خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه ۲۲ تشکل دانشجویی دانشکده‌های دانشگاه تهران به وزیر علوم

۲۲ تشکل دانشجویی دانشکده‌های دانشگاه تهران در نامه‌ای خطاب به وزیر علوم تاکید کردند: «پیشبرد پرونده‌های قضایی دانشجویان را متوقف کنید».

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، متن کامل این نامه در پی می‌آید:

باسمه تعالی
جناب آقای دکتر منصور غلامی؛
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری؛
با سلام و احترام؛

چنانکه مستحضر هستید در جریان اعتراضات دی‌ماه و حوادث پس از آن صدها دانشجو در اقصی نقاط کشور بازداشت شدند. سهم دانشگاه تهران در این میان بیش از چهل دانشجو بود که اکثر قریب به اتفاق آنان در ارتباط با رویداد نهم دی‌ماه در دانشگاه تهران بازداشت شدند. هرچند با پیگیری‌های مردم، دانشگاه و آن وزارتخانه همۀ دانشجویان بازداشتیِ این دانشگاه تا کنون با قید وثیقه و کفالت آزاد شده‌اند اما تعداد قابل‌توجهی از آنان طی روزهای گذشته جهت تفهیم اتهام به دادسرا احضار شده و اتهاماتی سنگین به آنان تفهیم شده است. شایان ذکر است که تعدادی از پرونده‌ها به سرعت راهی دادگاه انقلاب شده‌اند و روند پیگیری قضایی آنان در جریان است و بر اساس اخبار واصله تعدادی از دانشجویان به زودی باید در دادگاه حاضر شوند.

مساله اما آنجاست که این افراد بخشی از دغدغه‌مندترین اقشار دانشجویان هستند و بسیاری از آنان در طول این سال‌ها با فعالیت در تشکل‌های قانونی و مطالبه‌گری به اعتلای دانشگاه کمک کرده‌اند. روندهای اخیر این نگرانی را در ما ایجاد کرده که به سرمایه‌های انسانی کشور آسیبی جبران‌ناپذیر برسد. با توجه به اینکه اتفاق اخیر درون فضای دانشگاه رقم خورد، مطابق قانون انتظار می‌رفت خودِ دانشگاه و وزارت علوم در مدیریت آن ایفای نقش کنند و اجازۀ دخالت نهادهای بیرونی را ندهند. اما متأسفانه چنین نشد. علاوه بر این، همچنان که در مصاحبۀ معاون محترم فرهنگی و اجتماعی آن وزارت‌خانه در بحبوحۀ حوادث هم آمده «… در داخل دانشگاه چیز خاصی به آن صورت رخ نداده بود» (نک به: خبرگزاری ایلنا). اتخاذ نگاه حقوقی و جرم‌انگارانه در برخورد با دانشجویان، در این شرایط تنها باعث خواهد شد تا امکان احیا و بازیابی فضای پویا و در عین حال عادیِ پیش از این وقایع در دانشگاه از میان رود و زمینه برای افزایش بی‌اعتمادی میان دانشجویان و مسوولان آموزش عالی بیش از پیش مستعد گردد.

جرم‌انگاری فعالیت دانشجویی مساله‌ای است که در طول این سال‌ها بارها از سوی فعالان دانشجوییِ طیف‌های مختلف مورد انتقاد قرار گرفته و متأسفانه همچنان با قوت ادامه دارد. در این مورد، بنا به آنچه آمد و اظهارات اخیر وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر اینکه «اتهامات دانشجویان باید در دانشگاه‌ها رسیدگی شود، حتی اگر اتهامات آن‌ها در خارج از حیطۀ دانشگاه اتفاق افتاده باشد» (نک به: خبرگزاری ایسنا)، مستدعی است تا آن وزارت‌خانه سریعاً به مساله ورود کند و با انجام رایزنی‌های لازم با مسوولان قضایی کشور روند تشکیل و پیشبرد پرونده‌های قضایی را متوقف سازد.

+ رونوشت به دکتر غلامرضا غفاری، معاونت محترم فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
+ رونوشت به دکتر مجتبی صدیقی، ریاست محترم سازمان امور دانشجویان
+ رونوشت به دکتر ابوالحسن ریاضی، معاونت محترم امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان
+ رونوشت به دکتر محمود نیلی احمدآبادی، ریاست محترم دانشگاه تهران

1-انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی
2-انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی
3-انجمن علمی دانشجویان انسان شناسی
4-انجمن علمی دانشجویی جامعه شناسی
5-انجمن علمی دانشجویی ارتباطات
6-انجمن علمی دانشجویی برنامه ریزی
7-انجمن علمی دانشجویی حقوق
8-انجمن علمی دانشجویی علوم سیاسی
9-انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات فارسی
10-انجمن علمی دانشجویی تاریخ
11-انجمن علمی دانشجویی موسیقی
12-انجمن علمی دانشجویی مطالعات توسعه اجتماعی
13-کانون تئاتر دانشکده علوم اجتماعی
14-کانون نمایش پردیس هنرهای زیبا
15-کانون موسیقی دانشکده علوم اجتماعی
16-کانون عکس و فیلم دانشکده علوم اجتماعی
17-کانون فرهنگی بررسی مسائل اجتماعی بینش
18-بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی
19-بسیج دانشجویی پردیس هنرهای زیبا
20-شورای صنفی پردیس هنرهای زیبا
21-شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی
22-شورای صنفی پردیس دانشکده های فنی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا