خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مروری بر نظرات فقهی آیت‌الله صانعی

کانال مجمع زنان اصلاح‌طلب مروری داشته است بر نظرات فقهی آیت‌الله صانعی که در ادامه می‌خوانید:

۱- در قضاوت و مرجعيّت و ولايت و رهبری، مرد بودن شرط نیست.

۲- در قضاوت، اجتهاد شرط نیست.

۳- زن و مرد، مسلمان و غیرمسلمان، در قصاص نفس و اعضاء، برابرند.

۴- زن و مرد، مسلمان و غیرمسلمان، در دیه ی نفس و اعضاء، برابرند.

۵- زوجه، در صورت نبودن وارثی به غیر از او برای زوج، همه ی اموال وی را به ارث می برد.

۶- زوجه از عین و قیمت همه ی اموال زوج، چه منقول و چه غیرمنقول، ارث می برد.

۷- خروج زن از منزل، تنها در مواردى كه مانع استمتاع يا خلاف شئون مرد يا خلاف سكن و آرامش او باشد، جايز نيست و نياز به اجازه ی شوهر دارد؛ در غير اين موارد، مانعى ندارد و شوهر هم حق ندارد از خانه و زندگى، در همان موارد، بدون اجازه و رضايت زن، بيرون برود.

۸- نذر زن در مواردى كه مانع از حقوق واجبه ی شوهر، مانند حقّ استمتاع به طور متعارف، باشد، منوط به اجازه ی شوهر است و هر گاه زن نذر كند و نذرش صحيح باشد، شوهرش حق ندارد نذر او را به هم بزند يا او را از عمل كردن به نذر باز دارد.

۹- اگر زوجه، مهریه ی خود یا مالی را که مورد رضایت طرفین باشد، به زوج ببخشد و تقاضای طلاق کند، بر زوج واجب است که او را طلاق دهد. مرد بيشتر از مقدار مهر را نمى تواند طلب كند و بر زن نيز بذل و بخشش بيشتر از مقدار مهر، واجب نيست.

۱۰- داشتن بیشتر از یک همسر (چه دائم و چه موقت) برای مرد، مستحب نیست و جواز این کار، مقید به این است که معروف باشد، نه منکر.

۱۱- مشروعیت ازدواج موقت، مطلق نیست و تنها در موارد اضطراری و برای رفع ضرورت، جایز است.

۱۲- استمتاع از زوجه ای که به خاطر سن کم، آمادگی آمیزش جنسی ندارد، حرام است؛ بلکه اصل ازدواجی که در آن، چنین استمتاع حرامی وجود دارد، حرام و باطل است.

۱۳- بول و فضله ی پرندگان، اعم از حلال گوشت و حرام گوشت، نجس نیست.

۱۴- مردار حیوانی که بدون شرائط شرعی ذبح شده، و چرمی که از چنین مرداری ساخته شده، نجس نیست.

۱۵- در تطهیر همه ی اجسام، ازاله ی عین نجاست کافی است؛ مگر در مواردی که شارع برای تطهیر آنها روش خاصی را سفارش کرده باشد.

۱۶- آب فاضلابهایی که رنگ یا بو یا مزه ی آنها در اثر تماس با نجاست، تغییر کرده است، در صورت زوال این تغیر (به سبب وصل به آب کر یا هوا یا تصفیه یا…)، پاک است.

۱۷- همان طور که مسلمان از غیرمسلمان ارث می برد، غیرمسلمان نیز از مسلمان ارث می برد. (مگر کافر معاند دینی؛ یعنی کسی که کفرش جاحدانه باشد)

۱۸- همه ی انسانها، چه مسلمان و چه غیرمسلمان، به جهت قراردادها و معاهده هاى بين المللى و احترام هاى متقابل، از جهت حرمت جان، مال، عِرض، ناموس و حقوق اجتماعى و انسانى، همانند و مساوى هستند.

۱۹- تراشیدن ریش، حرام نیست.

۲۰- حرمت غنا، محتوایی است، نه ذاتی.

۲۱- ساختن مجسمه ی انسان و حیوان، و کشیدن نقش آنها، حرام نیست.

۲۲- حرمت ربا، به ربای استهلاکی اختصاص دارد؛ و ربای استنتاجی را در بر نمی گیرد.

۲۳- سقط جنين، مطلقاً حرام است؛ ليكن براى رفع خطر و حَرَج و مشقّت غير قابل تحمّل براى مادر، با توجّه به نظر كارشناس، تا قبل از چهار ماهگى، ظاهراً مانعى ندارد؛ ولى بعد از چهار ماهگى به هيچ وجه جايز نيست، بلكه حرام است و رضايت شوهر، در مواردى كه سقط جايز است، بايد جلب گردد.

۲۴- جلوگيرى از بارداری مانعى ندارد؛ ليكن عقيم کردن دايم، اگر هيچ فرزندى نداشته باشد، جايز نيست؛ ولى با داشتن فرزند، در صورتی که ضرر نداشته باشد، مانعى ندارد.

۲۵- در صورتی که رعایت احکام محرمیت در قبال فرزندخوانده، پس از رسیدن به سن تمیز و بلوغ، موجب ایجاد حرج شود، رعایت این احکام، واجب نیست و این حرج، رافع حرمت مس و نظر میان پدر/مادرخوانده و فرزندخوانده، که با یکدیگر نامحرمند، است.

۲۶- همه ی غسلها (چه واجب و چه مستحب) از وضو کفایت می کنند.

۲۷- سن تکلیف دختران، در صورت فقدان نشانه های طبیعی، سیزده سالگی است.

۲۸- نماز شخص کثیر السفر، تمام است و باید روزه هایش را بگیرد؛ چه سفرهایش به اقتضای شغل او باشد و چه به خاطر اغراض دیگر به سفر برود.

۲۹- امامت جماعت جانبازان و معلولانی که می توانند به صورت ایستاده نماز بخوانند، کراهت ندارد.

۳۰- مغرب، همان استتار قرص خورشید است و برای تحقق آن، از میان رفتن سرخی افق مشرق، لازم نیست؛ پس اقامه ی نماز مغرب و افطار روزه، پس از استتار خورشید در افق مغرب، اشکال ندارد.

۳۱- مادر، مانند پدر، در قتل فرزند قصاص نمی شود. (مگر قتل، به سبب انگیزه های ضد انسانی، و نه ناشی از عواطف خیرخواهانه ی پدر و مادر، باشد)

۳۲- حقوق معنوی، مانند حق التالیف، محترم است.

۳۳- بازی با آلات قمار، بدون شرط بندی، جایز است.

۳۴- با فقدان پدر، مادر بر طفل و اموالش ولایت دارد و ولایت او بر ولایت جد پدری مقدم است.

۳۵- در سن یائسگی، میان زنان سید و زنان غیر سید، فرقی نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا