خرید تور تابستان ایران بوم گردی

المپیک با حضور دختران سیاسی

جواد نصرتی، خبرنگار، در روزنامه همشهری نوشت: یک روز بعد از تأیید سفر ایوانکا ترامپ به کره‌جنوبی برای حضور در اختتامیه المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ، از کره‌شمالی هم خبر رسید که خواهر رهبر این کشور نیز در سفری تاریخی برای شرکت در افتتاحیه این رقابت‌ها راهی جنوب خواهد شد.

در مقابل سفر ایوانکا ترامپ که قطعا با استقبال رسانه‌ها برای نشان دادن زرق و برق بزرگ‌ترین رویداد ورزشی زمستانی سال مواجه خواهد شد، سفر تاریخی و بی‌سابقه کیم یو جونگ می‌تواند سرآغاز فصل نوینی از روابط 2کره باشد. هر دو نفر آنها نقش مشابهی در سپهر سیاسی کشورشان دارند و به‌خاطر نفوذ زیادی که روی رهبران آمریکا و کره‌شمالی دارند معروف هستند.

 

کیم یو جونگ کیست؟

به گزارش بی‌بی‌سی، کیم‌یو‌جونگ که گمان می‌رود متولد 1987باشد، جوان‌ترین دختر کیم جونگ ایل، رهبر سابق کره‌شمالی و خواهر تنی کیم جونگ اون است. او حدود 4سال از رهبر کره‌شمالی جوان‌تر است و گفته می‌شود که بسیار به او نزدیک است. همچنین گفته می‌شود او با پسر چئو ریونگ هائه، دبیر قدرتمند حزب کمونیست کره‌شمالی ازدواج کرده است. گفته می‌شود نقش اصلی وی در کره‌شمالی، حضور در بخش تبلیغات حزب و تقویت تصویری است که از برادرش ارائه می‌شود.

سفر او به کره‌جنوبی، از این نظر ویژه و بی‌نظیر است که این نخستین بار است که یک عضو خاندان حاکم کره‌شمالی به همسایه جنوبی سفر می‌کند. بهانه حضور او برای سفر به کره‌جنوبی، شرکت در افتتاحیه المپیک پیونگ‌چانگ است اما خیلی‌ها در کره‌جنوبی از این صحبت می‌کنند که او برای تثبیت قدرتش در ساختار کره‌شمالی به کره‌جنوبی سفر می‌کند و مهم‌تر اینکه در دیدار احتمالی با مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، پیامی را از برادرش به او خواهد رساند.

بی‌اعتمادی آمریکا به نمایش کره‌شمالی

حضور کره‌شمالی در المپیک زمستانی، اتفاقی مهم به شمار می‌رود. رهبر این کشور در رویکردی غافلگیرکننده در پیام ویدئویی خود برای سال جدید، از حضور هیأتی از کشورش در المپیک صحبت کرد. از آن زمان، نه‌تنها 2کره توافق کرده‌اند زیر یک پرچم مشترک در افتتاحیه شرکت کنند، که یک تیم مشترک هاکی زنان را هم در این رقابت‌ها شرکت داده‌اند.

این تحولات، هرچند با استقبال کره‌جنوبی مواجه شده اما بسیاری از کشورهای دنیا ازجمله آمریکا، با بدگمانی به آن نگاه می‌کنند. آمریکا، ژاپن و برخی کشورهای دیگر، کره‌شمالی را متهم می‌کنند که از این بازی‌ها برای انجام فعالیت‌های تبلیغاتی استفاده می‌کند.

مایکل پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا که به‌عنوان رئیس هیأت این کشور در افتتاحیه این رقابت‌ها شرکت می‌کند حتی پیش از سفر به سئول، در توقفی در توکیو صراحتا اعلام کرد که دلیل حضورش در مراسم افتتاحیه، خنثی کردن پروپاگاندایی است که کره‌شمالی به راه انداخته است؛ «ما به کره‌جنوبی می‌رویم تا مطمئن شویم که از المپیک زمستانی به‌عنوان پوششی برای پنهان کردن حقایق رژیم خود استفاده نکنند.»

تا پیش از این، پیدا کردن افرادی که با پنس هم‌عقیده باشند کار بسیار راحتی بود اما حالا برخی کارشناسان، سفر کیم یو جونگ به کره‌جنوبی را نشانه‌ای از جدی بودن کره‌شمالی در گرم کردن روابط با همسایه جنوبی می‌دانند.

 

مکث

هیأت بزرگ کره‌شمالی در پیونگ‌چانگ

کیم یو جونگ تنها یکی از مقامات رده بالایی است که برای المپیک به کره‌جنوبی سفر می‌کند. در همین سفر، 3مقام رده بالای دیگر هم در کنار او به کره‌جنوبی می‌روند؛ کیم یونگ نام رئیس‌جمهور تشریفاتی کشور کره‌شمالی و رئیس پارلمان این کشور، ری سون گوون، رئیس سازمان دولتی امور 2کره و همینطور ژو هوی، رئیس کمیته ورزش کره‌شمالی.

با وجود اینکه کره‌شمالی تنها 10ورزشکار در المپیک دارد، 280نفر را در چارچوب یک هیأت بزرگ روانه جنوب کرده است. این هیأت که کیم ایل گوک، وزیر ورزش کره‌شمالی رئیس آن است را 229هوادار، 4مقام کمیته ملی المپیک، 26تکواندوکار نمایشی و 21روزنامه‌نگار تشکیل می‌دهند.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا