خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نفر اول کره شمالی باز هم نفر دوم را از بین برد

کیم جونگ اون، دیکتاتور جوان کره شمالی احتمالا یک بار دیگر، نفر دوم این کشور را از بین برده است.
به گزارش انصاف نیوز به نقل از تابناک، مجله ژاپنی دیپلمات، این احتمال را با توجه به این مطرح کرده که آژانس مرکزی خبری کره شمالی، روز جمعه از هوانگ پیونگ سو، به سمت مدیر دفتر کل سیاسی ارتش این کشور نام برده است. این موقعیت سیاسی ـ نظامی به عنوان دومین پست مهم در ارتش این کشور و پس از فرماندهی کل به شمار می رود که در اختیار شخص کیم جونگ اون است.
هوانگ از افراد نزدیک و مورد اعتماد اون به شمار می رود که در دوره حکومت وی به سرعت مدارج سیاسی و نظامی را گذرانده است. بنا به گفته خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، هوانگ در آغاز سال جاری میلادی، ژنرال چهارستاره شده و پنج روز پیش به درجه چاسو ـ که دومین درجه مهم در سلسله مراتب نظامی کره شمالی است ـ رسید.
بنا بر این گزارش، اما انتصاب هوانگ به سمت جدید وی، پرسش هایی را در مورد سرنوشت نفر دوم پیشین این کشور پدید آورده است. در دسامبر سال گذشته، کیم جونگ اون با پایین کشیدن و اعدام شوهر عمه خود به عنوان دومین شخص قدرتمند این کشور خبرساز شد. در آن زمان گمان می رفت که جانگ سونگ تائک، دومین شخص قدرتمند کشور، توانایی به چالش کسیدن اقتدار کیم جونگ اون را دارد.
پس از اعدام شوهر عمه دیکتاتور کره شمالی، چو ریونگ هائه به عنوان نفر دوم کره شمالی منصوب شد. او مسئولیت های دفتر کل سیاسی ارتش، معاونت کمیسیون مرکزی نظامی و عضویت در کمیسیون دفاع ملی را بر عهده داشت. پدر وی از افراد مورد اعتماد کیم ایل سونگ، پدربزرگ حاکم کنونی کره شمالی بوده و شخص وی نیز به تازگی در حکم فرستاده ویژه اون به چین سفر کرده است.
در آغاز سال جاری میلادی، این احتمال قوت گرفت که چو ریونگ هائه از قدرت کنار گذاشته شده است، زیرا برای مدتی طولانی تصویری از وی منتشر نشده بود و گزارش های زیادی در مورد بازداشت وی منتشر شده و دولت کره جنوبی در حال بررسی موضوع بود. در ماه مارس امسال، چو ریونگ هائه البته با ظاهری لنگان دیده شد. شایعات قبلی حداقل با انتصاب وی به عضویت در کمیسیون دفاع ملی کم رنگ شد. وی حتی در هفته های اخیر در تلویزیون دولتی کره شمالی نیز دیده شده است.
بنابراین خبر از دست دادن پست مهم دوم نظامی کشور غافلگیرکننده است. تلویزیون دولتی کره شمالی هیچ توضیحی در مورد سرنوشت چو ریونگ هائه نداده است. البته منابع در کره جنوبی، گرفتن مسئولیت مهم دفتر سیاسی در ارتش کره شمالی از وی را به وضعیت سلامتی وی مرتبط می دانند.
آنچه شانس از بین بردن چو را افزایش می دهد، این است که وی به عنوان نفر دوم رژیم کره شمالی در میان نخبگان حاکم بر این کشور، پایگاه قدرت محدودی دارد. پس از اعدام شوهر عمه اون در سال گذشته، منابع آگاه از ساختار حکومتی کره شمالی اعلام کرده بودند که اگر چه جانگ کشته شده، ولی چو نمی تواند جانشین وی شود و به راحتی کنار گذاشته خواهد شد.
خلع مسئولیت و از بین بردن احتمالی چو با تلاش های اخیر اون برای تسلط کامل بر قدرت در این کشور هماهنگ است. بخشی از این برنامه کنار گذاشتن افرادی است که با ابراز وفاداری به پدر وی، قدرتمند شده اند. اون آن ها را با افرادی وابسته به خود جایگزین می کند. چو از افرادی بود که عمیقا به کیم جونگ ایل وفادار بودند و بنابراین یکی از اهداف اون بوده است.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا