خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«اگر احمدی‌نژاد ردصلاحیت شود، روحانی نیز تایید نمی‌شود»

نماینده پیشین مردم اردستان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با اشاره به گزینه‌هایی همچون مصباحی‌مقدم و قالیباف درصورت ردصلاحیت احمدی‌نژاد و روحانی نام می‌برد و با این حال معتقد است، احمدی‌نژاد پیروز قطعی رقابت با روحانی خواهد بود.

احمد بخشایش اردستانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به بحث حضور محمود احمدی‌نژاد، در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: احمدی‌نژاد هنوز به طور رسمی در این خصوص اظهارنظر نکرده اما حرکات و سکناتش حاکی از آمدن است، از طرفی، اصولگرایان نیز گزینه‌ای جز او ندارند.

با ورود احمدی‌نژاد، اختلاف‌های اصولگرایان به اتحاد تبدیل می‌شود

او گفت: باوجود این‌که اختلاف‌هایی در میان اصولگرایان وجود دارد اما با حضور احمدی‌نژاد این اختلاف‌ها تبدیل به اتحاد می‌شود؛ چراکه نیاز جامعه برای حضور در انتخابات، ایجاد دوقطبی در فضای سیاسی است و این دوقطبی هنگامی تشکیل می‌شود که قطب دیگری در برابر اصلاح‌طلبان به‌وجود بیاید.

پایگاه سیاسی روحانی تضعیف شده است

این نماینده پیشین مجلس خاطرنشان کرد: باتوجه به مواضع و صحبت‌هایی که ازسوی اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود و به‌عنوان مثال، آقای زیباکلام که ارتباط قوی و خوبی با دفتر آیت‌الله هاشمی دارد، می‌گوید که بهتر است روحانی در انتخابات شرکت نکند و مثلاً آقای ظریف یا عارف نامزد شود، می‌توان حدس زد که پایگاه سیاسی رئیس‌جمهور ضعیف شده و در میان اصلاح‌طلبان نیز بحث‌ها و اختلاف‌نظرهایی وجود دارد و به همین ترتیب در میان اصولگرایان نیز بحث‌ها و تفاوت دیدگاه‌هایی وجود دارد.

طبقات فرودست به احمدی‌نژاد تمایل دارند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم اضافه کرد: بر این اساس، در میان بدنه اجتماعی اصولگرایان، طبقه متوسط و طبقات فرودست به احمدی‌نژاد تمایل دارند؛ چراکه شعارها، صحبت‌ها و دیدارهای مردمی احمدی‌نژاد در جذب این آرا تاثیرگذار است. البته برخی نخبگان اصولگرا اِن‌قلت‌هایی وارد می‌کنند که آنها هم هنگامی که ببینند بدنه اجتماعی با احمدی‌نژاد است، طبیعتاً با او همراهی خواهند کرد.

او  در پاسخ به این سوال که چرا اصولگرایان در انتخابات ۹۲ به اجماع نرسیدند، گفت: در انتخابات سال ۹۲ آقای احمدی‌نژاد حضور نداشت و قرار نبود کسی با او رقابت کند که با رویت فضای سیاسی حاکم بر جامعه از این رقابت دست بکشد. در واقع مسئله این نیست که کاندیدایی به نفع یک کاندیدای دیگر کنار برود، مسئله این است که وقتی اقبال عمومی روی یک نامزد انتخاباتی است، طبیعتاً دیگران باید به نفع این کاندیدا که احمدی‌نژاد باشد، کنار بروند. البته درصورتی که در صحنه بمانند هم رای چندانی به دست نمی‌آورند.

پایگاه نظامی قالیباف و رضایی، مانع محبوبیت آنهاست

نماینده مردم اردستان در مجلس نهم با اشاره به احتمال کاندیداتوری قالیباف و رضایی در انتخابات سال آینده، اعلام کرد: باتوجه به این‌که آقای قالیباف پایگاه نظامی دارد، هنوز نتوانسته خود را برای مردم توجیه کند و آقای محسن رضایی نیز چنین وضعی دارد و از آن‌جا که عقبه نظامی دارد، جامعه با او همراه نشده و نمی‌شود و به‌طور کلی پایگاه نظامی قالیباف و رضایی، مانع محبوبیت آن‌ها نزد مردم می‌شود.

مردم طبیعت حکومت احمدی‌نژاد را به یاد دارند

بخشایش‌اردستانی گفت: با این حال، احمدی‌نژاد توانسته یک‌بار این بدنه اجتماعی را با خود همراه کند و با این حساب، می‌توان امیدوار بود که بار دیگر در انجام این مهم موفق عمل کند. از طرفی، مردم طبیعت حکومت احمدی‌نژاد را دیده‌اند و به‌خصوص مردم در شهرستان‌ها هنوز نوع حکومت کردن احمدی‌نژاد را به یاد دارند و از دیگرسو، باتوجه به این‌که دولت فعلی به‌لحاظ معیشتی و اقتصادی کاری از پیش نبرده و آثار برجام نیز در سفره مردم احساس نشده و نمی‌توان آن‌را به‌عنوان کاری بزرگ جلوه داد، بنابر این تکلیف انتخابات را قطب‌بندی‌های سیاسی تعیین می‌کنند.

اگر احمدی‌نژاد ردصلاحیت شود، روحانی نیز تایید نمی‌شود

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال ردصلاحیت احمدی‌نژاد، یادآور شد: در چنین شرایطی اگر نخبگان اصولگرایی در مورد احمدی‌نژاد به اجماع نرسند و احتمالاً آقای احمدی‌نژاد ردصلاحیت شوند، آقای روحانی هم ردصلاحیت خواهند شد و در چنین شرایطی نوبت به دیگر نامزدها می‌رسد تا بخت خود را بیازمایند.

عدم تمایل نسبت به مطرح شدن احمدی‌نژاد

این نماینده پیشین مجلس همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره علت ردصلاحیت احمدی‌نژاد و روحانی، خاطرنشان کرد: فضای انتخابات ریاست جمهوری، فضایی خاص است و باتوجه به این‌که آقای احمدی‌نژاد موفق به جلب اعتماد مردم در دوره متوالی انتخابات شده و اقبال عمومی درمورد او وجود دارد، احتمال دارد که نظام نخواهد که این مسئله تکرار شود و یک نفر، بیش از دو دور خودنمایی کند.

رقابت اصلی میان روحانی و احمدی‌نژاد است

این نماینده پیشین مجلس اعلام کرد: اگر در سبد انتخابات آینده ۱۰ نفر را درنظر بگیرید، از همین حالا آقای روحانی به‌عنوان نماد اصلاح‌طلب، معتدل و چپ و نامزد موردنظر آقای هاشمی و خاتمی مطرح است و آقای احمدی‌نژاد نیز به‌عنوان نماد گروه اصولگرا و در چنین شرایطی، هم در اصلاح‌طلبان سرخوردگی‌هایی از روحانی وجود دارد و هم در میان اصولگرایان، سرخوردگی‌هایی از احمدی‌نژاد دیده می‌شود و درصورتی که این دو نفر را از سبد انتخابات خارج کنیم، بازی به دست نفرات پایین‌تر می‌افتد که در این شرایط افرادی همچون مصباحی‌مقدم، قالیباف، جلیلی و رضایی برای اصولگرایان و ظریف و عارف برای اصلاح‌طلبان مطرح می‌شوند.

او یادآور شد: با این حال، مادامی که این اتفاق نیافتد، رقابت میان روحانی و احمدی‌نژاد خواهد بود و به احتمال قریب به یقیین می‌دانم که احمدی‌نژاد پیروز خواهد شد.

برجام تاثیری در سفره مردم نداشت

بخشایش‌اردستانی همچنین در تشریح دلائل خود درخصوص بالاتر دانستن احتمال پیروزی احمدی‌نژاد نسبت به روحانی، گفت: اثر برجام در سفره مردم ملموس نیست اما کارهایی که احمدی‌نژاد می‌کرد، مستقیماً در سفره مردم دیده می‌شد. کسانی که در مسکن مهر هستند و از روستاها به شهرها آمدند، از احمدی‌نژاد راضی هستند یا بحث یارانه‌ها یا اتوبان‌هایی که در دولت نهم و دهم احداث شده، در نظر مردم جلوه می‌کند.

ممانعت از حضور مشایی در کابینه، موجب کم‌کاری احمدی‌نژاد شد

او ادامه داد: البته مسائلی که در دو سال آخر دولت دهم مطرح شد، به گونه‌ای دیگر بود. در آن زمان، آقای احمدی‌نژاد علاقه داشت که از آقای مشایی استفاده کند و چون این اجازه از او گرفته شد، تا حدودی کم‌کاری می‌کرد. درواقع احمدی‌نژاد دوست داشت که ادامه نهضتش به دست مشایی بیفتد اما اصولگرایان به دلائل گوناگون با مشایی زاویه داشتند. با این حال، احمدی‌نژاد درمورد این مسئله اصرار داشت که باعث افزایش زاویه‌ها و گسترش اختلاف‌ها می‌شد.

مردم به دلیل خویشاوندی حدادعادل با رهبری از او حمایت نمی‌کنند

او در واکنش به احتمال حضور حدادعادل به‌عنوان گزینه اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: حدادعادل شانسی ندارد. درواقع مردم شاید از او حمایت نکنند. متاسفانه امروز اکثر مسئولان با یکدیگر روابط خانوادگی دارند که این اتفاق خوبی نیست و یکی از انتقادهایی که به آقای علی لاریجانی مطرح می‌شد، حضور دو برادر ایشان در پست‌های حساس بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم تصریح کرد: حدادعادل چند بار اقبال خود را به آزمون گذاشته و نتیجه‌ای ندیده است.

مصباحی‌مقدم، قالیباف، رضایی و جلیلی گزینه‌های جایگزینِ احمدی‌نژاد

او گفت: درصورت ردصلاحیت احمدی‌نژاد و روحانی و ایجاد رقابت میان یکی از گزینه‌های اصولگرا همچون مصباحی‌مقدم، قالیباف، رضایی و جلیلی، گزینه‌ای که ازسوی اصلاح‌طلب مورد حمایت قرار بگیرد، پیروز خواهد بود. چراکه اصولگرایان همه این گزینه‌ها را از آن خود می‌دانند و همین مسئله منجر به متفرق شدن آن‌ها می‌شود و در آن صورت گزینه حداقلی اصلاح‌طلبان از میان گزینه‌های اصولگرا، برنده انتخابات خواهد بود.

این نماینده اصولگرای مجلس نهم اضافه کرد: قطعاً اصلاح‌طلبان در هر شرایطی در انتخابات حضور خواهند یافت و از یکی از نامزدها حمایت خواهند کرد، چرا که می‌خواهند با این حمایت، سهمی از قدرت داشته باشند و نامزد پیروز را مدیون خود کنند.

دلیل پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس، کم‌کاری دولت بود

بخشایش‌اردستانی در پاسخ به سوالی درباره عدم موفقیت اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم، گفت: آن‌چه موجب پیروزی اصلاح‌طلبان شد، صرفاً مربوط به برجام نبود؛ بلکه کم‌کاری دولت در عرصه سازندگی و خدماتی موجب ریزش در انتخابات مجلس شد. در واقع اگر دولت، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها خوب کار می‌کردند، مردم احساس می‌کردند که نماینده‌شان خوب کار کرده‌ و مجدداً به او رای می‌دادند.

او اعلام کرد: نمایندگان گوشت قربانی و سپر بلای نظام هستند و نمایندگان نقاط مماس با مردم هستند. مسئله دیگر این است که هر هشت سال، فضای جدیدی در سیاست ظهور می‌یابد که این خاصیت فضای سیاسی در همه دنیا است و حتی اگر اصلاح‌طلبان از سیاست حذف شوند، باز اصولگرایان به دو قسمت تبدیل می‌شوند و علیه یکدیگر رقابت می‌کنند که این رقابت منجر به تغییر فضای سیاسی می‌شود که نمونه‌ای از آن را در انتخابات مجلس دیدیم.

روحانی برجام را به سرانجام رساند

این نماینده ادوار مجلس گفت: برجام، یک شعار انتخاباتی بود و مردم هم به‌خاطر این شعار به روحانی رای دادند که مشکل حل شود و آقای روحانی هم تمام تلاش خود را انجام داد و برجام را به سرانجام رساند اما ای‌کاش، آمریکا و ایران این توافق را یک نقطه آغازین می‌دیدند و اعتماد یکدیگر را جلب می‌کردند. با این حال، اگر آمریکا تعهدات خود را انجام ندهد، منتقدان می‌گویند ما از ابتدا می‌گفتیم که آمریکایی‌ها اهل وفا نیستند.

تغییر در وضعیت اقتصادی در نتایج انتخابات تاثیرگذار است

او ادامه داد: نکته دیگر این است که افراط و تفریط بسیاری زیادی در بحث برجام صورت گرفت و طرفداران برجام حتی تا آن‌جا پیش رفتند که پوکی استخوان هم با برجام علاج می‌شود و این مسئله باعث شده که اکنون، توقع‌ بالا رفته و مردم ناراضی هستند. با این حال، اگر تا زمان انتخابات حدود ۱۳۰ الی ۱۴۰ میلیارد دلاری که در امریکا داریم، آزاد شود و این پول‌ها در اقتصاد تاثیرگذار شود، وضعیت فرق خواهد کرد.

برای آمریکا، اصلاح‌طلب و اصولگرا تفاوت ندارد

بخشایش اردستانی در پایان خاطرنشان کرد: فراموش نکنید که امریکا با نفس انقلاب ما مشکل دارد. اگر قرار بود آمریکایی‌ها در بازی و رقابت میان اصولگرا و اصلاح‌طلب، کفه یک جناح را سنگین‌‌تر کند، وضعیت متفاوت بود اما امروز می‌دانیم که آن‌ها نمی‌خواهند انقلاب قوی‌تر شود و برای آن‌ها تفاوتی ندارد که این مهم ازسوی اصلاح‌طلبان انجام شود یا اصولگرایان.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا