خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بعیدی‌نژاد: تهران و لندن بر برجام اتفاق‌نظر دارند

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس در یادداشتی تلگرامی نوشت: سفر آقاي دكتر عراقچي به انگليس براي انجام دومين دور گفتگوهاي جامع سياسي ميان دو كشور در شرايط حساس جهاني و منطقه اي از اهميت زيادي برخوردار بود. با توجه به تحولات برجام از يكطرف و مذاكرات مهمي كه در سطح شوراي امنيت سازمان ملل متحد و در سطح قدرتهاي بزرگ جهاني و منطقه اي براي پايان دادن به بحران يمن از سوي ديگر وجود دارد، دو طرف تلاش مي كنند كه با هماهنگيهاي بيشتر امكان تاثير گذاري اقدامات جمعي را بالا ببرند. در خصوص برجام البته ايران و انگليس هر دو بر حفظ اعتبار برجام و مخالفت با هر گونه تغيير برجام بهر صورتي كه توسط ترامپ پيشنهاد ميشود اتفاق نظر دارند كه در اين مسير مشورتهاي مهمي نيز براي نحوه برخورد با مخاطرات برجام بين دو طرف صورت گرفت. در اين ميان آنچه روشن است اينست كه اختلاف انگليس و كشورهاي اروپايي با آمريكا در اين زمينه جدي است.

البته وقتي به مباحث مربوط به تحولات منطقه اي مي رسد تفاهم دو طرف كامل نيست و دو كشور اختلاف نظرات مهمي با يكديگر دارند. اما در عين حال با توجه به اشتراك نظر دو كشور مبني بر ضرورت پايان هر چه سريعتر جنگ يمن كه به يك جنگ تمام عيار غير انساني انجاميده است، ايران و انگليس تصميمات مهمي در خصوص اقدام به پايان دادن به بحران اتخاذ كردند. ايران در اين ميان مخالفت شديد خود را نسبت به درج بندي در محكوميت ايران در پيش نويس پيشنهادي مورد بحث در خصوص يمن در شوراي امنيت اعلام كرد كه قرار شد مشورتهاي فشرده دو طرف براي حل مشكل ادامه يابد.

در خصوص مباحث مختلف روابط دوجانبه از جمله ارتقاء همكاريهاي تجاري، بانكي و كنسولي نيز مباحث خوبي صورت گرفت كه اميد است نتايج آن در آينده براي گسترش روابط اقتصادي دو كشور مفيد باشد.

آقاي دكتر عراقچي همچنين در اين سفر با انجام يك سخنراني موثر در چتم هاوس كه بيشتر بر برجام متمركز بود و سپس با حضور در پارلمان انگليس مواضع كشورمان در خصوص مباحث مختلف منطقه اي و جهاني را براي نمايندگان مجلس و كارشناسان ارشد انديشكده ها تشريح كردند. در مجموع بايد گفت گفتگوها در اين سفر، بسيار صريح، بدور از تعارفات و دقيق بود و دو طرف اقدامات مشخصي را براي حل برخي از نگرانيهاي مشترك اتخاذ كردند . بي شك تحقق اين تفاهمات نقش مهمي در تسهيل مراودات اقتصادي ميان دو كشور و كاهش تنش در سطح منطقه خواهد داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا