خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش به خبر فوت کاووس سیدامامی در بازداشتگاه

رییس دادگستری استان تهران: احتمال بازداشت افراد جدید وجود دارد

محمود صادقی در واکنش به فوت کاووس سیدامامی با بیان اینکه افراد بازداشت شده از نخبگان محیط‌زیست ایران هستند و روی پروژه حفظ یوزپلنگ ایرانی کار می‌کردند، گفت: اگر این افراد سنگین‌ترین اتهام را هم داشته باشند اما باز هم مسوولیت حفظ جان متهمان برعهده دستگاه قضایی است. حتی در قانون اساسی متهمی که به حکم قانون محکوم می‌شود در پناه قانون است و در حدود قانون با او برخورد می‌شود.

محمود صادقی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره دستگیری ۷ نفر از فعالان محیط‌زیست و فوت کاووس سیدامامی (جامعه شناس و استاد دانشگاه امام صادق) در بازداشتگاه گفت: از دیروز صبح با واسطه از بستگان این افراد در جریان این موضوع قرار گرفتم و به طور دائم پیگیر این قضیه بودم و با معاون پارلمانی وزیراطلاعات درباره صحبت کردم.

او با بیان اینکه معاون پارلمانی وزارت اطلاعات پیگیر این موضوع بود، ادامه داد: به گفته معاون پارلمانی وزیر اطلاعات بازداشت این افراد به وزارت اطلاعات مربوط نمی‌شود و احتمال می‌داد دستگیری این افراد از طریق مراجع اطلاعاتی دیگر باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در ادامه پیگیر‌هایش با آقای علوی نیز تماس گرفته اما متاسفانه برخلاف معمول هیچ پاسخی دریافت نکرده، خاطرنشان کرد: همچنین با سردار جوکار در این باره صحبت کردم و سردار قول پیگیری این موضوع را داد اما تا پایان شب پیام داد که هیچ اخباری در این رابطه دریافت نکرده است.

صادقی با بیان اینکه دو نقل درباره فوت آقای سیدامامی وجود دارد، تصریح کرد: اینطور که گفته شده با خانواده این استاد دانشگاه امام صادق تماس گرفته شده و اعلام کردند که آقای سیدامامی خودکشی کرده‌اند نقل دیگر هم این است که این جامعه‌شناس به دلیل ایست قلبی جان خود را از دست داده است.

او با بیان اینکه متاسفانه نتوانسته در رابطه با فوت آقای سید‌امامی از مراجع‌ ذیربط اطلاعات دقیق به دست آورد، تاکید کرد: آقای سید‌امامی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه امام صادق بود. از دیروز شاگردان او مرتب اعلام می‌کنند که ما غیر از نیکی، نیک‌خواهی، مردم دوستی، ایران‌دوستی و اخلاق از او چیزی سراغ نداشتیم. این استاد در حوزه جامعه‌شناسی کار می‌کردند و در زمینه محیط‌زیست نیز فعال بودند.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: اکثر افرادی که بازداشت شده‌اند از نخبگان محیط‌زیست ایران هستند و روی پروژه حفظ یوزپلنگ ایرانی کار می‌کردند البته از گذشته درباره ان‌جی‌او این افراد در برخی از رسانه‌ها مانند تسنیم و کیهان بعضی شبه‌‌افکنی‌هایی مطرح شده بود به ویژه‌ درباره آقای طاهباز که اسپانسر این مجموعه بود. این فرد دوتابعیتی بوده و از این جهت از قبل هم شبهاتی مطرح شده بود.

صادقی ادامه داد: موضوع مهم این است که گروهی که برای حفظ یک گونه ایرانی تلاش می‌کند و اقدامات آشکاری هم دارد و گزارشات فعالیت‌های آن‌ها منتشر می‌شود چگونه امکان‌پذیر است که روی اطلاعات طبقه‌بندی شده در حوزه محیط‌زیست کار کرده و با بیگانگان ارتباط داشته باشند.

او گفت: حتی اگر یکی از این اشخاص دو تابعیتی بوده یا مشکلی داشته نمی‌توان این موضوع را به همه افراد آن مجموعه تعمیم داد. باید دادستانی و مقامات قضایی در این باره توضیح دهند و همه این مسائل نیز به فرض صحت نمی‌تواند توجیه‌گر مرگ یکی از بازداشت‌شده‌گان باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این افراد به تعبیر دادستان هنوز متهم بوده و جرمشان احراز نشده، تاکید کرد: اگر این افراد سنگین‌ترین اتهام را هم داشته باشند اما بازهم مسئولیت حفظ جان متهمان برعهده دستگاه قضایی است. حتی در قانون اساسی متهمی که به حکم قانون محکوم می‌شود در پناه قانون است و در حدود قانون با او برخورد می‌شود.

صادقی گفت: زندانی مطابق آیین‌نامه زندان‌ها از حقوقی برخوردار است و باید بتواند حداکثر ۴۸ ساعت بعد از بازداشت اتهامش تفهیم و حق برخورداری از وکیل را داشته باشد اما متاسفانه براساس گفته خانواده این افراد تاکنون نتوانستند هیچ ارتباطی با آنها برقرار کرده و وکیل معرفی کنند و این نقض آشکار قانون اساسی و قانون آیین‌دادرسی کیفری است.

او با بیان اینکه دادستان باید در مقابل این رفتارها پاسخگو باشد، گفت: به فرض اینکه این افراد سنگین‌ترین اتهامات را هم مرتکب شده باشند اولا که اتهام است و اتهام تا اثبات نشده نمی‌توان کسی را مجازات کرد به فرض هم که اثبات شود در حدود خود قابل مجازات است و زندانی با هر جرمی که زندانی شده باشد از حقوقی برخوردار است و مسئولان زندان و قضایی باید پاسخگوی جان انسان‌ها باشند به ویژه یک فرد فرهیخته که استاد دانشگاه بوده آن‌هم یک دانشگاه مورد اعتماد کامل نظام یعنی دانشگاه امام صادق(ع).

این نماینده مردم خاطرنشان کرد: فردا در مجلس قاعدتا پیگیر این موضوع هستیم و باید حداقل از طریق مجلس چند وزیر مورد سوال قرار بگیرند.

صادقی همچنین با اعلام خبر دستگیری کاوه مدنی (معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست) گفت: در پی تماسی با آقای کلانتری (رییس سازمان حفاظت محیط زیست)، ایشان گفتند که آقای مدنی نیز بازداشت شده‌اند.

او در پاسخ به این سوال که آیا آقای مدنی نیز به دلیل دو تابعیتی بازداشت شده‌اند، ادامه داد: استعلام‌های لازم درباره این فرد انجام شده و به نظر نمی‌رسد مشکل خاصی در این زمینه وجود داشته باشد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: آقای کلانتری درباره بازداشت آقای مدنی گفته بودند که علت بازداشت آقای مدنی نیز اعلام نشده است.

رییس دادگستری استان تهران: احتمال بازداشت افراد جدید وجود دارد

رییس دادگستری استان تهران بازداشت برخی از فعالان محیط زیست به علت ارائه اطلاعات به بیگانگان را تایید کرد.

غلامحسین اسماعیلی (رییس دادگستری استان تهران) در گفت‌وگو با ایلنا، در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن در واکنش به خبر بازداشت فعالان محیط زیست با تایید این موضوع گفت: چون هنوز پرونده در مرحله اولیه تحقیقات است؛ اطلاع رسانی در این باره موکول می‌شود به زمانی که تحقیقات تکمیل شود. انشالله پس از کامل شدن تحقیقات، اطلاع رسانی انجام خواهد شد.

رییس دادگستری استان تهران افزود: جمعی از کسانی که اطلاعاتی را جمع‌آوری کردند و به بیگانگان می‌دادند، شناسایی شدند و برخی‌ها دستگیر شدند و برخی‌ها هم ممکن است، در آینده دستگیر شوند. پرونده در مرحله اولیه است و جزییات قابل بیان نیست.

پیام تسلیت انجمن به مناسبت «درگذشت استاد فاضل و کم نظیر علوم سیاسی ایران»

سایت انجمن علوم سیاسی ایران در پیامی با عنوان «پیام تسلیت انجمن به مناسبت درگذشت استاد فاضل و کم نظیر علوم سیاسی ایران» نوشت:

«انا لله و انا الیه راجعون. جامعه علوم سیاسی ایران در غم از دست دادن یکی از  اعضای برجسته و ارجمند خود داغدار است. دکتر سید کاووس سیدامامی، استاد نام آشنا و معتبر دانشگاه امام صادق (ع)، نه فقط دانشمندی کم نظیر و پژوهشگری کوشا در علم سیاست، که انسانی شریف و اخلاق گرا بود و رشد متوازن در ابعاد مختلف، از وی شخصیتی منحصر بفرد و کم نظیر ساخته بود. ایشان همواره مشارکتی فعال در فعالیت های علمی و پژوهشی انجمن علوم سیاسی ایران داشت و از حامیان مشفق انجمن بود. هیات مدیره انجمن علوم سیاسی ایران این ضایعه دردناک را به خانواده داغدار آن مرحوم و تمامی اعضای خانواده بزرگ علوم سیاسی ایران تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم آرامش و آمرزش مسئلت دارد».

درگذشت یک استاد دانشگاه در زندان

سایت آفتاب نیوز ساعت 8 صبح امروز یکشنبه در خبری با تیتر «درگذشت یک استاد دانشگاه در زندان» نوشت:

کاووس سیدامامی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه امام صادق (ع) در زندان اوین درگذشت. اخیرا خبری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که براساس آن گفته شده که کاووس سیدامامی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه امام صادق (ع)، کنشگر فعال انجمن جامعه‌شناسی ایران و عضو کمیته روابط بین‌الملل که چندی پیش بازداشت شده بود، در زندان اوین درگذشت.

به گزارش آفتاب‌نیوز، هنوز خبری رسمی در این خصوص منتشر نشده است. اما براساس اخباری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، به خانواده کاووس سیدامامی گفته شده که علت فوت این استاد دانشگاه در زندان، خودکشی بوده است.

همچنین محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در توئیتی که در این‌باره منتشر کرده، نوشته است “علت را از مسئولان ذیربط جویا شدم؛ بعضی پاسخ نمی‌دهند بعضی هم گفتند پیگیری کردیم اطلاعی بدست نیاوردیم!”

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و فعال سیاسی نیز در توئیتی خواستار شفاف‌سازی مسئولان درخصوص مرگ این استاد دانشگاه شده است.

واکنش حسام الدین آشنا

حسام الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور نیز در واکنش به در گذشت کاووس سید امامی در زندان نوشت: نه جامعه شناسان دین خودکشی می کنند نه حامیان حیات وحش.

بازداشت کاوه مدنی؟

همچنین محمود صادقی در توییتی گفته بود: در جریان پیگیری‌هایم برای اطلاع از علت بازداشت فعالان محیط زیست و چگونگی مرگ دکتر کاووس سید امامی، مطلع شدم دیروز کاوه مدنی معاونت بین‌الملل، نوآوری و مشارکت اجتماعی فرهنگی سازمان حفاظت محیط زیست نیز بازداشت شده است!

با این حال، علیزاده، مدیر روابط عمومی سازمان محیط ‌زیست می‌گوید خبر بازداشت دكتر كاوه مدنى معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محيط زيست صحت ندارد و ايشان تلفنى و تلگرامى با بنده تماس داشتند.

ادعای فارس: کاووس سیدامامی در سلول خودش را دار زد

درخواست ۴ انجمن درباره‌ی کاووس سیدامامی از رییس جمهور

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا