خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش‌ها به توییت مجید توکلی درباره‌ی اظهارات ترامپ علیه ایران

توییت “مجید توکلی” درباره‌ی تحریم و اظهارات اخیر دونالد ترامپ علیه ایران در روزهای اخیر واکنش‌های متفاوتی را در توییتر فارسی برانگیخت. برخی همراهان سیاسی این فعال دانشجویی سابق به نقد و اعتراض به دیدگاه توکلی پرداخته و برخی دیگر نیز در دفاع و تایید توییت او مطالبی را منتشر کردند.

توییت جنجال‌برانگیز آقای توکلی به این شرح است:

“چگونه می‌توانیم به ترامپ اثبات کنیم که “کشوری تروریست” نیستیم؟ فکر می‌کنم این مهمترین پرسشی است که دولت روحانی باید به آن پاسخ دهد. تردیدی ندارم که روزی که در ایران تمام منتقدان از دست دولت و حکومت در آرامش شب را به صبح برسانند، هیچ کشوری به‌خودش اجازه نمی‌دهد که تهدید و تحریم‌مان کند”.

چند نمونه از واکنش‌ها به این توییت را به انتخاب خبرنگار انصاف نیوز در ادامه می‌خوانید:

بهاره هدایت: دو تا نکته: ۱. مخالفت با #تحریم نه به معنی انکار نقش ج.ا در تنگنای موجودست ونه تایید همه سیاستهای داخلی و منطقه‌ایش ۲. مخالفت با تحریم به معنی نادیده گرفتن #فساد فراگیر و #ناکارآمدی … نیست ممکن است همه‌مان از گرسنگی به‌تنگ آمده باشیم، اما غذای فاسد چاره ‌کار نیست، درجا می‌کُشد!

محمدرضا باقری: اگر میشد مجید توکلی و هم‌قطارانش را بیاوریم توی تلویزیون، و مناظره می‌کردند، نه الان همان سالها پیش، حالا حتی هواداران سابقش اینقدر از عیان شدن تفکرات او متعجب می‌شدند؟ اصلا هوادارش می‌شدند؟

مجتبی داوودی: تا حالا فکر می‌کردم فقط اختلاف نظر داریم اما این توییت نشون میده کلا در دنیای دیگری سیر می‌کنید دنیایی که ما به دیوانه‌ای مثل ترامپ باید ثابت کنیم تروریست نیستیم چرا؟ چون او تصمیم گرفته در واکنش به سلاخی یک خبرنگار توسط گاو شیرده سعودی ملت ایران را تروریست بخواند.

حمزه غالبی: به توییت‌های مجید توکلی نگاه کنید. اینقدر پرت؟ چطور برای خودمان اسطوره ساخته بودیم. مجید توکلی نماد جهالت جمعی ما نسبت به مناسبات جهانی است.

صدف منتصری: کاش هر چه زودتر مجید توکلی به یه خبرگزاری اعلام کنه که من اصلن توییتر ندارم و این اکانتی که به نامم ساختن جعلیه به خاطر ما به خاطر جنبش سبز به خاطر خودش.

اکبر توکلی: چگونه به مجید توکلی ثابت کنیم تعریف تروریست بر اساس منافع آمریکا شکل می‌گیره و اگر ما بخوایم باید ثابت کنیم تروریست نیستیم فقط کافی هست در راستای منافع آمریکا ترور کنیم یا پولش رو بدیم.

میرزا: شخصا مجید توکلی را همچنان قهرمانان ایران می‌دانم. هیچ چیز بدی هم نیست. سال‌ها از زندگی‌ خودش برای سربلندی ایران در زندان گذرانده. اگر هم امروز نقدی می‌کند برادری خودش را به اثبات رسانده. با نظرهایش مخالفم. کاملا مخالفم. بسیار ساده‌انگارانه می‌بینم. راهش نقد است. نه چیز دیگر. متاسفم که مجید توکلی با نظرات و به این شکل وارد فضای عمومی شد. متاسفم‌تر برای این نظراتش. اصلا هیچ درکی ندارم یک فعال سیاسی چطور می‌شود این طور خام صحبت کند! اگر ده سال پیش بود قابل فهم بود. الان دیگر نه! اما حقش این نیست که رفتار نا معقول با او داشته باشیم. نقد کنیم. همین!

علی علیزاده: بدون شرح بیشتر، توییت یکی از قهرمانان جنبش سبز و یکی از رهبران یک نسل از دانشجویان اصلاح‌طلب و لیبرال ایران را بازنشر می‌کنم. کسی که عکسش تا سالها پروفایل مجازی بسیاری از شما بود.

احسان سلطانی: مصاحبه مجید توکلی با یورونیوز؛ منطق حمایت از تحریم را ببینید: “قرار است از تحریم‌ها تغییر رفتار و نرامالیزاسیون در بیاید.” هدف تحریم‌ها را “نرامالیزاسیون” ایران می‌داند. مثل عربستان که ترامپ تمام قد پشت آن ایستاده و می‌گوید خاشقچی را کشته باشد هم فرقی نمی‌کند چون از ما سلاح می‌خرد. از مجید توکلی بپرسیم چرا عربستان نباید به ترامپ ثابت کند که تروریست نیست؟ ترامپ رسما گفته اگر هم بن سلمان دستور قتل خاشقچی را داده باشد مهم نیست چون عربستان بزرگ‌ترین خریدارسلاح ماست. وقتی ترازوی خوبی و بدی،خرید سلاح از ابرقدرت است حرف از اثبات تروریست نبودن به ترامپ عاقلانه است؟

یسرا: یه هشداری بدم؟ #مجید_توکلی رو به علیزاده تبدیل نکنید تا یک نفری پیدا می‌شه که نظری مغایر با نظر ما داره همین موج‌های تقبیح و توهین شروع می‌شه اگر طرف مسئول حکومتی بود اگر بابت حرفی که می‌زد پول دریافت می‌کرد حق داشتین نه کسی که فقط نظرشو تو توییتر میگه خلاصه موافق نقد مخالف توهین

جنلی: مجید توکلی خورده نگیرید که گفته چگونه به ترامپ ثابت کنیم که تروریست نیستیم… تقصیر الگوهای سیاسیشونه، تقصیر خاتمیه که ۲۱ ساله این تفکر رو به طرفداراش القا کرده که همیشه ما باید اتهام زدایی کنیم تقصیر ظریفه که میگه ما باید جوری رفتار کنیم که بهونه‌های آمریکا تموم بشه!

می: مجید توکلی و بقیه محصولاتِ “ادوار تحکیمِ” آن سالها، همیشه همینطوری بوده‌اند، آنها سال 82 هم با هیجان منتظر حمله امریکا به ایران بودند و پنهان هم نمی‌کردند، آنها هرگز نماد و شاخص جنبش سبز نبوده‌اند، شاید در مقطعی با فاصله گرفتن از مواضع پیشین، با جنبش همراهی کرده باشند. تحکیم وحدت، سال 82 در بیانیه ای رسمی حمله امریکا به عراق (آن هم پس از ده سال تحریم فلج کننده) را “بهار بغداد” نامید. آنها هرگز جز “تسلیم به نظم جهانی” چیزی نمی‌خواستند. برای این جماعت، گفتمان جنبش سبز (به شیوه میرحسین) مانع بود. پس نه از توکلی انتظاری داشته باشید نه بهش حمله کنید.

سارنگ: این #مجید_توکلی توییتر، آن کسی نیست که من در اوین دیدم و شناختم.

اسپینوزا: مجید توکلی را به هیچ عنوان قهرمان نمی‌دانم. اما به نقض حقوق شهروندیش و فشارهای غیرقابل وصفی که به یک جوان بیست و چند ساله وارد شد معرتضم. اما با طرز فکر توکلی هم مخالم و در برابر آن حتمن می‌ایستم. بلندگویی که او را مزدور مینامد را هم نقد میکنم. مرز بین نقد و هوچی گری باریک است! وی را نقد میکنم چون فکر میکند چون هزینه داده و زندگیش نابود شده حق دارد از همه کینه داشته باشد و بر اساس این کینه، حکم تروریستی بودن مردم و حکومت را بدهد. این طرز فکر نهایتن به سرنوشت مجاهدین خلق منجر میشود! اگر رفتار درستی با مجید توکلی شده بود، شاید این کینه در وی به این وضع شکل نگرفته بود. هر دو طرف قضیه را میبینم. اما این که اشتباه دیگری باعث شود شما این حجم از کینه نسبت به ملت خود داشته باشید، دیگر راهی بی بازگشت است. امیدوارم از این مسیر بازگردد.

محمد سلیمانی: مجید توکلی عامل خیر شد که دوستان ساختار ذهنی خود از مبارزه اجتماعی را بروز کنند. او هر بار با خود زنی، فعالین سیاسی را به جوشش و هیجان واداشته است از زندان گرفته تا سردرگمی‌های امروزش. بلوغ باید نتیجه هر شکست باشد او هنوز تا بلوغ فاصله دارد شما چطور؟

فرنام شکیبافر: خطاب به عماد بهاور یا ضیاء نبوی یک توئیت انتقادی که می نوشتی n نفر استمرارطلب می ریختند و می گفتند خجالت بکش فلانی هزینه داده پس درست می گوید! به مجید توکلی که رسید این منطق هزینه شان نه تنها دود شد و به هوا رفت بلکه هماهنگ مشغول ترور شخصیت و فحاشی شده اند.

بنجامین آزاد: مجید توکلی ورژن اونطرفی ذوالنور است

سیریشی: سالها و دهه ها تو ایران فعالین کشته شدن و مبارزه کردن تا مستعمره نباشیم و برسیم به روزی که مجید توکلی بیاد بگه چطوری میتونیم به ترامپ اثبات کنیم که تروریست نیستیم؟ آفرین برده‌ی خوب

الیما: قربونتون برم با این پتک «زنده باد مخالف من» تون که همه رو میخوایید باهاش خفه کنید! مجید توکلی حرف نزنه! فلانی حرف نزنه! فقط شما جماعت همه چی خوبه امید داریم همه چی گل و بلبله حرف بزنن! ولله با وجدان بودن سخت نیست! همه جا نظر ندادن بد نیست! قول میدیم نگیم شما لالی!

مهدی ایکس آر: در اقدامی عجیب کل مصاحبه مجید توکلی رو خوندم ببینم حرف حسابش چیه. بر خلاف انتظارم خیلی سنجیده و با یک نظم فکری حرف زده بود. علیرغم اینها بنظرم در مورد ماهیت تحریمها با نظرات ایشون مخالفم. پشت این تحریمها یک نگاه ایدئولوژیک و ضد ایران هست و کمترین ربطی به مسائل حقوق بشری ندارد.

مجید قربانی: عربستان خاشقچی رو با اره به چند قسمت تقسیم کرده ترامپ درباره سلاخی خاشقچی گفته ملت ایران تروریسته! بعد مجید توکلی (شرف جنبش دانشجویی اصلاحطلبا) گفته: چگونه می‌توانیم به ترامپ اثبات کنیم که “کشوری تروریست” نیستیم؟! کلا هر جا صحبت از حماقت و خیانت باشه نام اصلاحطلبا می درخشه!

فلور: فکر میکنم بر هر کسی که من رو میشناسه عیان باشه که با نظرات اخیر مجید توکلی چقدر مخالفم؛ اما جالبه اون‌ها که «ادب مرد به ز دولت اوست» و «زنده باد مخالف من» ورد زبان‌شون بود، چطور به خاطر یک توئیت، انواع توهین‌ها مثل مُرده، ذلیل، پرت، بنجول، بی‌عقل و… نثار هم‌سنگر سابق‌شون کردند.

مهروداد: مجید توکلی یک پدیده‌ای است مثل هنگامه شهیدی فقط سعی میکنه پیچیده تر حرف بزنه که خب شیک هم هست. *از سلسله پروژه بادکنک سازی ایرانی.

حامد پایدار: چرا از حرفای مجید توکلی تعجب میکنید؟ خب این همون نهایت “بهانه زدایی” و “تنش زدایی” که اتفاقا بعضی از دولتی ها به اعتقاد دارن!

حزین: این نفرت اینوریا از مجید توکلی رو هیچوقت درک نکردم. مثل نفرت اونوریا از ضیا نبوی. هر کدوم نماینده یک طیف اند. یعنی بحث شخص نیست. بحث مرده باد مخالف منه. با عقل و منطق نظراتشون رو میگن که هر دو قابل درکن و باید بهشون فکر کرد. مخالف شمان؟ خب باشن. چرا انقدر فحش و تحقیر و دعوا؟

حمید: نه جدی مجید توکلی چطور به این نتیجه رسیده مهمترین سوالی که دولت روحانی باید بهش پاسخ بده اینکه که به ترامپ ثابت کنه کشور تروریستی نیست؟

حامد توکلی: جای مجید توکلی توییتر نیست چون اینجا نمی‌شه از موضع نظریه‌پردازِ حکم‌صادرکن حرف زد. باید بره فیسبوک و تئوری‌های سیاسی ناقصش رو اون‌جا بنویسه تا به مذاق اپوزیسیون سطحی فیسبوک خوش بیاد و کسی به‌اش برنخوره که طرف فکر می‌کنه جواب تمام پیچیدگی‌های سیاست رو بلده.

فیل برقی: درد و مرضای خودم یادم رفت انقدر از توییت مجید توکلی تعجب کردم. خدایا فعالین سیاسی و اجتماعی مملکت اینان؟ :))))))

زینب: مجید توکلی با اون ایده‌هاش درباره‌ی علت تحریمها و بدبختی ما و تلاش برای نشون دادن اینکه ما ملت تروریست نیستیم به دنیا و… باعث می‌شه شاخ دربیارم! باورم نمی‌شه یه آدمی که فعال سیاسی و دانشجویی بوده انقدر ساده و خطی و مسخره تحلیل کنه.

افشین: می‌توان با برخی مواضع و نظرات #مجید_توکلی مانند هر بنی‌بشر دیگری، مخالف یا موافق بود. اما در کل خوب شد اومده توییتر و داره خودش رو بیان می‌کنه‌. سابق بر این هرگونه نقد این #بت‌واره‌ی عده‌ای در جریان دانشجویی، حکم تکفیر داشت.

ماه: خاشقچی چی شد داستانش بالاخره؟ “نظم جهانی” ِ مقبول #مجید_توکلی اخبار مربوط به اونم شوت کرد بغل دست اخبار مربوط به دزدیدن حریری و “جنایات قذافی”، “داستان سلاح های شمیایی صدام” و “بحران پناهجویان” ووو….؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بت؟؟بت چیست؟؟قدیس چیست؟؟؟هرگز هرگز چنین هایی وجودندارد این ها محصولات توهمات ماست…ولی……دراین بازارمکاره سفلگی وحقارت کسی را برینگ میفزستیم وچندتاهالک ایرانی به مصافش فریادهورایمان بلند است تا……….موقعیتی سمتی نصیبمان شود ………پس هرگز نه تشر ونه تایید ..برخودمان بایدبگرییم……

  2. درود بر شرف مجیدتوکلی و لعنت بر همه شما مزدوران و وطن فروشان خائنین به ملت مانند حمزه غالبی،علی علیزاده و امثالهم که لندن و پاریس با خون ملت ایران دارند عشق و حال و وطن فروشی میکنند

    3
    3
  3. کاری به دوستان محافظه کار پا در هوا ندارم! ولی موندم چه جوری باید به این دوستان روشنفکر چپ بفهمانیم که حمایت از امثال توکلی و حتی بالاتر از او خاتمی و موسوی و… نه برای خودشان که برای راهی است که ما انرا پیشبرد دموکراسی خواهی و به قول استاد هما کاتوزیان رفتن از جامعه کوتاه مدت به سمت جامعه بلند مدت می دانیم! نظرات را ببین هیچکدام پاسخ درستی ندادند اصلا گیرم حرف توکلی غلط که شاید هم باشد از یک جمله کوتاه به اصطلاح توئیت می توان تفاسیر متنوع به دست داد اما تقریبا همه دوستان به جای روشن نمودن اینکه کجای حرف او غلط است به شخصیت و اسطوره او تاختند و تخریبش کردند شاه بیت واکنش ها هم آنجاست که می نویسند: چرا باید ما ثابت کنیم تروریست نیستیم چرا عربستان ثابت نکند؟ یاللعجب ! واقعا جمهوری اسلامی دارد ظلم می کند که اداره امور را به دست این نخبگان نمی سپارد!!

    2
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا