خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چگونه با واردات خودروی کارکرده پولشویی کنیم؟

یک راهنمایی عملی برای فساد

بازرگانی و تجارت از فعالیت‌های اقتصادی پرسود به حساب می‌آید. خودرو جزو کالاهایی است که انواع کارکرده و صفر آن به صورت بین المللی تجارت می‌شود. البته واردات خودروی کارکرده بیشتر در کشورهای در حال توسعه متداول است.

بازرگانی خودروی کارکرده از تجارت‌های سودآور بوده و همواره برای تاجران و بازرگانان جذابیت دارد. اما چیزی که ایران را از سایر کشورهای جهان متمایز می‌کند سایه سنگین تحریم‌ است. تحریم‌ها عملا شرایط بازرگانی برای ایران را غیرعادی کرده است.

در شرایطی که ایران تحریم است، تجار با محدودیت‌های غیرمعمول روبرو هستند؛ زیرا بسیاری از عرضه کننده‌‎ها و بانک‌های بین المللی حاضر نیستند ریسک مبادله با تاجران ایرانی را به جان بخرند. در شرایط تحریم، بازار تقاضا نیز تغییر رفتار می‌دهد. مردم به دلیل دسترسی محدود به کالاها و بازارهای دنیا، حق انتخاب اندکی دارند. بنابراین خریدار تقریبا مجبور است، هرآنچه فروشنده عرضه می‌کند را بپذیرد و خریداری کند.

 تجارب گذشته نیز نشان می‌دهد در دوران تحریم، گروهی تاجران از نو رسیده، وارد این حرفه شده و با دسترسی به منابع ارزی و روش‌های غیرمعمول خرید سود خوبی بدست آورده‌اند. مزیت آنها نه دانش و تخصص بلکه دسترسی به منابع ارزی و فراگیری روش‌های دور زدن تحریم‌ها است.

موضوع خودروی کارکرده ماجرا پیچیده‌تر است. مسائل پشت پرده خودروی کارکرده با خودروی صفر کاملا متفاوت است.

اولین راه مخلوط کردن پول تمیز با پول کثیف در موضوع واردات خودرو، مرحله قیمت گذاری است؛ خودروی کارکرده هیچ روش قیمت گذاری استانداردی ندارد؛ اینجا آن نقطه حساسی است که پول کثیف وارد می‌شود و با زد و بند و فاکتورسازی، خودروها را بیش از ارزش واقعی آن فاکتور می‌کنند و سپس در ایران با قیمتی گزاف می‌فروشند. در این مسیر هیچ نهادی نمی‌تواند ادعا کند قیمت گذاری اشتباه بوده یا تاجر زد و بند کرده است.

در این مرحله شورای رقابت و تعزیرات و سایر نهادها هیچ نقشی ندارند و یک حاشیه امن مستحکم برای کسانی که می‌خواهند به این روش کثیف سود بدست بیاورند تدارک دیده شده است.

به بهانه کمک به تعادل در بازار خودرو دلار ارزان به چنگ آورید؛ برخلاف آنکه اغلب مردم در تامین نیازهای اولیه خود نظیر گوشت و مرغ و مواد غذایی ناتوان شده‌‌اند اما در یک جوسازی رسانه‌ای امروز خودرو به موضوع اول دولت تبدیل شده است. کلید واژه این جوسازی «ایجاد تعادل در بازار خودرو است»؛ حال می‌توانید با طراحی یک پروپوزال و همینطور ارتباط با نهادهای دولتی دلار ارز به چنگ آورید و پس از مدتی همان دلارها را در بازار آزاد بفروشید و بگویید نتوانستید واردات انجام دهید.

البته اگر کمی وجدان کاری داشته باشید ولی بر انجام پولشویی و فساد از طریق واردات خودرو اصرار داشته باشید می‌توانید دلار ارزان بگیرید اما با فاکتور سازی کنید و دلار بیشتری بگیرید و بخشی از آن را به قیمت آزاد بفروشید.

قطعات یدکی را قاچاق کنید؛ خودروهای کارکرده ارزان قیمت، احتمالا خیلی زود به لوازم یدکی نیاز پیدا می‌کنند. ایران به دلیل تحریم‌ها با شرکت‌های اصلی که ارتباط ندارد – اگر ارتباط داشت که خودروی صفر از آنها می‌خرید- بنابراین شما می‌توانید نامرغوب‌ترین لوازم یدکی را تهیه کنید و به قیمتی گزاف به مصرف کننده‌ای که دستش به هیچ جا بند نیست، بفروشید.

دو کلمه حرف جدی: فریب تبلیغات برخی جریان‌های مشکوک را نخورید. نسبت به تفاوت‌های واقعیت اقتصاد و تجارت ایران هوشیار باشید. چرا گروهی که تا روز گذشته مخالف واردات گوشی موبایل بودند، امروز حامی سرسخت خودروی دست دوم شده‌اند؟ این اقدامات مشکوک است. چطور شد کشوری که نمی‌تواند دارو وارد کند، مرغ و گوشت هر روز گران تر می‌شود، گروهی در داخل کشور نگران افزایش قیمت خودرو شده‌اند؟ این عجیب نیست که برخی ترجیح می‌دهند برای واردات خودروی کارکرده چانه زنی کنند، به جای آنکه برای تامین دانه مرغ و دارو و قطعات کامپیوتری زیرساخت صنایع و استارتاپ‌ها چانه زنی کنند؟

یکجای این معادله لنگ می‌زند. شرایط تحریمی، روزهای عروسی مفسدان اقتصادی و پول شویان است. به همین خاطر همان جریانی که تحریم را نعمت می‌داند امروز از واردات خودروی کارکرده دفاع می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا