خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درخواست 4 انجمن درباره‌ی کاووس سیدامامی از رییس جمهور

بر اساس گزارش انجمن علوم سیاسی ایران، چهار انجمن علمی در درخواست مشترکی  از رییس جمهور، به اتفاقی که برای کاووس سیدامامی پرداختند.

به گزارش انصاف نیوز، متن این درخواست در پی می‌آید:

بسمه تعالی

حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای روحانی
رییس محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام؛
همان گونه که آگاه هستید، خبر درگذشت جناب آقای دکتر کاووس سیدامامی موجب بهت و حیرت جامعه علمی و نیز فعالان محیط زیست کشور شده است. ایشان علاوه بر آنکه استادی نام آشنا، دانشمندی ممتاز و جانباز جنگ تحمیلی بود، به گواهی همکاران و دانشجویانش انسانی شریف و اخلاق گرا به شمار می رفت و همواره مشارکت موثری در فعالیت‌های علمی و پژوهشی انجمن‌های علمی کشور و اقدامات خیرخواهانه داشت.

با توجه به این واقعیات، اخبار و شایعات منتشرشده درباره‌ی دلایل دستگیری و مرگ ایشان در باور نمی‌گنجد و ابهامات و سوالات زیادی را پدید آورده است. انجمن‌های علمی براساس مسوولیت علمی و صنفی، خود را حافظ هویت و منزلت اعضای اجتماع علمی می‌دانند. ازاین رو، انتظار دارند مسوولان امر درباره‌ی این رویداد تلخ و جبران ناپذیر پاسخگوی نگرانی‌های افکار عمومی، به ویژه اجتماع علمی کشور، باشند.

جناب آقای رییس جمهور؛
حضرتعالی به عنوان مسوول اجرای قانون اساسی که همواره نسبت به تدوین و اجرای کامل منشور حقوق شهروندی نیز حساسیت داشته‌اید، در پیشگاه وجدان جامعه‌ی دانشگاهی مسوول ایضاح و رفع این گونه رنج‌های ناگوار و متوالی هستید که جامعه را نگران و مضطرب می‌سازد. بنابراین، حداقل انتظار ما این است که بر اساس این مسوولیت، برای بررسی جدی و پیگیری موثر و پاسخگوکردن نهادهای درگیر در این ضایعه دردناک اقدام عاجل و موثر به عمل آورید.

تداوم نگاه‌های امنیتی به نهادهای آموزش عالی و فعالیت‌های علمی و بین المللی و بی توجهی به قوانین و آیین نامه‌های مربوط به آیین دادرسی، با شعارهای دولت تدبیر و امید همخوان نیست و نتیجه‌ای جز یاس و بدبینی ندارد.

انجمن علوم سیاسی ایران
انجمن جامعه شناسی ایران
انجمن مطالعات صلح ایران
انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات


واکنش رییس فراکسیون محیط زیست مجلس

محمدرضا تابشرییس فراکسیون محیط زیست مجلس در واکنش به دستگیری عده‌ای از فعالان محیط زیست و مرگ دکتر سیدامامی در زندان، خواستار پاسخگویی صریح قوه قضاییه و پیگیری دولت در این رابطه شد.

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دستگیری عده‌ای از فعالان تلاشگر زیست محیطی و عدم اطلاع‌رسانی متجاوز از ۲۰ روز پیرامون این موضوع، شبهه برانگیز و مرگ استاد خوشنام جامعه شناسی دکتر سیدامامی در زندان، تاسف‌آور است و ابهامات در خصوص اتهامات وارده به دستگیرشدگان را افزایش می‌دهد.

وی افزود: این قبیل اقدامات آنهم در مقطع حساسی که جامعه ملتهب است و معضلات زیست‌محیطی در کانون توجه افکارعمومی قرار دارد و بدخواهان این ملت مترصد بهانه هستند تا بر علیه کشورمان پرونده سازی کنند، به دور از تدبیر و بدسلیقگی محض است و هزینه‌های آن را ملتی باید بپردازند که علیرغم نارضایتی از برخی رویه‌ها و عملکردها، امروز با حضور شکوهمند خویش در راهپیمایی، دشمنان این ملت وایران عزیز را در اجرای توطئه‌هایشان به تردید وا داشتند.

نایب رییس فراکسیون امید مجلس در ادامه گفت: از قوه قضاییه خواستار پاسخگویی صریح هستم و از دولت محترم تقاضای پیگیری عاجل و قاطع دارم.

تابش اضافه کرد: در مجلس نیز ابعاد موضوع، حفظ حقوق بازداشت شدگان و چگونگی مرگ استاد شهیر جامعه‌شناسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نتایج حاصله به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

وی یادآور شد: از دیشب هم پیگیری‌هایی انجام شده، اما نتایج قانع کننده‌ای حاصل نشده است. دستگیرشدگان سیاسی نبوده‌اند و دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی شده نداشته‌اند.

نماینده مردم اردکان در مجلس در پایان گفت: در دولت دکتر روحانی فضا برای فعالیت NGOها بازتر شده بود و در واقع این گروه‌های تخصصی بی‌مزد و منت حلقه‌های اتصال مردم و حاکمیت بودند که این قبیل اقدامات پرهزینه و بدون توجیه افکارعمومی،می‌تواند گروههای تخصصی را در لاک محافظه کاری فرو برد و جامعه و حکومت را ازنظرات و نقدهای علمی و تخصصی آنها محروم سازد.

ادعای فارس: کاووس سیدامامی در سلول خودش را دار زد

واکنش به خبر فوت کاووس سیدامامی در بازداشتگاه

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا