خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اجازه‌ی همسر برای خروج از کشور و به بار آمدن «افتضاح بین‌المللی»

 یک نماینده‌ی مجلس می‌گوید: در سطح بین المللی اینکه قهرمان المپیکی ما به دلیل اجازه ندادن همسرش نتوانست از کشور خارج شود چه تبعاتی برای نظام دارد؟ پس از این اتفاقات چند خبرگزاری خارجی با من تماس گرفتند و این یک افتضاح بین المللی به وجود می آورد.

به گزارش خبرآنلاین؛ طیبه سیاوشی نماینده مجلس درباره اتفاقات اخیر درباره ورزشکاران زن و ممنوع الخروج شدن آنها توسط همسرانشان و اینکه این موضوع چقدر چالش برانگیز است به خبرآنلاین گفت: «اصل قضیه بر می گردد به اردیبهشت امسال و در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری. وقتی من از یک کمپین انتخاباتی بیرون می آمدم با من تماس گرفتند و گفتند خانم زهرا نعمتی ممنوع الخروج شده است. من درجا با وزارت ورزش تماس گرفتم و آنها به من گفتند ما از این موارد زیاد داشتیم اما مورد خانم نعمتی را حل و فصل خواهیم کرد. ولی گفتند با توجه به مواردی که پیش آمده امیدواریم بتوانیم کاری انجام دهیم. پس از این اتفاق جلسات متعددی با دستگاه ها و وزارت خانه های مختلف برگزار کردیم و در این مورد صحبت کردیم. منتهی ما یک اصلاحات کوچکی روی بند 3 ماده 18 قانون گذرنامه اعمال کردیم که طبق آن زنان نخبه فرهنگی ، ورزشی، اقتصادی و سیاسی و… در صورت عدم اجازه همسر، دستگاه ذیربط اجازه خروج آنها را صادر خواهد کرد. و اگر دستگاه ذیربط نظری در این مورد نداد آنها می توانند تا 72 ساعت اجازه خروج خود را از طریق دادگاه بگیرند. »

سیاوشی درباره اینکه بارها دیده شده مردها از این حقی که به آنها داده شده سوء استفاده و گرو کشی کرده اند گفت:« این قانون متعلق به سال 51 است و تا کنون هیچ اقدامی برای اصلاح این قانون نشده است. خانم ها  به شدت به این قانون معترض هستند که ما هم شامل آنها هستیم. امیدواریم در کمیسیون امنیت تصویب شود و به صحن علنی وارد شود. بعد از صحن علنی مجلس باید به تصویب شورای نگهبان برسد و امیدوارم این اتفاق به زودی رخ دهد.»

نماینده مجلس درباره اینکه بعضی از خانم ها معتقدند با اصلاح این قانون تبعیضی رخ داده گفت: «خانم ها باید در نظر بگیرند این تنها یک اصلاحیه است و ان شاءالله خانم های توانمند در دوره های بعدی قدم های بزرگتری بر می دارند. در این مدت هزاران تعبیر و انتقاد شده است اما مساله ای که وجود دارد در این مورد، وقتی من پیگیری کردم متوجه شدم بعضی آقایان خودشان رضایت دادند تا همسرشان بتواند از کشور خارج شود اما بعضی فدراسیون ها مجبور شدند رقمی را به آنها پرداخت کنند تا آن آقایان اجازه خروج دهند.»

سیاوشی درباره اینکه پس از این اتفاق خیلی ها به دنبال نام فدراسیون ها بودند تا با آنها برخورد کنند گفت:«به نظر من به جای این که به دنبال اسم فدراسیون باشند بیایند راه حلی ارائه کنند که فدراسیون چه کاری باید می کرد؟ شما بگویید چه راهی باید می رفت که سرمایه گذاری‌ای که روی ورزشکار خانم شده هدر نمی رفت. در این مدت وزارت ورزش بارها از ما حمایت کرد. در سطح بین المللی اینکه قهرمان المپیکی ما به دلیل اجازه ندادن همسرش نتوانست از کشور خارج شود چه تبعاتی برای نظام دارد؟ پس از این اتفاقات چند خبرگزاری خارجی با من تماس گرفتند و این یک افتضاح بین المللی به وجود می آورد.»

سیاوشی درباره تاثیر فیلم عرق سرد و تاثیر آن بر جامعه گفت:« در عالم فرهنگ و هنر یک قدم مثبت با ساخت فیلم عرق سرد برداشته شد تا کمک کند این قانون به تصویب برسد. علیرغم مسائل و انتقادات حقوقی که بر آن وارد است اما این فیلم می تواند تاثیر گذار باشد. من با کارگردان فیلم صحبت کردم و ایشان آمادگی آن را داشت که فیلم را برای نمایندگان مجلس به نمایش در بیاورد تا با کمک آنها مشکل خانم هایی که با این موضوع در گیر هستند را حل کنیم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا