خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حضور وحید حقانیان در افتتاحیه ایران کالا

علی رغم شایعاتی عجیب در برخی رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور، شب گذشته «وحید حقانیان» در مراسم افتتاحیه‌ی شبکه‌‎ی «ایران کالا» حضور داشت.

به گزارش انصاف نیوز، علیرضا نوری زاده چند روز پیش در تلویزیون دولتی «صدای آمریکا» شایعاتی را مطرح کرده بود ولی با انتشار تصویر سردار وحید در افتتاحیه‌ی یکی از شبکه‌های صداوسیما، این شایعات نقض شد.

مراسم افتتاح رسمی شبکه تلویزیونی «ایران کالا» که حدود یک سال قبل (اسفند 95) پخش آزمایشی خود را آغاز کرده بود شنبه شب با حضور جمعی از مسوولان دولتی و هنرمندان برگزار شد.

گزارش ایسنا از مراسم

افتتاح شبکه ایران کالا در استودیو ۱۲ اسفند با حضور مادر شهید حسن هادی  انجام شد که از طریق نمایشگر در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما پخش شد.

 

شبکه تلویزیونی «ایران کالا» در ۱۲ ماه گذشته به منظور حمایت از تولید و خدمات ایرانی، جذب حداکثری مخاطبان و دستیابی به اهداف و ماموریت‌های تعیین شده، برنامه‌هایی در قالب‌های مستند، ترکیبی، پویانمایی و اطلاع‌رسانی تولید کرده است.

برنامه‎های این شبکه در حال حاضر به صورت ۱۶ ساعت در روز، از ساعت ۷ لغایت ۲۳ در حال پخش بوده و علاوه‎بر دریافت برروی کانال ۲۸ گیرنده‎های دیجیتال، از طریق ماهواره‌های بدر (فرکانس ۱۱۸۸۱، عمودی، SR ۲۷۵۰۰) و اینتل ست ۹۰۲ (فرکانس ۱۱۵۵۵، افقی، SR ۳۰۰۰۰) نیز قابل دریافت است.

به گزارش ایسنا، در این مراسم که در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد، عبدالعلی علی‌عسگری رئیس سازمان صداوسیما، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، پروانه مافی نماینده مجلس شورای اسلامی، زابلی‌زاده مدیر شبکه ایران‌کالا، داریوش ارجمند، پوران درخشنده، حمید استیلی، محمد گلریز، عزت‌الله مهرآوران، مرتضی حیدری، وحید حقانیان معاون امور ویژه دفتر مقام معظم رهبری، بطحایی وزیر آموزش و پرورش و تعدادی از فعالان اقتصادی، کارآفرینان، آقای کاتب و حسن‌پور نمایندگان مجلس حضور داشتند.

علی عسگری که در مراسم افتتاحیه شبکه ایران کالا سخن می‌گفت درباره ایده اصلی تاسیس این شبکه تلویزیونی اظهار کرد: در چند سال گذشته مقام معظم رهبری گفتمان انقلابی و پیشروی اقتصاد مقاومتی را مطرح و در همین راستا نیز امسال را سال اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال عنوان کردند که در همین راستا ما در رسانه ملی نیز تلاش کردیم تا در همه برنامه­‌های این موضوع را دنبال کنیم، اما در عین حال به فکر یک کار جهادی، میان بر و تاثیرگذار نیز بودیم.

او با اشاره به افزایش شرکت­‌های دانش‌بنیان، ادامه داد: با توجه به اینکه گسترش حجم اشتغال و تولید به صورت توامان در کوچک و متوسط و دانش بنیان، تصمیم گرفتیم برای معرفی این شرکت­ها و کالاهای ایرانی شبکه تلویزیونی ایران کالا را طراحی و راه­‌اندازی کنیم. به هر حال شرکت­‌های بزرگ توانایی سیاست­‌های بازرگانی و تبلیغات در رسانه‌­های تصویری، صوتی و مکتوب را دارند، اما صنایع متوسط و دانش­بنیان این توان را ندارند و به همین خاطر هم تعامل آنها با بازار کم می­‌شود و در آینده آسیب­‌های جدی خواهند دید.

رئیس سازمان صداوسیما افزود: با توجه به کارکردهای رسانه ملی تصمیم گرفتیم تا به منظور کمک به شرکت­ها و صنایع کوچک و متوسط که به نسبت اشتغال­زا تر از صنایع بزرگ هستند و توان رقابت با صنایع جهانی را نیز دارند، شبکه­ای تاسیس کنیم. البته ما در رسانه ملی به شرکت­‌های بزرگ نیز کمک کرده‌­ایم. سال گذشته تصمیم گرفتیم به صنایعی که تولید ایرانی دارند و از متخصصین و کارآفرینان ایرانی نیز بهره می­‌گیرند، به میزان شغلی که تولید می­‌کنند، آنتن رایگان برای تبلیغات در اختیار آنها قرار بدهیم که این فرآیند همچنان در جریان است و چند هزار کارخانه در این طرح ثبت‌­نام کرده­‌اند. اما ما عنوان نمی­‌کنیم که کدام شرکت­‌ها و صنایع رایگان و کدام با هزینه در آنتن سانه ملی تبلیغات می­‌کنند.

علی ­عسکری با اشاره به رشد روزافزون شرکت‌­های دانش­‌بینان،خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش این صنایع دیگر آنتن شبکه­‌های مختلف گنجایش این حجم از تبلیغات را نداشت و به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا شبکه‌­ای جداگانه برای برای این موضوع طراحی کنیم که به طور مستمر در طول شبانه­‌روز برای شرکت­‌های کوچک و دانش­‌بنیان کار تبلیغاتی انجام دهد.

او با تاکید بر اهمیت کارآفرینی و تاثیر آن بر اقتصاد کشور، گفت: کسانی که در این کشور کار تولید می­‌کنند، انسان­های گرانقدری هستند که باید آنها را تکریم کنیم. اگر ملتی بازار خود را در اختیار بیگانگان قرار دهد، در واقع بالاترین توان اقتصادی خود را در اختیار آنها قرار داده است که این موضوع خلاف مصلحت است. ما باید بتوانیم بازارمان را خودمان سیراب کنیم؛ چرا که ملتی که بازار خود را در اختیار بیگانگان قرار دهد زیان خواهد کرد.

رئیس سازمان صداوسیما یادآور شد: در زمان صدراسلام، حضرت محمد (ص) دست کارآفرین و کارگر را بوسید. آن زمان استعمار اقتصادی همانند امروز معنا نداشت و امروز اهمیت این موضوع بسیار بیشتر است. ما باید دستان و باززوان کارآفرینان و تولیدکنندگان داخلی را ببوسیم و آنها را تکریم کنیم.ما در شبکه ایران کالا می­‌خواهیم به تمام کارآفرینان و مدیرانی که در این شرایط سخت فعالیت می‌­کنند بپردازیم و به همه آنها سرویس رایگان بدهیم، کالاهای آنها را معرفی و در بازار فروش از آنها حمایت کنیم.

علی­ عسکری در ادامه سخنان خود خطالب به زابلی زاده، رئیس شبکه ایران کالا اظهار کرد که این شبکه نیاز به یک سایت کامل و پیشرفته دارد تا بتواند محصولات شرکت‌­های مختلف را معرفی کند و در صورت چندزبانه بودند نیز می­‌تواند زمینه‌های صادرات را نیز فراهم کند.

او همچنین از دولت خواست در این مسیر به سازمان صداوسیما کمک کند تا مسیر پیشرفت صنایع و کارآفرینان داخلی هموارتر شود.

زابلی زاده مدیر شبکه ایران‌کالا در ادامه مراسم بیان کرد: لازم می‌دانم در آغاز سخن خود به عنوان سرباز فرهنگ و رسانه از دکتر علی‌عسگری به دلیل همت‌شان در اعتلای منویات مقام معظم رهبری و ثبات قدم در راه اقتصاد مقاومتی تبریک بگویم. رسانه‌ها نقش اساسی در توسعه همه‌جانبه جوامع دارند. جریان آزاد اطلاعات از طریق رسانه بر فکر و اندیشه مردم تاثیر می‌گذارد و آنها را به شکل آگاهانه برای فعالیت در عرصه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و… توانمند می‌کند. به دلیل ارائه مفهوم اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر و تاکید بر حمایت از تولیدات داخلی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری وظیفه رسانه‌ها ایجاب می‌کند که برای تحقق فرمایشات رهبری که در این جهت که ضامن بقا و حفظ استقلال و خودکفایی کشور بکوشند.

زابلی‌زاده با اشاره به نقش رئیس صداوسیما در تاسیس این شبکه اظهار کرد: رئیس صداوسیما با تمام تنگناهای مالی و اجرایی برای دستیابی به اهداف تصمیم گرفتند که شبکه ایران‌کالا با حمایت خدماتی و تولید داخلی ایجاد شود. بنابراین به من ماموریت راه‌اندازی شبکه ایران‌کالا داده شد. حمایت از بازار، تولید و سرمایه ایرانی، توسعه اشتغال، ارتقای کیفیت کالا و خدمات، تحقق عدالت با تاکید بر صنایع کوچک و متوسط ماموریت این شبکه است و در چارچوب سیاست اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، ترویج مصرف داخلی، کمک به ارتقاء سطح استاندارد کالا و کمک به توسعه اشتغال پایدار اهداف تبلیغات ایران‌کالا است.

او ادامه داد: این شبکه در چشم‌انداز خود تلاش می‌کند که برترین حامی تولیدات و مورد اعتمادترین مرجع اطلاعات اقتصادی باشد. الگوسازی و خدمات داخلی به ویژه برای صنایع کوچک و متوسط، اصلاح بینش و نگرش در مصرف و تولیدات داخلی، ارتقا فرهنگ کار و بسترسازی ارتقای فرهنگی بهتر و روحیه امید به آینده از جمله برنامه‌سازی‌های شبکه ایران‌ کالا در تعامل با بخش‌های مختلف اقتصاد ملی و ارتقای سطح فرهنگی جامعه نسبت به تولید است.

زابلی‌زاده به نقش شبکه‌های اجتماعی در این راستا اشاره کرد و گفت: بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی در دامنه شبکه و تبدیل شرکت‌کنندگان منفعل به فعال با استفاده از روش‌های متنوع از اولویت‌های رسانه‌ای شبکه ایران‌کالا است.

او گزارشی از عملکرد شبکه ایران‌کالا در سال گذشته تا به امروز ارائه داد و اظهار کرد: 50 هزار دقیقه برنامه در قالب‌های مختلف مانند تیزر، مستند و… ساخته شده است. همچنین 4050 دقیقه برنامه زنده به منظور تبلیغ کالا و معرفی کالا و خدمات ایرانی و مطرح کردن مشکلات صاحبان کار داشتیم همچنین 2380 رویداد اقتصادی مانند نمایشگاه، همایش‌ها و کمیسیون‌های اقتصادی را معرفی کردیم. آنچه مورد انتظار ماست این است که تولیدکنندگان این شبکه را متعلق به خود بدانند و از دولت، مجلس و دستگاه‌های سیاست‌گذار و اجرایی درخواست داریم در چارچوب حمایت از تولیدات داخلی و خدمات این شبکه را مورد حمایت مادی و معنوی خود قرار دهند.

شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: گاهی دلم می‌خواست که این گفتمان و فرهنگ‌سازی برای اقتصاد مقاومتی که در فرمایشات مقام معظم رهبری آمده است، پررنگ‌تر شود. آقای علی‌عسگری شما کار باارزشی کردید و قدم در راهی که باید می‌گذاشتید، گذاشتید.

او در ادامه از صداوسیما تشکر کرد و گفت: صنعت ایران سیر صعودی و افول فراوانی در این مدت داشته است. ما در گذشته نه‌چندان دور رشد منفی 10 درصد را داشتیم که برای ما ناخوشایند بود. خوشحال هستیم که با همت صنعتگران علی‌رغم فشارهای نظام سلطه توانستیم برخیزیم و همچنین روند رو به رشد صنعتی ما آغاز شد. هرچند که بر پیکره صنعت ما زخمی وجود دارد اما شکوفایی نیز در این راستا است.

اظهار کرد: 4700 واحد صنعتی در 10 ماهه گذشته آغاز به کار کرده‌اند و در عرصه تولید رویش ما بهتر بوده است. ما با اینکه مشکلاتی در حوزه پیرامونی داریم اما در حوزه صنعت شاهد واحدهای جدیدی بودیم که رشد داشته و نشان می‌دهد فعالان اقتصادی نسبت به آینده خود امیدوار هستند. ما تلاش کردیم که با همراهی مجلس و نمایندگانی مانند آقای کاتب و حسن‌پور قدم‌های خوبی را در راه بودجه 97 برداریم.

او ادامه داد: مشکلات ما ضرورت نوسازی صنعتی است که برای حل آن تامین منابع مالی مهم است. 32 هزار میلیارد ریال در بودجه 97 برای نوسازی پیش‌بینی شده است. مشکل دیگر ما تقاضا است که در سال 92 و در شروع دولت جدید قدرت خرید ما به سال 82 بازگشته بود و در سال 96 نیز توانستیم مانند سال 91 شویم که باز هم عقب هستیم اما روند رو به رشد هم داشته‌ایم.

شریعتمداری با اشاره به فضای مجازی بیان کرد: روند تبلیغات به صورت شتابنده‌ای به سمت فضای مجازی در حال حرکت است و عرصه شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها و… گسترش یافته است. با وجود روزنامه‌های آنلاین، گوگل و… همچنان تلویزیون به عنوان مهمترین مرکز تبلیغاتی جایگاه خود را دارد. به دلیل اینکه تلویزیون می‌تواند با جذابیت‌های بصری، صوتی و چهره‌های مشهور باوری را برای مصرف کالاهای ایرانی میان مردم ایجاد کند. ما باید در شبکه ایران‌کالا فرهنگ مصرف و کالای ایرانی را بیشتر از تبلیغ یک برند خاص مورد توجه قرار دهیم. فرهنگ‌سازی از ایجاد یک برند خاص ایرانی بهتر است و امیدوارم اندیشه مسمومی که معتقد است کالای ایرانی بی‌کیفیت است را از بین ببریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ما در عرصه تبلیغات ایرانی شبکه‌های گسترده‌ای را داریم و در حال حاضر شورای حمایت برندسازی را در وزارتخانه‌ها ایجاد کرده‌ایم. در آینده نزدیک استارتاپ‌ها در راس بالاترین ایجادکننده‌های درآمد و ثروت خواهند بود و سازمان صنایع کوچک در خدمت شبکه ایران‌کالا است تا بتوانیم این کار را توسعه دهیم.

حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز دراین مراسم با تشکر از رئیس صداوسیما اظهار کرد: خوشبختانه کشور ما علی‌رغم همه محدودیت‌ها در منابع آب با همت تولیدکنندگان توانسته است بخش عمده‌ای از نیاز کشور را تامین کند و 70 میلیارد دلار تولید محصولات غذایی ما است. با توجه به کمبود آب توانسته‌ایم روز به روز وابستگی محصولات غذایی‌مان را به خارج از کشور کاهش دهیم. با توجه به چگونگی تولیدات‌مان راهی نداریم و باید محصولات قابل عرضه ایجاد کنیم تا در زمان مناسب در بازارهای داخلی و جهانی آنها را ارائه دهیم. بنابراین بحث برند و معرفی کالا مطرح می‌شود و امیدواریم با کمک رسانه ملی بتوانیم به اهدافمان که تولید بیشتر است، برسیم.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری نیز با ارائه تاریخچه‌ای از دانشجویان کشور اظهار کرد: ما اول انقلاب 170 هزار دانشجو داشتیم که 100 هزار نفر از آنها در خارج از کشور که بیشتر هم در کشور آمریکا تحصیل می‌کردند، حضور داشتند. همچنین در حال حاضر 4 میلیون و 7 هزار دانشجو داریم که 48 هزار دانشجو در خارج از ایران تحصیل می‌کنند و بقیه آنها در داخل کشور حضور دارند. با توجه به اینکه تعداد دانشجویان افزایش پیدا کرده است اما رشد اقتصادی ما و درآمد سرانه‌مان تغییری نداشته است و ما در اقتصاد دانش‌بنیان دنبال آن هستیم که بفهمیم دانش چگونه می‌تواند تبدیل به ثروت بشود.

او ادامه داد: در حال حاضر 3500 شرکت دانش‌بنیان داریم و هزاران استارتاپ در کشور وجود دارد. این نسل جوان در حال وارد شدن به حوزه اقتصاد است و شرکت‌هایی را در این راستا تاسیس می‌کند. بنابراین شبکه ایران‌کالا می‌تواند فرهنگ کارآفرینی را ایجاد کند و این شبکه باید از این افراد الگویی بسازد و آنها را نشان دهد.

ستاری ادامه داد: ما در سال گذشته جشنواره ایران‌ساخت را داشتیم و سال آینده هم اگر شبکه به ما کمک کند این جشنواره را برای بار دوم به خوبی برگزار خواهیم کرد. حرکت جدید آقای علی‌عسگری برای ما مهم است و حدود یک سال با ایشان در شبکه ایران‌کالا همکاری نزدیک داشتیم و مدیون زحماتی هستیم که ایشان در دوره خود داشته‌اند و امیدواریم که این حرکت ادامه پیدا کند.

پروانه مافی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان آخرین سخنران اظهار کرد: از آقای علی‌عسگری برای ایجاد این شبکه تلویزیونی تشکر می‌کنم. ما در مجلس برای رفع موانع و مشکلات پیش‌روی استارتاپ‌ها در فراکسیون تولید و اشتغال تلاش می‌کنیم تا بتوانیم بخشی از مشکلات را حل کنیم البته تا اندازه‌ای نیز این هدف به دست آمده است. از طریق شبکه ایران‌کالا می‌توانیم این فعالیت را توسعه دهیم. ما باید جوانان را باور کنیم تا تحول در تمامی عرصه‌ها اتفاق بیفتد و من به تمامی وزرا و مسئولین نیز توصیه می‌کنم تجربه با استفاده از ظرفیت جوانان را داشته باشند.

در پایان مراسم نیز از داریوش ارجمند، حمید استیلی، پوران درخشنده، محمد گلریز و عزت‌الله مهرآوران به عنوان حامیان تولید داخلی تقدیر به عمل آمد.

این مراسم به طور زنده از شبکه ایران‌کالا پخش شد و بخش‌هایی از آن نیز از شبکه خبر به روی آنتن رفت. در حاشیه این مراسم نیز نمایشگاهی با حضور نمایندگان معاونت علمی ریاست‌جمهوری، بنیاد برکت، سازمان فناوری و اطلاعات، کمیته امداد، جهاد دانشگاهی، سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و کمیته امداد برگزار شد و دستاوردهای گروه‌های مختلف علمی، صنعتی و خدماتی در معرض بازدید قرار گرفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا