خرید تور تابستان ایران بوم گردی

به برخی سلبریتی‎ها دارد خیلی خوش می‌گذرد!

انتقادی به «ابتذال» در حاشیه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر

«افشین علاء» شاعر، در یادداشتی تلگرامی با عنوان «چه بر سر فرهنگ و هنر ما آمده است؟!» درباره‌ی حاشیه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر نوشت:

🔸 در حاشیه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر، صحنه‌هایی از مصاحبه با عوامل برخی فیلم‌ها در فضای مجازی دست به دست شده، که با مشاهده‌ی آنها از خودم خجالت کشیدم! ازجمله، انتقاد خانمی جوان از حرفی رکیک در یک فیلم، و خنده‌ها و لودگی‌های عوامل فیلم در پاسخ او. کلماتی و اطواری هم که بین یک خبرنگار مرد و یک کارگردان و بازیگر رد و بدل شد، از حد تحمل خارج بود.

🔹 جانماز آب نمی‌کشم و از دین مایه نمی‌گذارم. اما فرهنگ این آب و خاک چه وقت و کجا اجازه داده است که یک مرد در حضور یک کودک، با چنین کلمات و ادبیاتی حرف بزند و شوخی کند؟ آن هم در مقابل دوربین! خنده‌های کودک معصوم هم که خود، فاجعه‌ی بزرگ‌تری است! ظاهراً در روزگاری که تنش‌های سیاسی، مشکلات اقتصادی، رنج‌های اقشار مختلف مردم و جوانان، فساد، تبعیض و… کام همگان را تلخ کرده است، به برخی سلبریتی‎ها دارد خیلی خوش می‌گذرد!

🔸 متولیان دین و دانش و فرهنگ از طرد و نفی چهره‌های وزین اما منتقد چه خیری دیده‌اند؟ گویا از یاد برده‌اند دغدغه‌ی اصلی رسول این امت، ترویج مکارم اخلاق بود! پس چرا فقط به سیاست مشغولند؟! آیا نمی‌دانند شر وقایع 88 فقط دامن سیاسیون را نگرفت و گریبان گیر فرهنگ و هنر و اخلاق هم شد؟

🔹 چرا هنوز ملاک نظارت، گزینش، حمایت و تریبون دادن به افراد، فقط همراه نبودنشان با اعتراض‌های آن سال است؟ چه بسیار سرد و گرم چشیده‌ها و دود چراغ خورده‌ها و فحول فرهنگ و ادب و سخن که به صرف انتقاد، حذف شدند و چه بسیار تازه به دوران رسیده‌هایی که میدان گرفتند! چه بسیار کارشناسان سخنور و صاحب نظر از رسانه‌ها رانده شدند و چه بسیار خامان هتاک و نابلد در جایگاه شومن و خواننده و تحلیل گر و سخنران و شاعر و مداح و هنرمند قرار گرفتند!

🔸 ابتذال در ساخت ترانه و سریال و برنامه‌های زنده و مرده‌ی سیاسی، فرهنگی، طنز و… بیداد کرد و دلمان خوش بود دست منتقدان 88 را از تریبون‌ها کوتاه کرده‌ایم! پس فرهنگ مملکت هم اسلامی و انقلابی شده و همه چیز گل و بلبل است!

🔹 دولت روحانی هم که بر سر کار آمد، جز شعارهای زیبا و وعده‌های فریبنده ندیدیم و نشنیدیم. نه ارشاد دولت اعتدال، از چنبره‌ی انحصار و سالوس عده‌ای معدود از افراد و گروه‌ها رها شد، نه حتی شهردار نزدیک به اصلاح طلبان، به اصلاح امور فرهنگی و اخلاقی تهران توسط افراد اصیل، وقعی نهاد. نهادهای ثابت و مؤسسات قدیمی که حسابشان روشن است. سال‌هاست که بودجه‌های کلان می‌گیرند و بین باندهای به ظاهر فرهنگی و هنری‌شان تخس می‌کنند و ککشان هم در برابر دیانت و اخلاق خدشه دار شده‌ی این نسل سرگردان نمی‌گزد.

🔸 مدت‌هاست که تصمیم گرفته‌ام «نق زن» نباشم و دست از انتقاد بردارم. چون آنچه البته به جایی نرسد، فریاد است. ولی از آنجا که می‌بینم این همه افول و سقوط کمی و کیفی و اخلاقی در حوزه‌ی فرهنگ و هنر، معلول همین انحصارها و باندبازی‌ها و سیاست زدگی‌هاست، نمی‌توانم ساکت بنشینم. نگاه جناحی به هنر و فرهنگ و از یاد بردن رسالت‌های اخلاقی، برخی مواقع، محیط‌های رسمی و رسانه‌ای کشور را رسماً به دورهمی افراد بی دغدغه، پول دوست، شهرت طلب و البته بی نزاکت تبدیل کرده است.

🔹 این دیگر بحث اصلاح طلبی و اصول گرایی نیست. بحث اخلاق است. به داد اخلاق برسید!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا