خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بمب های خوشه ای آمریکا برای اوکراین!

مصطفی قهرمانی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز درباره‌ی خبر ارسال بمب های خوشه ای آمریکا برای اوکراین نوشت:

در پایان هفته کاری گذشته در اروپا آسوشیتدپرس به نقل از منابع آگاه نوشت، انتظار می‌رود پنتاگون تا ساعاتی دیگر اعلام کند هزاران بمب خوشه‌ای را به‌عنوان بخشی از بسته کمک نظامی جدید ۸۰۰ میلیون دلاری، به اوکراین ارسال خواهد کرد.

با وجود مخالفت بسیاری از هم‌پیمانان خود همانند آلمان، انگلیس، اسپانیا و کانادا و هم‌چنین دو سوم اعضای ناتو، امریکا و بایدن امّا هم‌چنان مصمم هستند سطح تخاصمات در جنگ اوکراین را با ارسال بمب‌های خوشه‌ای حتی تا سرحد ریسک برای یک جنگ جهانی دیگر نیز بالا ببرند.

نهادهای حقوق بشری جهان هم‌چون «عفو بین‌الملل» نیز خیلی زود مخالفت خود را با این تصمیم آمریکا ابراز کرده‌اند و می‌گویند بمب‌های خوشه‌ای «تهدید بسیار بزرگی برای جان غیرنظامیان حتی مدت‌ها پس از پایان جنگ» محسوب می‌شوند.

مهمات خوشه‌ای به انواع وسایل انفجاری گفته می‌شود که در اثر یک انفجار اولیه تعداد زیادی مهمات کوچک‌تر را در منطقه انفجار پخش می‌کنند تا با فاصله زمانی پس از انفجار اول منفجر شوند. هدف اصلی از کاربرد مهمات خوشه‌ای که در طول جنگ جهانی دوم ساخته شدند افزودن بر شعاع تأثیر بمب و جلوگیری از پیشروی نظامی است.

در بمب‌های معمولی فقط ناحیه نزدیک به محل انفجار تخریب می‌شود ولی مهمات خوشه‌ای با پراکندن تعداد زیادی از بمب‌های کوچک‌تر بر منطقه وسیع‌تری تأثیر می‌گذارند. این مهمات به شکل بمب خوشه‌ای، گلوله توپ خوشه‌ای و کلاهک موشک خوشه‌ای ساخته شده‌ است.

پیمان منع استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در سال ۲۰۰۸ امضا شد. تاکنون ۱۲۳ کشور به این معاهده پیوسته‌اند. علت منع مهمات خوشه‌ای خطر آنها برای جان غیرنظامیان است چرا که آنها می‌تواند تا سال‌ها بعد همانند «مین» در محل باقی بمانند و سپس عمل کنند.

جمهوری آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، یونان، گرجستان، جمهوری لتونی، لهستان، روسیه، رومانی، صربستان، ترکیه، اوکراین، فنلاند و استونی و همچنین امریکا هنوز این کنوانسیون را امضا نکرده‌اند.

سازمان امدادی «صلیب سرخ بین‌المللی» نیز عنوان داشته، بمب‌های خوشه‌ای می‌توانند باعث ایجاد تلفات قابل‌توجهی در میان غیرنظامیان شوند، امری که می‌توان از آن جلوگیری کرد.

در این مورد اما دیگر در محافل نظامی و امنیتی اتفاق نظر وجود دارد که حاصل ارسال بمب‌های خوشه‌ای امریکا به اوکراین افزایش ویرانی و کشتار غیرنظامیان و ارتکاب جنایات جنگی خواهد بود. تنها ساده‌اندیشان و غرب‌شیفتگان می‌پندارند که بمب‌های خوشه‌ای امریکایی را باید به نشانه «همبستگی» با ملت مظلوم اوکراین در برابر «متهاجم شرور روس» قلمداد کنیم.

بر مبنای منطق جنگ مهمات خوشه‌ای را امّا بایستی به‌مثابه سهم امریکا برای روشن نگه‌داشتن آتش جنگ در دروازه‌‌ی اورآسیا قلمداد کنیم، جنگی نیابتی که می‌تواند با این ارتقاء جدید سطح تخاصمات به راحتی مرزهای محلی و منطقه‌ای بودن خود را پشت ‌سر بگذارد و به جنگی با سلاح‌های غیرمتعارف در فراسوی منطقه تبدیل شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام‌از‌دیدگاه‌تاکتیکی‌این‌دکور
    است‌اوکراین‌تا‌زمانی‌که‌بمب‌افکن
    پیشرفته‌ندارد‌بمب‌اتم‌هم‌بدهند
    فایده‌ندارد‌ااگر‌صادق‌هستند
    موشک‌دوسه‌ویاچهار‌هزار‌
    کیلومتر‌با‌امکان‌نصب‌خوشه‌ای
    یا‌….بدهند‌امریکا‌بود‌ونبود‌اوکراین
    برایش‌مهم‌نیست‌میخواهد‌جنگ
    نیابتی‌فرسایشی‌را‌باجناق
    پوتین‌تحمیل‌ونهابتا‌روسیه
    ضعیف‌احتمالا‌تجزیه‌شده‌با
    تضعیف‌شده‌را‌تابع‌خود‌کند

  2. سیاست خارجه امریکا برای بمب خوشه ای به اوکراین دقیقا مثل اینکه به یک بیمار روحی سم بدی بره خودش را بکشه اوکراین بمب خوشه ای بگیره بیشتر ویران میشه جالبه سیاست اینقدر کثیفه ادای حقوق بشری هم سیاستمدارهای امریکا دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا