خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تفاوت نگاه آیت‌الله هاشمی و حسن روحانی به «اعتدال»

روزنامه‌ی آرمان نوشت: یاسر هاشمی در بیان تفاوت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی با حسن روحانی در باره گفتمان اعتدال گفت:گفتمان اعتدال آیت‌ا…‌هاشمی حزبی و جناحی نبود و بلکه یک تفکر، نگرش و رویکرد بود.

گفتمان اعتدال یک حزب و یا جریان سیاسی نیست که مثلأ در مقابل اصولگرایی یا اصلاح‌طلبی قرار بگیرد.چه بسا اصولگرایان و اصلاح طلبانی وجود داشته باشند که در عین حال که متعلق به جریان اصولگرایی یا اصلاح طلبی هستند اما دارای تفکر اعتدالی نیز باشند. درنتیجه گفتمان اعتدال آیت‌ا…‌هاشمی یک گفتمان فراحزبی و فرا جناحی است که می‌تواند در همه جریان‌های سیاسی وجود داشته باشد.

گفتمان اعتدال آیت‌ا…‌هاشمی با هرگونه افراط و تفریط در هر زمینه‌ای مخالف است.به عنوان مثال افراط در جریان اصلاح طلبی سبب به بن بست رسیدن جریان اصلاحات و روی کار آمدن احمدی‌نژاد شد.در همین نقطه افراط و تفریط نیز بود که آیت‌ا…‌هاشمی با اصلاح‌طلبان به مشکل برخورد.این وضعیت بین آیت‌ا…‌هاشمی و جریان اصولگرایی نیز وجود داشت و افراط و تفریط‌های برخی از اصولگرایان بود که سبب فاصله بین اصولگرایان و آیت‌ا…‌هاشمی شد.

در نتیجه تفاوت مهم گفتمان اعتدال آیت‌ا…‌هاشمی با آقای روحانی این است که آقای روحانی نگاه حزبی به گفتمان اعتدال دارد و «اعتدال» را یک جریان سیاسی قلمداد می‌کند.آیت‌ا…‌هاشمی سنگ بنای تفکر اعتدالی را گذاشت که پس از مشروطه تاکنون در کشور وجود نداشت.تا قبل از روی کار آمدن گفتمان اعتدال آیت‌ا…‌هاشمی اصطلاحاتی مانند«حذف»،«مهاجرت» و اقدامات رادیکال در ادبیات سیاسی ایران مشاهده می‌شود.این در حالی است که در گفتمان اعتدال آیت‌ا…‌هاشمی کلماتی مانند«مصلحت»،«تسامح»،«صبر» و «خویشتنداری» وجود دارد که در گذشته وجود نداشته و اصطلاحاتی جدید در ادبیات سیاسی ایران است.آیت‌ا…‌هاشمی رویکرد حزبی و تشکیلاتی را می‌پسندید و با هیچ حزبی مخالفت نمی‌کرد. با این وجود گفتمان ایشان فرا جناحی و فرا‌حزبی بود در مقابل هر گونه تندروی و رادیکالیسم می‌ایستاد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا