خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ماجرای تماس و چک کردن تلگرام سرنشین هواپیمای یاسوج [+توضیح]

«حسن شمشادی»، خبرنگار صداوسیما، در بادداشتی تلگرامی با عنوان «ابهام کامل» نوشت:

«یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت آسمان دیروز یکشنبه، از تهران عازم یاسوج شد، که هرگز به مقصد نرسید.

در پی سقوط این هواپیما، تاکنون صدها خبر از مسئولان محلی و کشوری منتشر و برخی ازآنها، تکذیب شده است اما ادعاهای اعضای خانواده و دوستان یکی از مسافران این پرواز، بسیاری از این خبرها را از اساس زیر سوال می برد .

نام این مسافر، حسین رستمی تقی دیزج اهل استان اردبیل و ساکن ملارد است که برای کار به یاسوج سفر می کرد.

بنا بر اعلام مسئولان امر، هواپیمای مسافربری ATR72 ساعت 8 صبح از فرودگاه مهرآباد تهران برخاسته و پنجاه دقیقه بعد از روی صفحه رادار محو شده است .
این درحالیست که ساعت 8:56 دقیقه یکی از دوستان حسین رستمی در یاسوج که منتظر اوست، با شماره اش تماس می گیرد، تلفن زنگ می خورد و سی ثانیه ای به صورت قطع و وصل شدید با او صحبت می کند .

عجیب تر از تماس اول، تماس دوم این شخص با آقای رستمی است، این تماس در ساعت 9:28 دقیقه صورت می گیرد. این بار بر خلاف بار اول، صدای آقای رستمی بسیار واضح و بدون قطع و وصل است و 1:12 دقیقه به طول می انجامد .

آقای رستمی به دوستش می گوید: نزدیک فرودگاه هستیم وهواپیما به زودی می نشیند .

فرد تماس گیرنده می گوید حتی با آقای رستمی شوخی قومیتی هم کردم و او هم به سبک خودم پاسخ مرا داد .

او می گوید : من خودم بخاطر اینکه مبادا مهمانداران هواپیما به دوستم چیزی بگویند، با آقای رستمی خداحافظی کردم و تماس پایان یافت .

این در حالیست که دو عضو خانواده آقای رستمی می گویند، آخرین باری که ایشان صفحه تلگرامش را چک کرده ساعت 9:48 است !

آنچه به عنوان #ابهام_کامل در این میان مطرح است این است که چگونه یکی از سرنشینان این هواپیما در این ساعت ها تماس تلفنی داشته و برای آخرین بار در ساعت 9:48 تلگرامش را چک کرده اما مسئولان می گویند این هواپیما ساعت 8:50 از صفحه رادار محو شده و حتی یکی از مسئولان شرکت آسمان از برخورد این هواپیما با کوه در این ساعت خبر داده است ؟!

براستی در آن ساعت و در بالا یا نزدیکی های فرودگاه یاسوج چه اتفاقی افتاده، و خلبان با تجربه ای همچون حجت الله فولاد، چه دید و چه تصمیمی گرفت که در نهایت به سقوط هواپیمایش منجر شد ؟!

پی نوشت : یک : ابهام کامل برگرفته از سخنان جناب آخوندی وزیر راه و شهرسازی است که امروز در سفر به یاسوج گفت : در یک کلام بگویم که در یک ابهام کامل هستیم و هیچ چیز برای ما مشخص نیست !!

دو : آنچه گفته شد بر اساس مصاحبه با دو تن از نزدیکان و دوستان آقای رستمی و مدارک و مستندات آنان است .

سه : گمانه زنی ها و اظهارات دستکم دو مسئول فرودگاهی نزد اینجانب محفوظ است که بر ابهام های این #ابهام_کامل می افزاید، اما تا قطعی و مسجل شدن موارد مطرح شده، از انتشار آنها معذورم .

دوشنبه سی ام بهمن نود و شش، ساعت 16 . تهران»


توضیح وزیر ارتباطات

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، در اینستاگرام درباره‌ی حادثه هوایی در مسیر تهران – یاسوج نوشت:

در خصوص اخباری که در مورد وجود گوشی روشن یکی از مسافرین طرح شد و نیز اخبار دیگری که روز گذشته در خصوص تماس یکی از شهروندان یاسوجی با یکی از مسافرین و صحبت با وی در هنگام پرواز مطرح شد، توضیحاتی را عرض می‌کنم.

✅ الف. مطلع شدیم که تلفن همراه یکی از مسافرین پس از ناپدید شدن هواپیما روشن بوده و تا ساعت هفت عصر همان‌روز در دسترس بوده و سپس به دلیل احتمالی اتمام باتری خاموش می‌شود. موقعیت تلفن همراه در سایت روستای کهنگان سمیرم بوده است.

✅ ب. ادعای یکی از خبرنگاران در خصوص تماس شهروندی از یاسوج به یکی از مسافرین و دو مکالمه سی ثانیه‌ای و هفتاد و دو ثانیه‌ای بررسی و بنا بر اطلاعات تماس ثبت شده، این ادعا صحیح است. تماس اول در ساعت ۸:۵۶ دقیقه در شمال پلیس راه نجف آباد به مدت سی و یک ثانیه برقرار و مکالمه دوم در ساعت نه و بیست و هشت دقیقه و در منطقه روستای کهنگان بوده است. البته اظهارات خبرنگار مذکور مبنی بر ساعت ناپدید شدن صحت ندارد و بنا بر اظهارات سازمان هواپیمایی کشوری ساعت ناپدید شدن نه و سی و چهار دقیقه صبح بوده است. اطلاعات سایتهای رصد پروازی در خصوص این پرواز نیز در لینک [لینک] قابل دسترس است که اطلاعات منتشر شده، مطابق با اعلام رسمی سازمان هواپیمایی کشوری است. بنابراین تماسهای مذکور قبل از سقوط بوده است

✅ ج. همکاران ما با استفاده از تحلیلهای فرکانسی و جهت یابی تلفن همراه مسافرین مورد اشاره، مطابق عکسهای اول و دوم و سوم، منطقه احتمالی سقوط هواپیما را حدس زده‌اند. در عکس چهارم تصاویر دقیق ماهواره‌ای امروز این منطقه که از سازمان فضایی ایران در تعامل با فرانسوی‌ها دریافت شده است را مشاهده می‌کنید، متاسفانه بدلیل ابری بودن منطقه شناسایی میسر نگشته است.

✅ د. با توجه به اینکه امکان عبور امواج از کوه وجود ندارد، تحلیلهای فنی، منطقه قله پازن پیر را به عنوان منطقه احتمالی سقوط تشخیص داده است.

✅ ه. تیمهای پایش فرکانسی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به منظور جهت یابی فرکانسهای رادیویی احتمالی، به منطقه اعزام شده‌اند.
تیمهای فنی و امدادی درگیر با تمام توان و پرتلاش در حال کار برای دستیابی به نشانه‌هایی از هواپیما هستند و البته شرایط محیطی سخت بوده و امکان جستجوی سریع را مشکل کرده است. امیدوارم تلاش همه تیمهای درگیر در صحنه سریعتر به نتیجه برسد.
به نوبه خود از همه این عزیزان تشکر می‌کنم‌.


توضیح تکمیلی شمشادی

شمشادی در توضیحاتی تکمیلی نوشت: خبری که به طور رسمی تایید شد. دیروز بر اساس اطلاعات موثق و بر پایه مستندات و مصاحبه هایی که انجام دادم، خبری را منتشر کردم با عنوان #ابهام_کامل!

صرف نظر از بازخوردهای مثبت و منفی صورت گرفته درخصوص این خبر؛ دیشب دوستانی که زیر مجموعه جایی خاص ! هستند پیگیر شدند و خواستند تا شماره تماس های آقای حسین رستمی؛ مسافر هواپیما و دوستشان در یاسوج را که تلفنی‌با هم صحبت کرده بودند در اختیارشان قرار دهم. از‌آنجا که به مطلب منتشر شده و منبع آن مطمئن بودم، بلافاصله شماره های آن دو را تقدیم کردم.

وزیر محترم ارتباطات دیشب نتیجه بررسی ها بر اساس اطلاعات اینجانب را اینگونه اطلاع رسانی کرد:” ادعای یکی از خبرنگاران در خصوص تماس شهروندی از یاسوج به یکی از مسافرین و دو مکالمه سی ثانیه‌ای و هفتاد و دو ثانیه‌ای بررسی و بنا بر اطلاعات تماس ثبت شده، این ادعا صحیح است. تماس اول در ساعت ۸:۵۶ دقیقه در شمال پلیس راه نجف آباد به مدت سی و یک ثانیه برقرار و مکالمه دوم در ساعت نه و بیست و هشت دقیقه و در منطقه روستای کهنگان بوده است”.

خدا را شکر که عرض بنده به صورت رسمی تایید شد و همین مرا بس !

وزیر محترم نوشته است ” همکاران ما با استفاده از تحلیلهای فرکانسی و جهت یابی تلفن همراه مسافرین مورد اشاره، مطابق عکسهای اول و دوم و سوم، منطقه احتمالی سقوط هواپیما را حدس زده‌اند” .

چه چیز برای این کمترین بهتر از این که با انتشار خبر و اطلاعاتی موثق؛ به لطف خدا توانستم در شرایطی که بسیاری چشم انتظار خبری از عزیزانشان هستند و چهل و هشت ساعت پس از سقوط هیچ خبری از محل دقیق آن، و لاشه هواپیما و پیکرهای مسافران نیست؛ اندکی به مشخص تر شدن محل دقیق سقوط هواپیما کمک کنم . به این مقدار هم شاکرم .

البته جناب آذری جهرمی در متن خود مورد خلاف واقعی هم گفته و نوشته است “البته اظهارات خبرنگار مذکور مبنی بر ساعت ناپدید شدن صحت ندارد و بنا بر اظهارات سازمان هواپیمایی کشوری ساعت ناپدید شدن نه و سی و چهار دقیقه صبح بوده است. اطلاعات منتشر شده، مطابق با اعلام رسمی سازمان هواپیمایی کشوری است. بنابراین تماسهای مذکور قبل از سقوط بوده است” .
در باب فراز آخر فرمایش ایشان؛ حرف جناب وزیر تایید عرض بنده است . در هیچ جا از مطلب من گفته نشده که تماس‌ها پس‌از سقوط است! و هر دو طبیعتا قبل از سقوط هواپیماست .

اما آنچه ایشان #اظهارات_من در خصوص‌ساعت سقوط ابراز کرده و آن را عاری از صحت دانسته اند، نه حرف من، بلکه دهها خبر منتشر شده از سوی مسئولان محترم و سازمان ها و دستگاه های مرتبط‌است، که جستجویی ساده؛ خبرهای مرتبط‌را به خوبی و وضوح نشان می‌دهد .

بر خود وظیفه می‌دانم سپاس فراوان خود را از پیگیری و اطلاع رسانی وزیر محترم ارتباطات و دیگر بزرگواران؛ و همه کسانی که اینجانب‌را در #اطلاع_رسانی_شفاف و #صادقانه تشویق کردند؛ اعلام کنم‌.

با سپاس فراوان از همه بزرگوارانی‌که خصوصی‌و عمومی؛ وظیفه و نیتم را زیر سوال بردند و بعضا با توهین مرا نواختند .
برایشان بهترین ها را آرزو مندم.

تماس تلفنی دلیل سقوط هواپیمای یاسوج بود؟!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

    1. درسته البته در ارتفاع شش هزار پایی احتمالا موبایل خط نمی دهد و خط دادن موبایل می تواند مربوط به بعد از سقوط با در ارتفاع پایین هواپیما باشد.

  1. خدا می دونه چه بلایی سر هواپیما اومده،نه حاضرن آخرین مکالمه خلبان با برج مراقبت رو پخش کنن و نه زنده بودن حداقل چند تا مسافر بعد از سقوط رو لو بدن!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا