خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«ما از مرتضوی حمایت نکردیم»

محبیان: خواستار شفاف‌سازی بودیم

در پی بازنشر نطق میان دستور «محسن آرمین» در مجلس ششم علیه «سعید مرتضوی» در ماجرای «زهرا کاظمی» و مصاحبه‌ی «امیر محبیان» با ایسنا در تیرماه 82 که واکنشی بود به این نطق، با امیر محبیان تماس گرفتیم تا نظر کنونی‌اش را پس از صحبت‌های اخیر حجت‌الاسلام والمسلمین «علی یونسی» درباره‌ی جاسوس نبودن زهرا کاظمی و مسوول بودن مرتضوی، جویا شویم.

محبیان در آن مصاحبه ابراز عقیده کرده بود که: مواضع اتخاذ شده توسط آقای عبدی و نامه‌ی ارسالی از زندان که تیغ تیز انتقادات آن متوجه آقای مرتضوی دادستان تهران بود و نیز سخنان امروز آقای محسن آرمین، نماینده‌ی تهران در نطق پیش از دستور خود در مجلس، شواهدی حاکی از آن است که پروژه‌ی ماشین تبلیغاتی رادیکال‌های دوم خردادی برای حذف مرتضوی کلید خورده است.

متن گفت‌وگوی خبرنگار انصاف نیوز با «امیر محبیان»، استاد دانشگاه و استراتژیست اصول‌گرایان، در پی می‌آید:

خبرنگار انصاف نیوز: شما در آن مصاحبه با ایسنا در واکنش به نطق آقای آرمین و همچنین موضع آقای عبدی فرموده بودید که این موضع اصلاح‌طلبان رادیکال برای حذف مرتضوی است و موضع گیری‌تان به نحوی بود که به نوعی حمایتی غیر مستقیم از آقای مرتضوی را به ذهن متبادر می‌کرد. موضع کنونی شما در این مورد چیست؟

دکتر محبیان: کنش‌های سیاسی باید در فضای وقوع تحلیل شود. در سال ۸۲ چالش سنگینی میان اصولگرایان و اصلاح طلبان بود و طیفی از اصلاح طلبان در مجلس با ایجاد تنش راهبرد ایجاد فشار و چانه زنی را دنبال می‌کردند.

دراین فضای داغ سیاسی هر چند گاه یکبار بهانه‌ای در اختیار اصلاح طلبان قرار می‌گرفت که با آن افکار عمومی را تهییج کرده و بر فشار خود می‌افزودند. در آن هنگام اقدامات آقای مرتضوی سوژه بحث‌های سیاسی بود؛ اقداماتی که معمولاً افکار عمومی را در واکنش به نفع اصلاح طلبان تهییج می‌کرد.

مرگ خانم کاظمی از آن جمله بود که فضا را آماده فشار سنگینی از سوی اصلاح طلبان کرد. آن‌ها هم این فرصت را از دست ندادند و نطق آقای آرمین که در مجلس هم میدان‌دار بود در همین راستا ارزیابی می‌شد.

در همان زمان من با تحلیل فضای مذکور، خواهان شفافیت و پاسخگویی آقای مرتضوی شدم. در متن موجود مصاحبه که خود سایت شما به نقل از ایسنا منتشر ساخته و البته غیرمنصفانه در جهت تأیید عملکرد آقای مرتضوی خوانده است؛ گفته‌ام:

پاسخ مرتضوی به صورت شفاف قادر خواهد بود به پرسش‌های افکار عمومی پاسخ دهد؛ در همانجا برخلاف برداشت انصاف نیوز که مواضع را جناحی دانسته بود؛ بلافاصله تاکیدکرده‌ام: فراموش نکنیم که برای همه‌ی ما حقیقت بیش از هر چیز اهمیت دارد.

این موضع نشان می‌دهد علیرغم اینکه شایدموضع جناحی اقتضاء می‌کرد که در برابر تهاجم اصلاح طلبان دفاع محضی از آقای مرتضوی صورت گیرد اما چنین نکردیم و خواسته، شفافیت و پاسخگویی وی بود نه حمایت از اقدام وی. دلیل هم روشن بود و آن اینکه ما اطلاعات پنهانی از موضوع نداشتیم. آرمین نایب رییس مجلس بود و رأس یک جریان سیاسی مهاجم در مجلس طبعاً ما به‌جای دفاع محض، عقلا و شرعاً باید خواهان شفافیت می‌شدیم که شدیم. اكنون هم همين موضع را داريم .

سؤال ما اين است كه چرا جناب يونسی بعد از ١٤ سال سكوت را شكستند؟ چرا به عنوان وزير اطلاعات همان زمان افكار عمومی را آگاه نكردند؟

الان هم ما و افكار عمومی از كجا بدانند كه در زندان و لابلای پرونده‌های امنيتی چه گذشته است؟ افكار عمومی فقط با شفافيت قانع می‌شود. بهتر است بجای اقدامات سياسی آن‌هم با تاخير ١٤ ساله، دادستان محترم طرفين مدعی را به محكمه بخواند و روشن سازد اگر فردي بيگناه خونش ريخته شده مقصر كيست؟ و چرا كسي كه اسنادی در اين ارتباط داشته مدرك را ارايه نكرده يا اطلاعاتش را برای روشن شدن افكار عمومی و احقاق حق بيگناهی مطرح نكرده است؟

مرتضوی هم بايد از مواضع خود در برایر اتهامات دفاع كند، برای ما هيچ چيز مهم‌تر از حقيقت و آبروی نظام اسلامی نيست و اين آبرو فقط با اجرای بی‌گذشت عدالت حفظ می‌شود.

محبیان در بخش دیگری از مصاحبه‌ی سال 82 خود با ایسنا گفته بود : کاظمی، خبرنگار و عکاس ایرانی – کانادایی فرصت طلایی برای تیم تبلیغاتی مجاهدین انقلاب است که به این وسیله فشارهای داخلی و خارجی را بر روی یک سوژه متمرکز کنند.

چرا اصول‌گرایان در آن دوره تا این حد مقاومت می‌کردند؟ آیا امروز اگر چنین مسایلی پیش بیاید تغییری در واکنش‌هایشان ایجاد خواهد شد؟

اصولگرایان به اصول پایبندند و عدالت از مهم‌ترین اصول ماست هنوز هم در همه‌ی موارد بویژه جایی که خون انسانی ریخته است راهی جز شفافیت و عدالت نمی‌شناسیم.

 آقای مرتضوی بسیاری از فعالین سیاسی و رسانه‌ای مخالف جریان مطبوع شما را از گردونه حذف کرد، هنوز فکر می‌کنید که اصلاح طلبان مستحق آن برخوردهای حذفی و تند در آن سال‌ها و سال‌های پس از آن بوده‌اند؟

اصلاح طلبان افراطی فضای جامعه را از تعادل خارج کردند و امکان گفتگو را از بین بردند و درگیری را به خیابان‌ها کشاندند. اکنون خود آنها هم آن روش‌ها را محکوم می‌کنند. بزرگ‌ترین ضربه به فضای مثبت بین الاذهانی در آن دوران توسط افراطی‌ها زده شد.

 

نطق محسن آرمین علیه سعید مرتضوی در سال ۸۲

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. حقیقت موضوع گم شده کشور ما هست آیا در هشت سال زمان آن مرد رفته توسط اصولگرایان چالش و چانه زنی نبود آقای مرتضوی کی پاسخ داده که حالا هم بدهد.خیلی جالب هست هشت سال شرعا وعقلاشفافیت اگر در این کشور بود ما این وضع را داشتیم؟و الان نتیجه افراط گرایی اصولگریان
    را می بینیم و کسی هم ککش هم نمی گزد .

    12
  2. در ماجرای کهریزک هم چنین رفتار کردید و سال ها طول کشید تا واقعیت ها. خود را نشان دهد! چه قدر سخت است یک عذرخواهی از پیشگاه خدا و ملت و خانواده ی مرحوم! چه قدر برایتان سخت است..پشت عناوینی چون جاسوس و… مخفی شدن! آن روز محسن آرمین به وظیفه اش عمل کرد و چه قدر سرافراز است که چهره ی درونی محکوم شده ی کهریزک را افشاکرده و به نمایندگی از ملت، با مظاهر خودکامگی و استبداد و فساد برخورد نموده! یادش به خیر مجلس اصلاحات!خاتمی و…

  3. سلام،
    این جماعت -کاراکترهای باحالی دارند !؟ حالا که شخصیت احمدی نژاد بطور علنی زیر سئوال رفته – میگویند ( ما از احمدی نژاد حمایت نکردیم – از میان شر و شرتر انتخاب کردیم ) – یا حالا که اوضاع سعید مرتضوی علنی تر از قبل شده میگویند ( ما از مرتضوی حمایت نکردیم و چه و چه ) این جماعت اگر لازم ببینند برای 2 روز بیشتر زندگی کردن، از رهبر و امام هم عبور میکنند و خواهند گفت ( ما از امام حمایت نکردیم و … ) این جماعت شخصیت ژله ای دارند ! مدام در حالِ لرزیدن و لغزیدن هستند ! رفتارشان بسیار زیاد از قوانین فیزیک تبعیت میکند ! سطح شیبدار باشد، سُر میخورند میروند پایین – جرم سنگین در نزدیکیشان باشد بطرف آن جذب میشوند ! نقش معرفت انسانی – اگر باشد، بسیار کم رنگ است !

  4. از مرتضوی خواسته بیاد شفاف و با صداقت پاسخ دهد!!!!!!!!!
    اخه اگر مرتضوی صداقت و شرافت داشت که …

  5. راست می گوید. عمه بنده بود که از مرتضوی حمایت می کرد. عمه بنده بود که از احمدی نژاد حمایت می کرد. عمه بنده بود که …

  6. «هنوز هم در همه‌ی موارد بویژه جایی که خون انسانی ریخته است راهی جز شفافیت و عدالت نمی‌شناسیم.»
    طوفان خنده ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا