خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل پیشنهاد رفراندوم که در ایرنا حذف شد!

گزارشی در تحلیل پیشنهاد رفراندوم با تیتر «تحلیل و ارزیابی کارشناسان از سخن رییس جمهوری» در ایرنا پس از نیم ساعت از خروجی این خبرگزاری دولت حذف شد و توضیحی درباره‌ی آن داده نشد.

به گزارش انصاف نیوز، متن کامل گزارش حذف شده‌ی ایرنا در پی می‌آید:

تحلیل و ارزیابی کارشناسان از سخن رییس جمهوری

رییس جمهور در سی و نهمین جشن حماسه 22 بهمن، استفاده از اصل 59 قانون اساسی را برای حل مناقشات غیرقابل حل یادآوری کرد.

گروه تفسیر، پژوهش و تحلیل خبر ایرنا این سخنان رییس جمهور را با تعدادی از تحلیلگران سیاسی در میان گذاشت. روز گذشته سعید شریعتی فعال سیاسی دیدگاه های خود را مطرح کرد و امروز اسماعیل گرامی مقدم دکتری علوم اقتصادی و سخنگوی حزب اعتماد ملی و محمد صادق جوادی حصار تحلیلگر سیاسی به تحلیل چرایی این سخنان رییس جمهور پرداخته اند .

ماحصل گفت و گو با اسماعیل گرامی مقدم پیش روی شماست:

آقای رییس جمهور در ایفای نقشی که به عنوان رییس جمهور در نگهبانی از قانون اساسی دارد و با توجه به ابهام های وسیع و تفسیرهای جناحی که از قانون اساسی می شود در روزی که شایسته آن بود صحبت از اصل 59 میثاق ملی کرد.

روز 22 بهمن که مردم آمده بودند تا ورود به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن بگیرند رییس جمهور به یک اصل قانون اساسی پرداخت و از احیای آن سخن گفت.

روحانی در واقع به وظیفه قانونی خود عمل کرد و قانون اساسی جمهوری اسلامی به او حق دادن تذکر و اخطار درباره قانون اساسی را داده است. رییس جمهور به قرآن کریم قسم خورده که از حقوق مردم دفاع کند و وظیفه دفاع از حقوق تک تک آحاد ملت به او واگذار شده است.

** اگر از رفراندوم استفاده می کردیم؟

اصل 59 قانون اساسی اصل ممتازی است که تا کنون مغفول مانده و به فراموشی سپرده شده است. اگر در شرایط کنونی شاهد نارضایتی هایی در میان مردم هستیم، ناشی از عدم موفقیت هاست . چنانچه در بسیاری از مسائل به آرای مردمی و همه پرسی رجوع می کردیم امروز مشکلات به این شکل وجود نداشت.
از مجلس چهارم با ابزار نظارت استصوابی، بسیاری از نیروها از نهاد قانونگذاری کنار گذاشته شدند و مجلس تقریبا دوره به دوره از جایگاه اصلی خود افول کرد. می شد همین نظارت استصوابی را به همه پرسی گذاشت تا مردم درباره آن نظر دهند.

** همه پرسی جلوی دو قطبی شدن جامعه را می گیرد

در مساله پرونده هسته ای هم اصلاح طلبان گفتند و نوشتند و فریاد زدند که اگر تحریم ها در شورای امنیت تصویب شود به سادگی نمی توان از آن خروج کرد. اما رییس دولت نهم و دهم قطعنامه های تحریم را کاغذپاره خواند.

همان سال ها اگر می شد درباره حل مساله هسته ای از طریق دیپلماسی همه پرسی برگزار کرد قطعا امروز شاهد خسارات به جای مانده از تحریم ها نبودیم.
اگر این همه پرسی برگزار می شد دیگر دولت احمدی نژاد نمی توانست با سیاست غیرکارشناسانه قهر با دنیا، مذاکرات را تبدیل به وسیله ای برای اتلاف وقت و فرصت و منابع مالی ایران کند.

بنابراین می توان در بسیاری از اختلافات انسانی که می تواند جامعه را دو قطبی و هزینه های سهمگینی را به ایران وارد کند با برگزاری رفراندوم و تمکین از آن، رضایت مردم را جلب کرد.

مخالفان آقای روحانی با رفراندوم مخالفت می کنند چرا که منافع آنها در واگذاری تصمیمات مهم به مردم نیست. از سویی قطعا آقای روحانی می داند که سرنوشت ملت در آینده هم نیازمند برگزاری رفراندوم است حال می خواهد به سود یک جناح باشد یا به ضرر آن.

جوادی حصار: مخالفان رفراندوم عملکرد خود را زیر سوال می برند

همچنین محمد صادق جوادی حصار تحلیلگر سیاسی و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت و گو با ایرنا در این زمینه گفت :هر بخش از قانون که در تعارض با دیگر بخش های قانون قرار گیرد و از کارآمدی آن بکاهد می تواند با هماهنگی و همراهی دستگاه های بالاتر و دیگر مراجع قانونگذاری از جمله مجلس و قوه قضاییه، مورد تجدید نظر قرار گیرد. همانطور که در سال 68 این اتفاق افتاد و مرجع تقلیدی که مورد توافق بقیه مراجع باشد دیگر وجود نداشت نظام به فکر دیگری افتاد.

هنگامی که گزینه رهبری شورایی هم رای نیاورد سیستم به این جمع بندی رسید که شرط مرجعیت دینی را از شروط مورد نیاز رهبری حذف کند. همین کارانجام شد و پست رهبری تداوم یافت. همین طور نظام به ان جمع بندی رسید که قوه مجریه به جای اینکه از دو بخش رییس جمهوری و نخست وزیری تشکیل شود متشکل از رییس جمهور و معاون اول او باشد.

این دو اتفاق بزرگ در تغییر قانون اساسی که همان سال هم به همه پرسی گذاشته شده و رای آورد نشانگر آن است که باز هم می توان از این ظرفیت بهره برد. یعنی آن بخش هایی از قانون اساسی که در اجرا بخش های دیگر را معطل یا غیرقابل اجرا کرده است می تواند دوباره به همه پرسی گذاشته شود. اما این به معنای عدول از اصل نظام جمهوری اسلامی نیست.

انعطاف در قانونگذاری و اجرای آن شرط ضروری عقلانیت سیاسی است.

** حمله به رفراندوم زیر سوال بردن عملکرد خود است

این واکنش های تندی که پس از سخنان 22 بهمن آقای رییس جمهور به پیشنهاد برگزاری همه پرسی او صورت گرفت نشانه ترس در لایه های مدیریتی کشور است.

مخالفان در واقع بر سر شاخه نشسته و بن می برند. چرا که برگزاری هکه پرسی در جهت تغییر برخی قوانین اساسی ناکارآمد عملا سیستم را تقویت می کند.

** مردم درباره نظارت استصوابی نظر دهند

این کارآمدی اکنون دیگر به صورت یک مطالبه درآمده است یعنی مردم کارآمدی را از نظام مطالبه می کنند و باید به آن پاسخ گفت.

برای نمونه یکی از مواردی که عملا سیستم را از وجود بسیاری از مدیران شایسته محروم کرده و باعث نقص کارآمدی آن شده نظارت استصوابی شورای نگهبان است.

برخی آقایان اما همچنان اصرار دارند که این نظارت استصوابی مفید است و در مقابل عده زیادی از دلسوزان هم اعتقادی کاملا خلاف این را دارند. وقتی که این اختلاف نظر وجود دارد چه خوب است مردم را قاضی نهایی بدانیم و نظارت استصوابی را به همه پرسی گذاشته شود.

آقایانی که امام خمینی(ره) را مرجع و مقتدای نظری و عملی خود ذکر می کنند چرا این گفته صریح ایشان که «رای مردم معتبر است ولو به ضرر خودشان باشد» را نادیده می گیرند؟ آنها خود را قیم مردم می دانند و می خواهند به جای مردم تصمیم بگیرند با این پیش فرض که مردم نمی دانند چه چیزی به صلاحشان است.

فرض کنید اصلا مردم به یک قانون و تصمیمی که به ضرر خودشان است رای دهند مگر چه اتفاقی می افتد؟ در این صورت مردم دیگر نمی توانند حکومت را سرزنش کنند بلکه می دانند قانونی است که خود به آن رای داده اند و باید عوارض آن را نیز بپردازند.

اینکه عده ای خود را قیم دنیا و آخرت مردم بدانند و در این راه بخواهند حقوق قانونی آنها را نادیده بگیرند حداقل می توانم بگویم رویکردی قانونی نیست. چرا که قانون هیچ جا نگفته مدیران حق دارند برای مدیریت حقوق مردم را زیر پا بگذارند.

کسانی که می گویند روحانی می خواهد اصل نظام را به رفراندوم بگذارد اولا باید بدانند مطابق قانون اساسی چنین چیزی ممکن نیست و اسلامیت نظام قابل رفراندوم گذاشته شدن نیست.

به نظر من علاوه بر نظارت استصوابی در موارد دیگر نیز می توان همه پرسی برگزار کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا