی به سمت این هدف حرکت کنند مردمی که خانه فرسوده دارند به جز واگذار کردن خانه فرسوده خود چیز دیگری نباید بدهند یعنی اگر فردی خانه فرسوده 80 متری با اجرای این طرح خانه 100 متری به آن تعلق می گیرد.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح دولت از پیش بودجه ای نیاز ندارد و بانک ها باید وارد عمل شوند و زمانی که توسعه گر می آید زمین در اختیارش قرار می گیرد که حدودا 2 برابر خانه های فرسوده محله خانه می سازد که 50 درصد آن به مردم همان محل واگذار می شود که از هر نظر دقیق، مقاوم و مجهز است و 50 درصد نیز به توسعه گر تعلق دارد و دولت تنها در تسریع فروش این خانه ها اقدام و تضمین خواهد کرد.

رییس جمهوری گفت: در اجرای این طرح، شهرداری ها از توسعه گر پول پروانه نمی گیرند و حتی نقشه هم می دهند و تنها نظارت خواهند کرد و تمام امور زیرساختی و روبنایی بر عهده دولت است.

روحانی افزود: بانک ها را مکلف کردیم تا نسبت به ارائه وام به توسعه گر تسریع کند، بنا بر این دولت زمین مجانی می دهد و هر مکانی که وزارت راه و شهرسازی زمینی را مدنظر برای این طرح قرار دهد به سایر دستگاه ها تکلیف می شود که در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.
وی ادامه داد: خانه اولی ها و زوج هایی که ازدواج کرده اند با کمک پول خودشان که در صندوق پس انداز مسکن سرمایه گذاری کرده اند می توانند در این طرح شرکت کنند و تعهد ما به توسعه گر این است که خانه ها را سریع به فروش برسانیم و از سوی دیگر در توانمندی زوج جوان کمک کنیم.

رییس جمهوری گفت: هر زوجی که پولی در صندوق پس انداز مسکن گذاشته باشد با نرخ تسهیلات هشت درصد می تواند برای خرید خانه اقدام کند و اگر این زوج بخواهد در منطقه های بازآفرینی شده خانه بخرد سود تسهیلات شش درصد خواهد بود از زوج های جوان خواهش می کنم که ساختمان های جدید بافت فرسوده را مدنظر قرار دهند.

روحانی افزود: در حال حاضر روزانه هزار نفر برای سپرده گذاری در بانک مسکن اقدام می کنند که امیدواریم این افزایش پیدا کند و این طرح هدیه ای از طرف دولت دوازدهم است به مردم و شرایطی است که نسل جوان به راحتی خانه دار شود، البته فوائد دیگری هم دارد که افزایش سرمایه مردم است.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: فردی که خانه 50 متری یا 60 متری دارد و قدمت آن بالای 70 سال است با اجرای این طرح به ساختمان های نوساز و مستحکم و بهداشتی مجهز می شود که قیمت آن با خانه قدیمی متفاوت است.

روحانی گفت: مسکن یکی از بخش های پیشران است که اگر شروع شود اقتصاد را به حرکت در می آورد و معادن و بنگاه ها فعال می شود و صنعت به حرکت در می آید.

وی افزود: البته محله هایی هم که بخواهند خودشان این طرح را اجرا کنند دولت در ارائه تسهیلات و نقشه کمک خواهد کرد و مسائل زیرساختی و رونمایی را بر عهده خواهد گرفت این طرح دولتی نیست و ما می خواهیم برای بازآفرینی محل های فرسوده سراسر کشور کمک کنیم.
رییس جمهوری گفت: نهادهای عمومی را هم تشویق می کنیم که در اجرای این طرح وارد عمل شوند، چرا که این طرح برای سلامت و نشاط مردم با اهمیت است.

روحانی افزود: ما صدای زلزله را شنیدیم و صدای مشکلات مردم در بافت فرسوده را شنیده ایم و صدای مردم ضعیف و کم توان برای این که زندگیشان بهتر شود را هم شنیدیم و صدای نسل جوان خانه اولی ها را هم شنیده ایم و صدای آن هایی که می خواهند شهرشان زیبا باشد و به آن افتخار کنند را نیز شنیده ایم و می خواهیم در این افتخار سهیم شویم.

وی گفت: انشالله دست در دست هم می دهیم و این طرح را به ثمر می رسانیم و در این راه از وزارت راه و شهرسازی، شهرداری تهران، استانداران و شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهر و روستا و تمام دستگاه هایی که در اجرای این طرح سهیم هستند تشکر می کنم.

روحانی افزود: در ابتدای این مساله از صدا و سیما تشکر می کنم که پیشاپیش در این زمینه وارد شود و کمک کند و مردم را آماده کند.

رییس جمهوری ادامه داد: طرحی که به دنبال آن هستیم برنامه اصلی دولت برای مسکن است به یک معنا برای سلامت جان مردم و نوسازی و بازآفرینی محلات کهنه و فرسوده و طرحی نو در و جدید برای حل مشکل مسکن است

روحانی با بیان این که مسکن برای همه ایرانیان مهم است، گفت: البته مسکن یعنی محلی که وقتی انسان وارد آن می شود احساس آرامش کند و به تعبیر قرآن یک همسر باوفا هم باید باشد تا مسکن شود تا هم فرد احساس کند در کنار همسرش قرار دارد و هم بالعکس زن در کنار شوهر احساس آرامش کند.

روحانی افزود: ساختمان با ویژگی هایش و زوج و همسر در کنار هم آرامش را به وجود می آورد و اگر فرزند صالح هم باشد چه بهتر و اگر نوه هم به آن اضافه شود خوشحالیشان بیشتر خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: من خودم سال ها اجاره نشین بودم و چهار پنج صاحبخانه را تجربه کرده ام و مستاجری سخت است چرا که اگر ذره ای بچه زیر دوش حمام بیشتر بماند و یا سر و صدا کند و یا صدای تلویزیون بلند باشد صدای صاحب خانه در می آید که چه خبر است.

رییس جمهوری افزود: وظیفه بزرگ همه ما این است که جوانان را خانه دار کنیم و این اقدام هر چه زودتر انجام شود بهتر است چرا که احساس آرامش بهتری می کنند و فرزندانشان را راحت تر بزرگ می کنند.

روحانی با بیان این که چگونه مردم باید مسکن دار شوند گفت: تمام حکومت ها و دولت ها برای مسکن دار شدن مردم طرح هایی داشته اند که موفق بوده یا نبوده کاری ندارم ولی تلاش کرده اند.

وی گفت: دولت خانه ساز خوبی نیست کما این که تاجر و بنگاه دار خوبی هم نیست و هر کاری به دولت سپرده شود اگر جایی است که می شود به مردم واگذار کرد و نکنیم ضرر خواهیم کرد بنابر این کار را باید به مردم واگذار کنیم.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی تقریبا کارها دست مردم است ولی در بخش صنعت این گونه نیست و دولتی ها دو دستی به آن چسبیده اند و حس می کنند چه قدر سخت است که بنگاهش را بگیرند ولی باید با همه توان این ها را جدا کنیم و بنگاه های اقتصادی باید به مردم واگذار شود و کار دولت اداره کردن بنگاه های اقتصادی نیست.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبریک ایام دهه مبارک فجر گفت: این روز را به ویژه به پرسنل غیور نیروی هوایی که در 19 بهمن 57 کار بزرگی انجام داد، تبریک می گویم شاید به تعبیری بتوان گفت که ضربه نهایی را به پیکره رژیم پوسیده وارد کرد و کار عظیم نیروی هوایی به معنای السابقون السابقون اولئک المقربون بود.

روحانی گفت: هم نیروهای مسلح و هم ارتش در ایام انقلاب روزهای پیچیده ای را گذراندند اما در پایان نمره قبولی گرفتند و با الحاق به مردم به پیروزی انقلاب کمک کردند اما نمره نیروی هوایی از همه این ها بهتر و بیشتر بود.

وی ادامه داد: همافران، درجه داران و افسران و کارمندان نیروی هوایی هم با امام بیعت کردند و هم امید بزرگ را برای مردم آفریدند و برابر نیروها ایستادند و جنگیدند.

وی گفت: در رژیم گذشته بیشترین سرمایه گذاری در ارتش بر روی نیروی هوایی انجام شد و آنها تنها پرسنلی بودند که با آن دیکتاتور سالانه ملاقات می کردند و برای رژیم اهمیت داشت و بعد از آن هم تلاش کردند که بر روی نیروی هوایی سرمایه گذاری کنند که ناموفق بود.

روحانی ضمن تبریک به نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران گفت: به خاطر تلاش ها در 39 سال پیش و در ایام دفاع مقدس که کار نیروی هوایی کار بزرگی بود و یک روز بعد از جنگ با 140 فروند به داخل خاک عراق وارد شدند و اهداف استراتژیک عراق را بمباران کردند که باعث تضعیف روحیه دشمن و امید مردم شدند.

رییس جمهوری افزود: دولت یازدهم و دوازدهم برای تقویت همه نیروهای مسلح به ویژه نیروهای هوایی قدم های خوبی برداشته و انشاءالله در دولت دوازدهم قدم های بیشتری برخواهد داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا