خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارشی از تخلفات هسته گزینش آموزش‌وپرورش

یک مامور گزینش آموزش‌وپرورش: روحانی بصیرت ندارد!

سرویس اجتماعی انصاف نیوز: زمانی که حجمی از خشونت، فساد و… را در معلمان می‌بینی سوالی برایت پیش می‌آید که این آدم‌های عجیب‌وغریب چگونه توانسته‌اند معلم شوند؟! پس گزینش آموزش‌وپرورش چه‌کار می‌کرده که این‌ها را استخدام کرده؟ وظیفه‌ی هسته گزینش چیست؟

هسته گزینش آموزش‌وپرورش که معمولاً دغدغه‌ای جدی برای دانشجو-معلمان است معیاری‌هایی برای تأیید صلاحیت معلمی افراد دارد که مورد انتقاد بسیاری از فعالان حوزه‌ی آموزش‌وپرورش است؛ معیارهایی که با آیین‌نامه تنظیم‌شده بسیار متفاوت است.

دانشجویان بسیاری بارها با فشار و تخلفات هسته گزینش مواجهه شده‌اند، تنها برای اینکه فعالیت دانشجویی قانونی می‌کردند و دیدگاهی سیاسی متفاوتی داشته‌اند.

چرا عکس میرحسین در اینستاگرام گذاشتی؟

دانشجویی با نام مستعار «محمدامین» که به خاطر مشکلات احتمالی نخواست نامش فاش شود می‌گوید که بیش از ده بار در دوران تحصیل به هسته گزینش تهران احضار شده. هر بار سوالات مشابه‌ای از او پرسیده‌اند. سوالاتی با محتوای اینکه «نظرت درباره‌ی آقای خاتمی چیست؟» یا اینکه «نظرت درباره‌ی جنگ سوریه چیست؟»، «چرا عکس میرحسین را در اینستاگرامت منتشر کردی؟»

محمدامین در گفت‌وگویی با خبرنگار انصاف نیوز درباره‌ی سوالات هسته گزینش گفت: بار اول حدود دو سال از دانشگاهم گذشته بود که مرا به هسته گزینش فراخوانند. وقتی رفتم برگه‌هایی بود که آن آقا از روی آن‌ها می‌خواند و از حرف‌هایی که من سر کلاس با یکی از استادهایم زده بودم می‌پرسید. مثلاً از من پرسید شما در کلاس آقای فلانی از «فتنه» حمایت کرده‌ای! من آن روز که برای بار اول بود به‌شدت ترسیدم! حتی بخش زیادی از فعالیت دانشجویی خودم در انجمن علمی را هم کم کردم. آن‌ها به من گفتند که گزارش‌هایی که به آن‌ها می‌رسد مستند است و باید حواسم را جمع کنم!

هرکسی را می‌دیدم فکر می‌کردم خبرچین است

محمدامین که یکی از فعالین علمی یک از دانشگاه‌های فرهنگیان در تهران بوده از تأثیر این کار آن‌ها روی رفتار دانشجویان باهم گفت: کلاس ما حدود 40 نفر دانشجو داشت! وقتی من این قصه را برای دوستانم در انجمن علمی تعریف کردم و طبیعتاً در دانشکده پیچید! این اتفاق و اتفاقات مشابه که کم‌کم برای بچه‌ها پیش‌آمده بود باعث شده بود که هیچ‌کدام از ورودی‌های دوره به هم اعتماد نداشته باشند. فضای کلاس به‌شدت سنگین شده بود و هرکسی را می‌دیدم فکر می‌کردم خبرچین است.

سوال از صفحه‌های مجازی قفل شده!

این دانشجو – معلم که حالا معلم شده است، می‌گوید: دو بار دیگر هم برای پاسخگویی به سوالات مشابه به هسته گزینش فراخوانده شدم اما نزدیکی‌های پایان تحصیلم بود که یک روز من را خواستند و پرینتی از تمام صفحات اینستاگرام و توییترم را جلویم گذاشتند و شروع کردند از تمام آن‌ها سوال کردن، مثلاً می‌پرسید این خانم کیست که با او عکس در اینستاگرامت گذاشته‌ای؟! این در حالی است که هم توییتر و هم اینستاگرام من قفل بود! درواقع به‌صورت مشخصی به حریم شخصی من تجاوز شده بود.

عاشق معلمی بودم اما …

او ادامه داد: طبیعی بود که فشارها هرروز بیشتر و بیشتر می‌شد! من با رتبه‌ی بالای کنکور به عشق معلمی به این دانشگاه آمده بودم و حالا طوری با من برخورد می‌شد که تقریباً تصمیم گرفته بودم تعهدم را بخرم و از کشور خارج شوم. هرروز استرس این را داشتم که نکند این‌ها از فلان فعالیت اجتماعی من برداشت اشتباهی کنند و دوباره اتهامات عجیب‌وغریب بزنند.

محمدامین درباره‌ی چگونگی به پایان رسیدن پرونده‌ی خود گفت: تقریباً ماه‌های آخر تحصیلم بود که پرونده‌ام از هسته گزینش تهران به هسته گزینش مرکزی رفت. در آنجا دوباره من را خواستند و به دوباره تمام سوالات را پرسیدند! جلسه حدود چهار ساعت طول کشید. گفتند چرا با نامحرم عکس منتشر می‌کنی که من توضیح دادم طبق شرع هیچ مشکلی ندارد! گفتند چرا در فلان برنامه و فلان تشکل اصلاح‌طلب بودی که توضیح دادم هردوی این‌ها مجوزهای قانونی دارند؛ و سوالات مشابه و تکراری دیگری مانند اینکه چرا با دختران همکلاسی‌ات شوخی می‌کنی یا چرا در دانشگاه حرف‌های سیاسی می‌زنی!

سوالات بی به معلمی، فقط مسایل خصوصی!

او افزود: من پاسخ تمام سوالات را دادم اما تقریباً می‌دانستم که رد می‌شوم! درواقع سوالاتی پرسیده می‌شد که هیچ ربطی به معلمی نداشت! من بیش از ده با به هسته گزینش رفتم و حتی یک‌بار برای نمونه از من نپرسیدند که اگر بچه ناهنجار در کلاس بود چه می‌کنی؟ مدام از زندگی شخصی و فعالیت‌های دانشجویی من سؤال پرسیده می‌شد.

این دانشجو ادامه داد: با هر کس که می‌شناختم تماس گرفتم و با پارتی‌بازی درنهایت برایم یک سال انفصال‌ازخدمت و «چشم‌پوشی» همراه با ارشاد زدند. درواقع گفتند که تو اشتباه کرده‌ای ولی ما چشم‌پوشی کردیم. در جلسه‌ی آخری که رفتم تا برگه‌ام را بگیرم پرسیدم آقا مشکل من چیست؟ گفت شما نظراتت نسبت به آقای خاتمی نزدیک است! این شخص پدرش هم گفته که غرب‌گراست، شما اصلاً نباید سمت ایشان بروی! نظراتت راجع به حصر هم تند است! چرا این حرف‌ها را راجع به حصر می‌زنی؟

«روحانی» که بصیرت ندارد توی معلم باید بصیرت داشته باشی

او توضیح داد: من به آن‌ها گفتم که آقای دکتر روحانی رییس جمهور کشور بارها با آقای خاتمی دیدار کرده! درباره‌ی حصر هم که مواضع آقای رییس جمهور خیلی تندتر از من است! در کمال تعجب پاسخ داد: اگر این‌ها را بگویم که تف سربالاست ولی آقای روحانی صد در صد مورد تأیید نظام نیست و بنا بر مصلحت تأیید صلاحیت شده! وقتی به او گفتم رهبری حکم تنفیذ ایشان را امضا کرده بازهم گفت که بنا بر مصلحت بوده و معلم باید بصیرت داشته باشد!


سرویس اجتماعی انصاف نیوز در طی یک ماه به موضوع نحوه‌ی بررسی صلاحیت‌ها توسط هسته گزینش آموزش‌وپرورش خواهد پرداخت. چندین گزارش و مصاحبه‌ی تهیه شده در این باره در روزهای آینده منتشر خواهد شد. لطفاً تجربه‌های شخصی، نظرات و پیشنهاد‌ها خود را در قسمت کامنت و شبکه‌های مجازی برای ما ارسال کنید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. هسته گزینش چه تقصیری دارد که تو ارشاد نمیشوی ، تنها کسی که مشکل ندارد و مورد تائید است جناب حداد عادل است ، او را سرمشق قرار بده ، اگر به تفسیر مثنوی ایشان از رادیو هم گوش کنی کلی حال میکنی !

    8
    1
  2. لطفاً درباره گزینش دانشگاه شاهد هم مطلب منتشر کنید ، برخی سوالات گزینش دانشگاه شاهد :

    مرجع تقلیدت را نام ببر – سال خمسی داری ؟ – تعداد نمازهای قضا شده در طول سال؟!! – نحوه اصلاح صورت – سران فتنه چه کسانی هستند ؟ – نظرت راجع به برجام چیست ؟ – آخرین حضور در راهپیمایی و نماز جمعه ؟ – در خانه ماهواره دارید ؟!! – حجاب خانم های خانواده تان ؟ و ….

  3. سلام گزینش استانداری هم دست کمی ندارد.بجای فساد در شهرداریها و زمینخواری به طرفداران دولت ضربه میزنند.

  4. ولی خدایی یه سری از دانشجوها دانشگاه فرهنگیانم شورشو درآوردن!!!!واقعا آدم تعجب میکنه این فرد چطور دانشگاه فرهنگیان قبول شده!از فحش و حرفای رکیک زدن تا بی اعتقادی به ائمه و حتی روابط نادرست با نامحرم و …موندم واقعا معیار پذیرش چیه دقیقا!!! چون بعضیاشون واقعا خودشون به تربیت مجدد نیاز دارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا