خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درمان چاقی، رژیم یا جراحی؟

«محمود بهتاش»، کارشناس مردم شناسی، در یادداشتی برای انصاف نیوز درباره‌ی نام بردن از رضاشاه در برخی شعارها در اعتراضات دی ماه 96 نوشت:

به عنوان فردی که از عنفوان طفولیت درگیر اضافه‌وزن و چاقی هستم می‌توانم شهادت دهم که درمان معضلی به نام چاقی که خود سبب بروز انواع بیماری‌ها و محدودیت‌ها می‌شود، به هیچ وجه به صورت کوتاه‌مدت و سریع میسر نمی‌شود.

چاقی یک امر پسینی و نتیجه‌ی عوامل دیگری است و ساده‌انگارانه‌ترین تصور نسبت به عامل به وجود آمدن چاقی باور به خوردن و بی‌ارادگی فرد است و در نتیجه حل آن با یک اراده‌ی قوی و در کوتاه‌مدت به ثمر می‌رسد.

در دوره‌ی معاصر به واسطه‌ی تغییر در سبک زندگی، این معضل تبدیل به دغدغه‌ی ذهنی بسیاری از مردمان دنیا شده است. به همین علت روش‌های مختلفی برای حل این مساله به وجود آمده است که مورد پسندترین آنها روش‌های بدون سختی و مرارت فراوان و با نتیجه‌بخشی سریع را شامل می‌شود اما تجربه نشان داده است در اکثر موارد روش‌هایی همچون جراحی و غیره که به صورت آنی میزان قابل توجهی از وزن فرد را کاهش می‌دهد دوباره قابلیت برگشت دارد و حتی به میزان بیشتری فرد را دچار اضافه‌وزن و چاقی می‌کند.

شاید همین بازگشت سریع اضافه‌وزن باشد که این پدیده‌ی مدرن را تبدیل به یک معضل حل‌نشدنی کرده است اما اگر بخواهیم بپذیریم که عامل چاقی بی‌ارادگی افراد در کنترل خوردنشان باشد، این سوال به وجود می‌آید که چه عواملی سبب بروز بی‌ارادگی در بعضی افراد می‌شود؟ وقتی به دنبال جواب این سوال باشیم شاید بهترین راه پرسش از خودِ افراد چاق باشد. با پرسش از آنها متوجه می‌شویم که خوردن تنها به جهت لذت انجام نمی‌شود و دلایل ذهنی مختلفی بر آن مترتب است مانند رهایی از غم و غصه، رهایی از استرس و نگرانی و …..  فرد چاق بهترین و دم‌دستی‌ترین راهکار را برای حل این مشکلات، خوردن می‌داند که نتیجه‌ی منطقی آن چاقی است. از مباحث مطرح شده می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که برای درمان چاقی تا قبل از تغییر نگرش ذهنی بیمار هر درمان زودگذری خطر بازگشت بیماری و حتی بدتر از قبل شدن را به همراه دارد.

در جریان اعتراضات اخیر و همچنین فضای موجود در شبکه‌های اجتماعی این روایت تقویت می‌شود که راه برون‌رفت از شرایط موجود نه اصلاح بلکه رفتاری انقلابی است تا با قلب شرایط موجود و جراحی که همراه با درد و خونریزی فراوان است بتوان به شرایط مطلوب دست یافت اما نکته‌ای که مغفول می‌ماند و به نوعی خود را در اعتراضات نشان داد اقبال به شیوه‌ی حکمرانی به شکل سلطنت بود و شعار «رضاشاه روحت شاد» بود. وقتی هنوز مردم (جوانان) کوچه و خیابان بدیل یا جایگزینی غیر از شرایط پادشاهی در تصور خود ندارند، وقتی در صحبت‌های خودمانی در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که راه برون‌رفت از این وضعیت تنها حضور یک رضاشاه دیگر است،  نشان می‌دهد که این افراد همچنان محصول هزاران سال پادشاهی هستند که از براندازیِ وضع موجود تنها به دنبال مسکنی زودگذرند تا راه حلی پایدار و مطمئن. ما محکومیم به قبول اصلاحات تدریجی و تغییر در ذهنیت خود تا دچار چاقی مجدد نشویم.

mojasameh mohamadreza shah

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. عزیزان و هموطنان و جوانان گرامی
    از همه شما یک خواهش دارم و آن اینکه یک دور زندگی رضا خان را نه فقط از منابع داخلی بلکه در صورت امکان از منابع خارجی مرور کنید ایشان در اولین سال قزاقی خود یکی از ثروتمند ترین افراد کشوز بوداشرف دخترش می نویسد در سال 1320 برای ما یک میلون تومان پول وهزاران هکتار زمین به ارث رسیدآیا جوان سئوال نمیکند این همه ثروت از کجا آمده است بگذریم که چه جنایاتی را مرتکب شد که از حوصله این قلم بیرون هست اقتدار گرای به تمام معنا

    4
    5
    1. جناب زوار، اگر رضا شاه فقط و فقط خط آهن ها و تونل هاي شگفت آوري را با همه فقدان تکنولوژي آن زمان ايجاد کرده باشد، بتنهائي کافيست که بطلان فرمايشات شما را اثبات کند! ساير خدماتش (که احصاي آنها خيلي هم سخت نيست) بماند. قدري بي غرض و بدون حب و بغض و بر اساس واقعيات موجود و البته ملموس قضاوت کنيم بد نيست!

      3
      4
      1. عزیز دل برادر آقای جزایری
        درد کشور من راه آهن و تونل و یا تاسیسات نیست بلکه یک از پایهای زیر ساختی کشو.ر هست مشکل کشور ما نبود آرادی و اقتدار گرایی واستبداد هست ما تشنه عدالت و قانون گرایی ومساوات و برابری و آزادی هستیم . هر چند رضا خان به اصلاحات اجتماعی دست زد ولی از بقیه هم خبری اکر دارید لطفا بیان فرمائید تا استفاده کنیم

        1. در زمانی که رضاشاه به قدرت رسید بیش از 90% مردم کشور بیسواد بودند و بیش از 70% روستا نشین ، توقع دارید رضا شاه دمکراسی بر قرار میکرد ، رضا شاه حداقل صورت نهادهای دمکراتیک محصول انقلاب مشروطه را بر هم نزد . یک میلیون تومان باقی مانده از رضاشاه به پای یک قلم از اختلاس های امروز هم نمیرسد . حکومت آن پدر و پسر نه ایده آل بلکه بهترین رژیم ممکن در زمان خود در یک کشور جهان سومی بود .

          1
          1
  2. بهتر است روح رضا شاه را کنار بگذاریم و به متن بپردازیم ،انصاف خدای را ، این مطالب آبکی چیه میزنی؟قیاس درمان چاقی با مسئله اصلاحات و انقلاب؟؟ ؟؟
    ۱. چاقی یک عارضه نهایتا فردی است دوست بد آدم را چاق نمیکند اما مسئله متن موردی است جمعی، رفتارها و کنشها برهم و بر روند حوادث موثرند.
    ۲.کشف جدیدی نیست که ما در واحد ایران حاصل تاریخمان هستیم .
    ۳.در جمعهای خصوصی چی میگیم؟ صحبتهای فارغ از قضاوت میزنیم ، خوب کلیت مردم تاریخ انقلاب فرانسه را نمی دانیم حتی تاریخ انقلابات روسیه را خیلی نمی دانیم ، خوب با چی باید مقایسه کنیم؟
    ۴. فقط جهت اطلاعتان در باره مقایسه و نتیجه گیری تان اگر شاخص توده چربی حدودا بالاتر از ۳۰ باشد جراحی توصیه میشود.
    ۵. دلیل این حاشیه نویسی ناراحتی حقیر از ساده سازی مسائلی است که جواب دقیقی ندارند نه لزوما دادن یک جواب به مسئله.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا