خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بررسی یک سال با دولت رئیسی

رييسي در جمع مردم ورامين گفته بود راي مردم در انتخابات ۲۸ خرداد راي به اجراي عدالت بود و مبارزه با فقر و فساد و تبعيض آمار‌ها مي‌گويند از رشد اقتصادي ۴ درصد عبور كرده‌ايم

ميثم سعادت در روزنامه اعتماد نوشت: اين ادبيات زماني به زبان بعضي حاميان رييسي جاري شد كه او در جمع مردم ورامين گفته بود «راي مردم در انتخابات ۲۸ خرداد، راي به اجراي عدالت بود. آنچه مردم از ما خواستند مبارزه با فقر و فساد و تبعيض بود و به اين عهد خود با مردم وفادار هستيم. ما دولت صادق‌الوعدي خواهيم بود ان‌شاءالله.»

اما در سالروز روي كار آمدن دولت سيزدهم، تقريبا دليلي براي جشن گرفتن پيروزي ابراهيم رييسي در انتخابات سال 1400 مشاهده نمي‌شود. هر چند حاميان دولت معتقدند كه سيد ابراهيم رييسي دستاوردهاي زيادي در همين دوره يك ساله‌داشته است. براي مثال حاميان رييسي معتقدند واكسيناسيون گسترده ايرانيان مهم‌ترين دستاورد دولت رييسي بوده است. ادعايي كه هماهنگي‌هاي آن از زمان دولت حسن روحاني انجام شده بود و دولت رييسي تنها مجري آن هماهنگي‌ها بود. چه اينكه برخي از اعضاي تيم رييس‌جمهوري و به خصوص معاون اول و وزير بهداشت او، سال گذشته تلاش زيادي داشتند تا واكسن توليد داخلي را جايگزين واكسن وارداتي كنند اما زماني كه در راس قدرت قرار گرفتند، واكسيناسيون كرونا در چين پايان يافته بود و ايران توانست با واردات ميليون‌ها دز واكسن از اين كشور، واكسيناسيون كرونا را به سرانجام برساند. 
البته مهم‌ترين وعده‌هاي دولت رييسي در زمينه اقتصاد بوده است. ابراهيم رييسي بعد از نشستن بر صندلي رياست‌جمهوري هم اين وعده‌ها را ادامه داد. از مهم‌ترين وعده‌هاي ابراهيم رييسي تك‌رقمي كردن تورم بود. اما افزايش قيمت كالاهاي اساسي با حذف ارز ترجيحي، لااقل در سال جاري نشان داد كه خبري از تورم تك‌رقمي نيست. در وزارت اقتصاد مهم‌ترين وعده‌ها حول محور بورس و قيمت دلار و سامان دادن به ساختارها بود. سيداحسان خاندوزي گفته بود با تامين مالي متفاوت و سرمايه‌گذاري خارجي مشكل مسكن را حل مي‌كنيم. او همچنين وعده داده بود كه به برداشت پول از بانك مركزي پايان داده مي‌شود و مهم‌تر از آن گفته بود با تصميم‌هاي دولت هيچگاه قيمت‌ها از اين فراتر نخواهد رفت. اما تقريبا هيچ‌كدام از اين وعده‌ها محقق نشده است. وضعيت بورس همچنان مبهم است و هيچ ثباتي وجود ندارد. قيمت‌ها هر لحظه افزايش مي‌يابد و تورم نيز كنترل نشده است. 
ساختن يك ميليون مسكن در سال نيز فعلا در مرحله ثبت‌نام اوليه متقاضيان قرار گرفته و درپيدا كردن پيمانكار است. همين جمعه گذشته سعيد قاسمي پيشنهاد كرد قسمتي از پروژه به او و دوستانش واگذار شود. او در حضور سيد ابراهيم رييسي گفت «چه كنيم؟ اندوه دل نگوييم الا يك از هزاران. چطور بايد صحبت كنيم ما در اين نهضت يك ميليون مسكن كه گفتيد ما مي‌توانيم در بخشي از نهضتي كه شما علمش را بلند كرديد بخشي از دغدغه شما را حل كنيم. چرا وزير محترم مي‌گويد ما بايد از تركيه و چين آدم بياوريم كه بتوانيم؟ چطور ما جهادگران ثابت كنيم مي‌توانيم؟» كار به جايي رسيد كه رستم قاسمي، وزير راه مسكن و شهرسازي دولت تخفيفي 50 درصدي به وعده‌هاي رييسي داد و با اشاره به تعيين سهم هر استان در طرح نهضت ملي مسكن و ثبت آن در سامانه، گفت: بالغ بر يك ميليون و ۳۵۰ هزار واحد مسكوني در دست اجراست كه تا شهريور ماه ۱۰۰ هزار واحد تحويل خواهد شد. وي با بيان اينكه روند كار در اجراي طرح نهضت ملي مسكن بايد سرعت بخشيده شود، ادامه داد: «تا پايان دولت بايد ۲ ميليون مسكن ساخته و به بهره‌برداري برسد.» اين در حالي است كه سيد ابراهيم رييسي در دوران مبارزات انتخاباتي و حتي در اوايل روي كار آمدن خود با اطمينان از ساخت يك ميليون مسكن در سال و به ديگر سخن 4 ميليون مسكن طي چهار سال خبر داده بود!
در موضوع برجام هم دولت رييسي تا اينجا هيچ موفقيتي به دست نياورده است. آذرماه سال گذشته رييس‌جمهوري در گفت‌وگويي تلويزيوني در تشريح كارنامه ۱۰۰ روزه خود با بيان اينكه رفع تحريم‌ها با قوت دنبال مي‌شود، گفت: «برخي تصور مي‌كردند ما ابتكار عمل و حرفي براي گفتن نداريم و در مذاكرات شركت نمي‌كنيم‌ اما ايران مقتدرانه و عزتمندانه در مذاكرات حضور يافت و دو متن‌ هم درباره‌ هسته‌اي و تحريم‌ها منطبق با برجام ارايه كرد.» اما حالا واقعيت سياست خارجي به خصوص در حوزه برجام نشان مي‌دهد كه اين چشم‌انداز روشني پيش روي مذاكرات نيست. تيم مذاكره‌كننده در سكوت فرو رفته است و روند كار طي هفته‌هاي گذشته به گونه‌اي پيش رفته كه نه تنها چشم‌انداز روشني براي برداشته شدن تحريم‌ها ديده نمي‌شود، بلكه ظاهرا روند رويارويي ميان ايران و گروه 5 به علاوه يك، مسير تندي را در پيش گرفته است. 
سيد ابراهيم رييسي به جناح محافظه‌كار قدرت تعلق دارد و طبيعي است عمل به وعده‌هاي فرهنگي و اجتماعي، در اولويت او نباشد. به خصوص حالا كه اولويت‌ها هم فراموش شده‌اند. اما مرور بعضي از اين وعده‌ها بعد از يك سال خالي از لطف نيست. از جمله وعده‌هاي محقق‌نشده رييسي كه پيش از انتخابات به آنها اصرار داشت ايجاد سامانه شفافيت و شفاف‌سازي اقدامات بود كه تا امروز محقق نشده است. هنوز ناظران سياسي از برنامه‌هاي اقتصادي دولت و جزييات آن و جزييات مذاكرات برجام هيچ نمي‌دانند. اين رفتار دولت حتي مجلس را نيز سردرگم كرده است. به نظر مي‌رسد كه تزلزل در تصميم‌گيري مانع از شفافيت اقدامات مي‌شود چنانچه در ماجراي حذف ارز ترجيحي و اختصاص يارانه معيشتي به مردم، اين اتفاق افتاد و سردرگمي دولت مشهود بود. بعضي از شعارهاي رييسي هم دقيقا در جهت عكس آن اتفاق افتاده مثل شعار او درباره استفاده از همه ظرفيت‌هاي كشور و نيروهاي كارآمد و اجماع‌سازي كه دقيقا با اخراج صدها مدير مياني كشور توسط وزيران رييسي، خلاف آن مسير در دستور كار قرار گرفته استشعارهايي مثل كاهش ۵۰ درصد از هزينه‌هاي درمان، حل مشكل مسكن جوانان در آستانه ازدواج، رايگان شدن اينترنت براي دهك‌هاي پايين جامعه، رونق اقتصاد فضاي مجازي و… نيز بيشتر به شعارهايي شبيه بودند كه همان زمان هم اصولگرايان باوري به تحقق آن نداشتند و بيشتر به كار تبليغات انتخاباتي مي‌خورد. البته حاميان رييسي مي‌گويند بايد به رييسي بيشتر فرصت داد. اما واقعيت اين است كه در دنياي امروز زمان كيميا است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا