خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«برخی مسوولین دوست دارند که مردم تهران مثل پاریس و نیویورک آزاد باشند»

آیت الله مصباح یزدی ، مهمترین حامی احمدی نژاد در دو انتخابات سال‌های 84 و 88، گفت: برخی مسوولین دوست دارند که تهران هم مانند پاریس و نیویورک باشد و مردم آزاد باشند؛ ولو رئیس جمهورشان با صدها نفر رابطه‌ی غیر اخلاقی داشته باشد.

به گزارش انصاف نیوز، سخنان آیت الله مصباح یزدی در همایش دفتر پژوهش‌های فرهنگی به نقل از کانال تلگرامی «دوستان مصباح (جمعی از فارغ التحصیلان موسسه امام خمینی ره)» در پی می‌آید:

🔆 برخی مسوولین نه تنها اجرای احکام اسلام، بلکه تأمین نیازهای مادی را وظیفه خود نمی دانند؛ فقط می خواهند کسانی که احتمال دارد اغتشاش کنند را آرام نگه دارند!

🔷 اگر نظام اسلامی به هدف مورد نظر خود نرسیده است، باید مورد ارزیابی قرار گیرد؛ باید دید آیا ایده نظام و سیستم ناکارآمد بوده و با عمل بر طبق آن نمی توان به هدف مورد نظر رسید و لذا نیازمند تغییر است و یا اشکال در مجریان این سیستم است.

🔶 آیا نظام اسلامی ایران در این 40 سال کارآمد بوده است یا خیر؟ باید ببینیم هدف چه بوده است؛ آنچه در جامعه واقعیت دارد این است که نه این طور است که همه مردم جامعه خواستار لذائذ محض حیوانی دنیا هستند و نه همه خالص مانند انبیاء و اصحاب خاص اهل بیت (ع) هستند؛ بلکه افراد با مراتب مختلفی در این نظام وجود دارد.

🔷 اگر بخواهیم برای چنین جامعه ای یک نظام ایده آل واقع بینانه در نظر بگیریم، باید نظامی در نظر بگیریم که در صورت اجرای درست آن، اکثریت مردم، به حد متوسط خواسته‌هایشان برسند. یعنی نه خواسته‌های مادی محض و نه معنوی محض، هدف قرار نگیرد. لذا معیار کارآمدی نظام اسلامی این است که حداقل تأثیرش در سعادت ابدی لحاظ بشود و اگر صرفا به خاطر آخرت نیست، حداقل تأثیر نظام برای آخرت مردم، فراموش نشود.

🔶 نباید به گونه‌ای رفتار شود که گویا اصلا آخرتی وجود ندارد و نظام هیچ وظیفه‌ای در قبال دین مردم ندارد و مسوولین نیز وظیفه‌ای برای بهشت رفتن مردم نداشته باشند. برخی از مسوولین تنها وظیفه خود می‌دانند که زندگی دنیوی مردم را مدیریت کنند و کسانی که نقشی در جامعه دارند، سیر شوند؛ یعنی کسانی که قرار است نقش اپوزیسیون بازی کنند و اغتشاش ایجاد کنند را سیر کنند تا آرام شوند و ایشان هم بتوانند حکومت داری کنند!

🔷 لذا برخی مسوولین نه تنها اجرای احکام اسلام و عدالت را وظیفه خود نمی‌دانند، بلکه تأمین حداقل نیازهای مادی مردم را نیز وظیفه خود نمی‌دانند؛ چون دشوار است! تنها باید کسانی که ممکن است ایجاد اغتشاش کنند را آرام نگه داشت!

🔶 همه مردم از جمله اکثریت کسانی که در بیست و دوم بهمن و نه دی آمدند، این طور فکر نمی کنند؛ بلکه اکثریت قریب به اتفاق آن ها حاضر به تحمل سختی ها هستند، اما با تبعیض و ناعدالتی میانه ای ندارند! معتقدند اگر سختی هست، باید برای مسئولین هم باشد نه فقط برای قشر محروم جامعه.

🔆 چرا بحث کارآمدی نظام، این اندازه در محافل مطرح می‌شود؟ // مغالطه دشمن در کارآمدی نظام // ناکارآمدی نظام یا بی تدبیری برخی مجریان؟

🔷 اکثریت مردم خواستار این هستند که زندگی متوسط مادی داشته باشند که در عین حال به سعادت آخرتشان نیز بینجامد، البته این توقع زیادی نیست؛

🔶 آنچه سبب شده تا کارآمدی نظام به یک مسأله مورد بحث در مجامع و همایش های مختلف قرار بگیرد این است که کسانی فکر کرده اند که اگر این نظام دارای قوانین و مقررات مناسبی بود، می بایست همه اهداف آن نیز تاکنون تحقق یافته باشد و حال که تحقق نیافته است، یعنی قوانین ما دچار نقص است و از آنجا که قوانین متخذ از اسلام است، پس اسلام، ناقص است.

🔷 دشمنان نظام اسلامی نیز از این مغالطه استفاده کرده و به جوانان القا می کنند که این نظامی که سرکار آمده و زحماتی هم برای آن کشیده شده است، نمی تواند شما را به خواسته خودتان برساند.

🔶 حتی کسانی که نسبتا معتدل هم هستند، می گویند دین مربوط به مسائل فردی است و مسائل اجتماعی را باید با علوم و تجربیات اداره کرد؛ همان کارهایی که در سایر کشورهای پیشرفته جهان انجام شده است، را باید انجام دهیم و دین کاری به این امور ندارد.

🔷 برخی مسوولین دوست دارند که تهران هم مانند پاریس و نیویورک باشد و مردم آزاد باشند؛ ولو رئیس جمهورشان با صدها نفر رابطه‌ی غیر اخلاقی داشته باشد؛ ولو این که معاملات به گونه‌ای رقم بخورد که عده‌ای هر روز ثروتمندتر شده و عده‌ای هر روز ضعیف‌تر شوند. حال اگر 22 میلیون گرسنه هم در آمریکا وجود دارد، لازمه‌ی چنین پیشرفت اقتصادی است؛ همان طوری که یک گوسفند قربانی می‌شود تا شما غذایتان، آماده شود، عده‌ای از مردم نیز قربانی می‌شوند تا اقتصاد پیشرفت کند! مهم این است که درآمد ملی، افزایش یابد، ولو این که در جیب چند نفر معدود برود.

🔶 نباید انتظار داشت جوانی را که برایش هیچ کاری نکرده‌ایم، حاضر باشد جانش را در راه خدا بدهد. چکاری برای آنها انجام داده‌ایم که توقع داریم، روحیه دینی داشته باشند؟

🔷 ته دل بعضی از مسوولین ما این است که احکام اسلام، مربوط به 1400 سال پیش است و نمی‌تواند کارآمدی داشته باشد. لذا دین را قبول دارند و نماز هم می‌خوانند و دائم از مقام معظم رهبری هم نام می‌برند، اما معتقدند سیاست، حسابش از دین جداست.

🔶 حتی وقتی به مسوولین اعتراض شود که رفتار شما، مخالف شرع است؛ سود 20 درصد و 30 درصد بانک‌ها، همان ربایی است که به معنای اعلان جنگ با خداست، در پاسخ می‌گویند، این سخنان قدیمی است و به درد دنیای امروز نمی‌خورد؛ کجای دنیا سراغ دارید که بانکداری، بدون بهره باشد؛ نمی‌توان که دور کشور اسلامی را دیوار کشید؛ برای رابطه با دیگر کشورها، راهی جز بانکداری ربوی نداریم.

🔆 کارآمدی نظام علاوه بر کامل بودن قوانین، نیازمند مجریان صالح و پذیرش قانون توسط فرهنگ حاکم بر جامعه است

🔷 آیا نظام ما به عنوان قوانین و مقرراتی که از اسلام، گرفته شده است، قابلیت دارد که به اهداف خود برسد و نسل سالمی را پرورش بدهد و جامعه آینده ما، جامعه ای خداپسند و امام زمان پسند باشد، یا خیر؟ پاسخ این است که کامل بودن قوانین به تنهایی، نمی تواند ضامن تحقق اهداف باشد، بلکه مجری قانون هم باید صالح باشد و دقیقا بر طبق این قانون عمل کند؛ بلکه بالاتر از آن فرهنگ حاکم در جامعه نیز باید این قانون را پذیرفته باشد؛ وگرنه هر کسی سعی می کند قانون را دور بزند و از آن به نفع خود استفاده کند.

🔶 برای ارزیابی کارآمدی نظام باید در وهله اول باید ملاک کارآمدی را مشخص کرد. عده ای می گویند زمانی نظام، کارآمد است که هر کس، هر طوری که دلش می خواهد، رفتار کند و این را هم دستاورد انقلاب اسلامی عنوان می کنند؛ چون بالاخره مردم، برای استقلال و آزادی، انقلاب کردند! آری، بر اساس این نظر، نظام کارآمد نیست.

🔷 در وهله دوم باید دانست که قانون مناسب، به تنهایی نمی تواند سبب تحقق هدف شود، بلکه قانون تنها نوشته ای روی کاغذ است و مهم تر از آن مجری قانون است که باید آن را بدون مسامحه و در نظر گرفتن منافع شخصی اجرا کند.

🔶 در مرحله سوم نیز باید شرایط را برای پذیرش اعمال قانون در جامعه فراهم کرد تا بخش قابل توجهی از مردم، متوسط این ارزش ها را بپذیرند و آن را بخواهند. نه این که به بهانه تحجر و عقب ماندگی، سندهای غربی را در مدارس ابتدایی اجرا کنند.

🔷 اگر گفته می شود اسلام، ضامن تحقق اهداف فطری و انسانی ماست، در صورتی است که هم مجریان، صالح باشند و هم مردم بخواهند. البته هم باید متصدیان صالح در این جامعه رشد کنند و هم مردم در انتخاب هایشان، صالح ترین را انتخاب کنند؛ اما متأسفانه در مسائل فرهنگی کم کار شده است.

🔶 امروز مهم ترین وظیفه‌ای که بر دوش همه‌ی ماست، این است که برای شناساندن و ترویج فرهنگ اسلام در سطوح مختلف تلاش کنیم تا اصل ارزش ها و ملاک ارزشیابی برای کارآمدی نظام به خوبی شناخته شود و تحت تأثیر مغالطات واقع نشویم و ناخودآگاه به غربستان نرویم، بلکه راه اسلامستان را بپیمائیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آقای مصباح هرگز نگفته که چه چیزی در احمدی نژاد تغییر کرده که حالا تاییدش نمی کند؟ احمدی نژاد فقط از یک قوه انتقاد کرده که این هم که خوبه.آقای مصباح قبل از انقلاب هم چنین منشی داشت که از بعضی ها فاصله می گرفت.حالا خوب یا بد خدا عالم است.طوری بنویسیم تا انصاف نیوز را به دردسر نندازیم

    9
    1
  2. بعضی از اساتید اگر در زمان پیامبر ص هم میزیستند حتما به اسلام و دینداری حضرت ایراد میگرفتند
    پاریس و نیویورك پیشكش حتی كوالالامپور و انكارا، در حد اهالی بغداد و كابل برای مردم حق قایل باشید

    12
    2
  3. در گفتار ایشان دونکته هست:
    نکته اول اینکه از نظر ایشان شان مسولین با مردم متفاوت است، که البته حرجی بر ایشان نیست. مساله دوم همانطور که مسولین (همان مسولین که شانشان بالاتر از مردم است) جناب مصباح را آزادی کامل عطا نموده اند، لازم است این آزادی را برای سایر مردم قایل بشوند حال خود مردم به اندازه کافی شعور دارند که آزادی پاریس را بخواهند یا نیویورک یا هیچکدام

    14
    2
    1. و فعلا هم که مردم پاسخ مصباح و امثالهم را در انتخابات خبرگان محکم داده اند. حال دیگر چرا از طرف مردم( و البته کدام مردم) حرف می زند معلوم نیست.

      14
      3
  4. خوب بود از مسافرت نیویورک هم مطالبی می نوشت تا استفاده می کردیم
    عجیب هست در سخنزانی حرفی ندارند ولی وقتی بعمل می رسد کاری در خور حال نمی تواند انجام دهند
    می شود توضیح دهند که مردم جرا اغتشاش می کنند
    بعد از چهل سال از نا کار آمدی صحبت می کند جناب مسئولین سختی نمی کشنداین ملت هست که شکستن استخوان هایش بگوش می رسد یکی از بی تدبیر ترین فرد مسئول آن مرد رفته که کاملا مورد تائید جنابعالی بود که کشور را هشتاد سال به عقب راند و بعد از چهل سال به گفته خودت مجری صالح نداریم پس کی خواهیم داشت ؟سند غربی کجا تدریس میشود می شود نمونه بیاورید و صالح ترین فرد را به پیشنهاد جنابعالی هشت سال انتخاب کردند و الان نتیجه اش را همه عیان شاهد هستند
    حاج آقا انصاف هم خوب چیزی هست که بعضی هم احتمالا ندارند می شود توضیح بدهید که کار فرهنگی را چه قشری باید انجام دهند که نمی دهند با وجود بودجه های میلیاردی

    14
    2
  5. با بودجه های چند صد میلیاردی حرف از ساده زیستی و آخرت زدن وجهه شما را خدشه دارتر میکند.
    امریکا با ۳۵۰ میلیون نفر ۲۵ میلیون فقیر دارد
    ایران با ۸۰ میلیون جمعیت ۲۵ میلیون فقیر دارد

    11
    3
  6. گوشه لب مبارک حاج آقا مصباح هنگام سکوت تبسم معناداری هست که از همون اوائل بوده…به نظرتون نشانه چیه؟ با ماست.
    لبخند جهانشموله ، با همه است.بدیل ندارند ایشون …

    1
    5
    1. لبخندها لبخندها وتبسم ها ……….عدالت عدالت عدالت احکام اسلام احکام اسلام احکام اسلام …حضرت اقا اناره ا…برهانه همانطور که باید انقدر فساد شایع بشود تا …..ظهور کند موافقید درسته؟؟؟؟

  7. سلام-هدف از حکومت اسلامی همان بود که مردم در دوره انقلاب سر می دادند نه شرقی نه غربی حکومت عدل علی(ع) -حضرت علی (ع) فرموده علت پذیرفتن خلافت من به جهت این بود که حقی را به حقدار برسانم و جلو ناحقی را بگیرم و الا این کفشهای پینه بسته که پاهای مرا از گزند حفظ می کند ارزشش از خلافت بیشتر است و….-

    5
    4
  8. “یا اشکال در مجریان این سیستم است.”
    این استاد فلسفه لطفا توضیح دهند که یک نظام غیر از مجریان آن نظام هست ، لابد منظور استاد نظام بر روی کاغذ است ؟!!

    5
    1
  9. تعجب آور است کسی که همه اطلاعات خودرا از چند کتاب نجف دریابندری اخذ کرده فرق بین ثبات ارزش پول و تورم وبهرهرا نمیداند

    1
    1
  10. به نام خدا من حقیقتا جناب آقای مصباح را دوست دارم . ولی می خواهم به حضرتش همان عرض را بکنم که معلم اخلاق فرمودند : که ایشان در سیاست دخالت نکنند”چون واقعا کشور داری سخت است . خوب است ایشان این را بدانند که اگر کشور را در اختیار ایشان قرار بدهند قطعا نمی تواند آنچه را که می گوبد محقق کندحرف زدن آسان است. در عمل بنابه فرموده امام (ره) بعضیها از اداره یک نونوایی عاجزندحالا از همه چیز ایراد می گیرند.

    1
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا