خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مخالفت عضو موتلفه با هرگونه رفراندوم

چه مواردی را میتوان به رفراندوم گذاشت؟ - 6

حمیدرضا ترقی؛ عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره‌ی سخنان رییس جمهور در سالگرد انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه مطابق با قانون اساسی مسایل مورد اختلاف به هم پرسی گذاشته شود، ضمن انتقاد از رییس جمهور و نمایندگان مجلس  با تاکید بر این که آنها حق ندارند از زبان مردم حرف بزنند، گفت: در این 39 سال به هیچ بن بستی نرسیده‌ایم و عملکرد کشور به هیچ وجه نباید به سمت رفراندوم برود.

متن گفت و گو حمیدرضا ترقی با خبرنگار انصاف نیوز در پی می‌آید:

انصاف نیوز: به نظر شما با توجه به سخنان رییس جمهور در 22 بهمن درباره‌ی رفراندوم و همه پرسی برای مسایل مورد اختلاف، اولویت با چه مسایل و مواردی است؟

حمیدرضا ترقی: ما مشکل خاصی که نیاز به رفراندوم داشته باشد، نداریم. نکته دوم اینکه مراجع گوناگونی برای حل این نوع اختلافات در کشور وجود دارد که این ها همه باید از این روش‌ها استفاده بشه و بعد اگر این روش‌ها جواب نداد و مشکل را حل نکرد، از طریق دو سوم نمایندگان مجلس و بعد از تایید رهبری، از آن فرمول استفاده کرد.

رییس جمهور به عنوان نماینده اکثریت مطلق مردم حتما این نیاز را احساس کرده‌اند.

رییس جمهور حق ندارد از زبان مردم حرف بزند، در کشور قانون داریم. مگر می شود رییس جمهور قانون را زیر پا بگذارد؟ او قسم خورده که از قانون اساسی پاسداری کند، قانون اساسی مگر به رییس جمهور اجازه می دهد که برای هر چیزی رفراندوم بگذارد؟ مشکل مردم اقتصادی، تبعیض، ناکارآمدی دستگاه های اجرایی است.

برای مثال نظر شما درباره‌ی رفراندوم برای اصلاح قانون اساسی یا مساله حجاب که اعتراضات مدنی در مدت اخیر در پی داشته است، چیست ؟

اصلاح قانون اساسی و حجاب جزو مسایلی نیست که بخواهند برای آن رفراندوم بگذارند. اگر قرار باشد برای هر قانون یا اجرا شدن یا نشدن آن رفراندوم برگزار کنیم. پس مجلس شورای اسلامی چه کارست؟ مردم برای چه چیزی نماینده انتخاب کردند؟ نمایندگان مجلس هم از زبان خودشان حرف می زنند. زبان مردم همین راهپیمایی است که نشان دادند.

برگزاری رفراندوم به معنای مخالفت با نظام نیست بلکه برای حل اختلافات موجود در همین نظام رفراندوم برگزار شود؟

اختلافی نیست. چه اختلافی هست؟

هیچ مشکلی در این 40 سال نبوده است که نیاز به رفراندوم و همه پرسی بوده باشد؟

نه. تا حالا اختلاف به حدی نبوده است که نیاز به رفراندوم باشد. اصلا طرح این جور مسایل در جامعه آن هم در چهلمین سالگرد نظام انقلاب اسلامی جز حاشیه سازی و منحرف کردن افکار عمومی از ناکارآمدی های دولت چیز دیگری نیست. دولت بیاید پاسخ وعده هایی را که داده است چرا می رود و به دنبال رفراندوم می گردد؟ دنبال رفراندوم رفتن یعنی حواس مردم را به موضوع دیگری پرت کردن که مردم فراموش کنند یا نبینند که مشکل کجاست؟ همه موضوعات از کانال های دیگر قابل حل است.

اگر همه موضوعات از کانال های دیگر قابل حل است، پس وجود اصل قانون اساسی مربوط به رفراندوم هم بیهوده است؟

بله. رفراندوم را گذاشتند که برای مثال شما می خواهید قانون اساسی را اصلاح کنید. مجمع تشخیص مصلحت نظام اصلاحیه ای را تهیه می کند که بعد از تایید رهبری، به رفراندوم گذاشته می شود.

به نظر شما برای اصلاح همین قانون اساسی که می‌فرمایید هم نیاز به رفراندوم وجود ندارد؟

خلایی که وجود دارد باید طبق روال قانونی خودش انجام شود. دو سوم نمایندگان مجلس رفراندوم را از رهبری بخواهند، بعد از تایید ایشان، وزارت کشور رفراندوم را برگزار کند.

آقای روحانی به طور کلی از رفراندوم حرف زدند و مصادیق آن را مشخص نکردند.

نخیر. آقای روحانی مشکلشان این بود که رفراندوم را محدود به مسایل جزئی کردند. اختلاف همین است دیگر. شما وقتی حاضر نیستی، فصل الختام، داور جامعه را بپذیری که چه حرفی می زند؟ اگر داور را قبول نداشته باشی. اختلافاتت را به کجا ارجاع می دهی؟ به چه حقی داور نظام را قبول ندارد؟ مگر نظام داور ندارد؟ این حرف کجا منطق دارد؟ آن زمان شما حق نداری که رفراندوم برگزار کنی که ان ها بیایند، قضاوت کنند.

اگر به طور کلی همه مسیرهای قانونی رفراندوم طی شود، اولویت با چه مسایل و موارد است؟

تا حالا مگر به کدام بن بست در کشور رسیدیم که آن قابل حل نیست؟

پس به نظر شما اصلا سمت و سوی عملکرد کشور نباید به سمت رفراندوم برود؟

اصلا نباید برود. رفراندوم در واقع چاره اندیشی آخر است. نه اینکه شما بیایید راه حل های مقدماتی رها کنید و به رفراندوم بچسبید.

«تغییر نظام پارلمانی را به رفراندوم بگذارند»

همه‌ی مسایل مورد اختلاف در پکیجی به رفراندوم گذاشته شود

راه حل یک اصلاح طلب به جای رفراندوم

سه پیشنهاد برای رفراندوم

پیشنهاد رفراندوم «اختیارات شورای نگهبان در انتخابات»

واکنش سخنگوی شورای نگهبان به «رفراندوم»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. موتلفه همان حزبی را میفرمائیدکه کاندیدایش درانتخابات ریاست جمهوری96 یک سوم ارائ باطله رای اورد عجب !!!!!!!!!!!!!!!!!!! امردیگری ندارید

    9
    1
    1. چرا ؟؟؟؟؟؟اوامردیگری داریم که هرچند کسی اعتنا نمیکندباید رسانه ها بگویند ….رحمت خدا بر مرحوم سروانتس….

  2. ضمن احتزام به نظرات آقای ترقی
    در انتخابات اخیر مردم ایران نظر خود را در خصوص نماینده موتلفه بوضوح نشان دادند
    این چه نوع برداشتی هست مردم در راهپیمایی نظر خودشان را اعلام نمودند پس اگر راهپیمایی حلال مشکلات هست این همه قانون گزاری برای چیست؟ شکی نیست که مردم با زاهپیمایی علاقه مندی و وفا داری خود را به نظام اعلام می کنند
    چرا در سال 68 رفراندم قانون اساسی اجرا شد ؟
    رئیس جمهور نماینده قاطبه ملت وطبق قانون می توانند اظهار نظر کنند
    دوران موتلفه بپایان آمده است

  3. اساسا موتلفه ها فرسنگ ها از جامعه فاصله گرفته اند و همچنان با زور و توهین و ارعاب حرفشان را به کرسی مینشانند.
    اکثریت جامعه دیگر احترامی برای اینگونه افراد قایل نیستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا