خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پزشکیان: صاحبان منبرها باید پاسخ‌گوی وضع فرهنگی باشند نه دولت

وزیر دولت اصلاحات گفت: کسانی که از اعتقاد و باور حرف می‌زنند، با انصاف و بدون توجه به اینکه طرف از چه جناح و گروهی است و چه سیاستی دارد، منصفانه قضاوت کنند. همه‌ی مساجد، همه‌ی منبرها، نماز جمعه‌ها، تمام دانشگاه‌ها و کلاس‌ها و مدارس و نیز درس‌های اخلاقی و دینی دست شماست
به گزارش انصاف نیوز، دکتر مسعود پزشکیان در مورد انواع و اقسام تخلفات در دولت نهم و دهم به پویش گفت: اینکه ائمه جمعه بحث‌هایی را علیه دولت شروع کرده‌اند، از آنها باید این سوال را پرسید که در 8 سال دوره آقای احمدی نژاد که انواع و اقسام خلاف‌های مختلف را انجام می‌داد، چرا این حرف‌ها را نمی‌زدند؟! نقد کردن کار درستی است و نقد علمی و منصفانه کردن درست‌تر است. ولی اینکه بیاییم تخریب کنیم کار غلطی است. یک روز می‌آییم بر اساس آمار و ارقام واقعی و شاخص‌های موجود نقد می‌کنیم، ولی گاهی نه. عیب‌های موجود را همه به گردن یک نفر می‌اندازیم و اینگونه در جامعه تلقی می‌کنیم که همه مشکلات از مدیریت فعلی است و این بی انصافی است.
نماینده مجلس نهم در ادامه افزود: حداقل انتظار این است که کسانی که از اعتقاد و باور حرف می‌زنند، با انصاف و بدون توجه به اینکه طرف از چه جناح و گروهی است و چه سیاستی دارد، منصفانه قضاوت کنند و منصفانه نظر دهند. مثلا اینکه در جامعه بیکاری وجود دارد، زاییده این دولت نیست، زاییده‌ی سیاست‌هایی است که کل اقتصاد ما را با رکود و تورم و نیز روابط ما را با تنش مواجه کرد. وقتی که چنین اتفاقی افتاده، باید به کسی که آمده این مشکلات را حل کندکمک کنید، نه اینکه او را مورد حمله قرار دهید. کسی که خلاف قانون عمل می‌کرد و تمام این مشکلات را بوجود آورد همیشه در سایه امن بود و حتی نقدی هم به او صورت نمی‌گرفت که دلایل این مشکلات را از او بپرسند شخص احمدی نژاد بود. در دولت اول احمدی نژاد اقتصاد دانان اعلام کردند که این سیاست‌ها باعث مشکلات عدیده اقتصادی می‌شود، اما آن اقتصاد دانان مورد هجمه قرار گرفتند و انگ‌های بسیاری به آنان وارد کردند. این منطق درستی نیست. اگر دولت کار غیر علمی و غیر کارشناسی کرد، با منطق و قانون به دولت تذکر دهید و انتقاد کنید.
اگر قرار باشد کسی جواب‌گوی وضعیت فرهنگ در کشور باشد، در اولویت اول روحانیت محترم است که مسئولیت فرهنگ و باورها را بر عهده‌ دارند
ایشان با اشاره به تخریب‌های مغرضانه علیه رویکردهای فرهنگی دولت بیان داشت: بحث فرهنگی، دیگر بحث دولت نیست. روحانیون محترم همه جا هستند. اگر قرار باشد کسی جواب وضعیت فرهنگ را بدهد، در اولویت اول روحانیت محترم است که مسئولیت فرهنگ و باورها بر عهده‌ی اینها است. نه وزارتخانه‌ای که چند ده تا کارمند دارد و به زعم شما خیلی از کارکنانش منحرف هستند و شما از آن انتظار دارید فرهنگ را اشاعه دهد. با یک وزارتخانه و چندتا کارمند که فرهنگ درست نمی‌شود. همه‌ی مساجد، همه‌ی منبرها، نماز جمعه‌ها، تمام دانشگاه‌ها و کلاس‌ها و مدارس و نیز درس‌های اخلاقی و دینی دست شماست. اینها که به وزارت ارشاد ارتباطی ندارد که در دانشگاه و مدرسه به مردم درس دین بدهد. یا مثلا در صدا و سیما کاری که دارند می‌کنند، خودشان نقدی را مطرح می‌کنند و خودشان آن را نقض می‌کنند و خیلی از حرمت‌‌ها را می‌شکنند و خیلی از مسائل را بدون هیچ واهمه‌ای نشان می‌دهند. باید انصاف باشد.
زمان شاه که تمام زورشان را می‌زدند که مردم را از اعتقاد و باور دور کنند، موفق نشدند این کار را انجام دهند
وزیر اسبق بهداشت افزود: ریشه‌ی این دعواها هوای نفس است. این که من رئیس باشم یا شما. وگرنه در صورتی که بحث‌های اعتقادی و باورها باشد، هر کسی در جای خودش کارش را انجام می‌دهد و با همان روشی که دین و اسلام گفته عمل می‌کند. برای فرهنگ ما از اول دبستان گرفته تا دبیرستان، از دبیرستان گرفته تا آخر دانشگاه، روحانیون در آنجا درس دین می‌دهند، درس معارف و اخلاق می‎دهند. چرا این حرف‌ها، گفته‌ها و بحث‌های شما نتیجه نداده است؟! بیایید درست تحلیل کنیم و راه درست را انتخاب کنیم. زمان شاه که تمام زورشان را می‌زدند که مردم را از اعتقاد و باور دور کنند، موفق نشدند این کار را انجام دهند. آن موقع روحانیت و مساجد ما درست عمل می‌کرد. الان چه اتفاقی افتاده که مسائل اینگونه شده است؟! الان که امریکا در مملکت ما نیست. آنموقع آمریکا بود، اسراییل بود، شوروی و کشورهای اروپایی بودند و خود نظام هم دلش می‌خواست انواع آزادی‌ها باشد، بی حجابی و بدحجابی باشد، اما نتوانستند این کار را انجام دهند. الان چه اتفاقی افتاده است که بعد از 35 سال که آمریکا و اسراییل را بیرون کرده و دستشان را کوتاه ساخته‌ایم، گیر داده‌اید که دولت باید اسلام بیاورد؟!
باید تلاش کنیم جوان‌هایی که دارند به سرعت پیر می‌شوند و بیکارند و دربه‌در دنبال کار می‌گردند و دارند افسرده می‌شوند، مشکلشان را حل کنیم
پزشکیان در مورد حل مشکل اشتغال اظهار داشت: راه حل رفع مشکلات وحدت و همبستگی است. ما به اندازه کافی دشمن داریم و لازم نیست خودمان دشمن خودمان باشیم. ما باید دست به دست هم دهیم و کمک کنیم که مملکت درست شود. فقر و بیکاری از بین برود. وقتی فقر و بیکاری از بین رود، خودبخود فساد و اعتیاد و خیلی از معضلات به شدت کاهش می‌یابد. تمام بدبختی‌ها زاییده فقر است و جهل است و بیکاری. باید تلاش کنیم جوان‌هایی که دارند به سرعت پیر می‌شوند و بیکارند و دربه‌در دنبال کار می‌گردند و دارند افسرده می‌شوند، مشکلشان را حل کنیم. در صورتیکه مشکل اینها را حل نکنیم، اگر کل بودجه مملکت را هم به فرهنگ و آموزش بدهیم، نمی‌توانیم مردم را با دین کنیم. کسی که درآمد نداشته باشد نمی‌تواند دینش را حفظ کند. باید دست به دست هم دهیم و برای مشکل اشتغال راه حل پیدا کنیم و امور اقتصادی را بهبود بخشیم. اگر دانشی داریم، بستری را فراهم کنیم که جوانان بتوانند کار کنند. همه نصیحت می‌کنند؛ چه کسی باید اجرا کند؟! بهتر است به جای نصیحت کردن، عمل کنیم. الان وقت نصیحت نیست. یک نفر بعنوان رهبر انقلاب، سیاست‌ها را می‌گوید و ابلاغ می‌کند، کفایت می‌کند.دیگر لازم نیست همه رهبر شوند و اعلام رهبری و نصیحت کنند. همه باید گوش دهند و اجرا کنند.
نماینده مجلس نهم، در ادامه تصریح کرد: اشتغال‌زایی به این زودی‌ درست شدنی نیست. قدم اول ایجاد آرامش و ثبات است و بعد ایجاد چارچوب‌های قانونی ماندگار و پایدار. که طبیعتا مجلس هم باید در این قضیه شرکت کند و هر روز قانون‌ها را عوض نکنند. در جو نا آرام و بی‌ثبات سرمایه نمی‌آید. سرمایه در جایی که جذبه و آرامش وجود دارد می‌آید و باید بستری درست کنیم که بتوانیم جذب سرمایه کنیم.
مهمترین وظیفه دولت‌ها شفاف سازی است
پزشکیان افزود: دولت اگر همه اقدامات خودش را بر اساس دادن اطلاعات صحیح و شفاف کردن مسائل پایه ریزی کند، می‌تواند خیلی کمک کند به اینکه مردم متوجه حرف‌های نامناسب شوند. مهمترین وظیفه دولت‌ها شفاف سازی است و باید بستر را طوری فراهم کنند که تمامی اطلاعات و داده‌ها برای همه قابل دسترس بوده و بتوانند این اطلاعات را خبر رسانی کنند و کسانی که اطلاعات غلط و آمار نامناسب می‌دهند دستشان رو شود. حرف‌های تخریبی در فضای بسته و غیرشفاف است که می‌تواند مشتری داشته باشد. اگر فضا شفاف شود، خیلی از حرف‌های غیر علمی و غیر کارشناسی و نادرست مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.
ارزشی و اسلامی بودن یعنی عالم و کارشناس رشته‌ی خود بودن
ایشان در پایان در پاسخ به سوالی در مورد لزوم توجه به اصل شایسته سالاری در انتخاب مدیران بیان داشت: بی ثباتی در مدیریت، بدترین کاری است که دارد اتفاق می‌افتد. ما باید کاری کنیم که مدیران ما بدون توجه به اینکه وابسته به چه جناحی هستند، بر اساس کارشناسی و توانمندی در جایگاهی که هستند حضور پیدا کنند. مثلا برای فوتبال می‌روند کیروش را از پرتغال می‌آورند که بتواند 18 نفر را در فوتبال ما مدیریت کند چرا؟ چون فکر می‌کنند که علم و تجربه بیشتری دارد. در حالی که به هیچ کدام از اعتقادات ما پایبند نیست. مشروبات الکلی میل می‌کند، کارهای دیگری هم می‌کند، اما ایشان را آورده‌ایم و او را در جایگاه شایسته‌اش قرار داده‌ایم. ولی ما در مملکت خودمان، کسانی که کارشناس‌اند، بخاطر اینکه جزء این دسته یا آن دسته‌اند، از حضور در جایگاه‌هایی که باید از آنها استفاده کنیم محروم می‌کنیم.
وی در پایان گفت: ما باید دیدگاهمان را به مدیریت عوض کنیم. ما باید نگاهمان را به مسئولیت‌ها اصلاح کنیم و دنبال کسانی بگردیم که می‌دانند، می‌توانند، تجربه کرده‌اند و تجربه‌های موفق داشته‌اند. وقتی کسی سر کار است باید بر اساس قانون عمل کند نه سلیقه خودش. در روند مدیریت، اگر کسی بر اساس چارچوب عمل کند، نگاه نمی‌کند به اینکه من ریش دارم یا ندارم.مسلمان هستم یا غیر مسلمان. مثلا در بیمارستان کسی می‌خواهیم که به مریض برسد نه کسی که برایمان نماز شب بخواند. ارزشی و اسلامی بودن یعنی عالم و کارشناس رشته خود بودن. نمی‌شود یک آدمی ارزشی و اسلامی باشد اما مسئولیتی را بر عهده بگیرد که هیچ تجربه‌ای در آن ندارد و این ضد ارزش است.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا