خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«مرتضوی را با وجود کیفرخواست 50 صفحه ای دادستان کردند»

علی یونسی چند روز پیش در گفت و گو با روزنامه ایران فاش کرد که زهرا کاظمی به تشخیص وزارت اطلاعات وقت جاسوس شناخته نشد اما اصرار سعید مرتضوی بر جاسوسی او، نهایتاً ماجرای آن سال ها که متاسفانه به مرگ این شهروند ایرانی – کانادایی منجر شد را رقم زد.

به گزارش جماران یونسی گفته بود، در پرونده زهرا کاظمی، دادستان وقت (سعید مرتضوی) اصرار داشت که وی جاسوس است. برای بررسی این موضوع ما در وزارت اطلاعات دو کارشناس ضدجاسوسی این وزارتخانه را مأمور کردیم تا در هتلی با این خانم مصاحبه کنند. این کارشناسان، پس از مصاحبه با وی، رسما اعلام کردند که به لحاظ فنی و علمی، زهرا کاظمی جاسوس نیست اما دادستان وقت تهران یعنی آقای سعید مرتضوی بر اصرار خود باقی ماند و این پرونده را از وزارت اطلاعات تحویل گرفت و به اطلاعات نیروی انتظامی واگذار کرد.

در آن زمان موضوع این پرونده به مجلس نیز کشیده می شود و مجلس هم در این رابطه تحقیقاتی را صورت می دهد. محسن آرمین در نطقی با انتقاد از بازداشت های آن روزها خواستار برکناری  قاضی مرتضوی و حامیانش و رسیدگی به اعمال آن ها در دادگاه می شود. سعید مرتضوی نیز در پاسخ محسن آرمین در نامه ای که به مجلس ارسال می کند می گوید: به ضرس قاطع، چنانچه نمایندگان محترم از جرائم این روزنامه ‌نگار ( زهرا کاظمی) از نزدیک مطلع شوند، اقدامات قانونی و قاطع دادسرای عمومی و انقلاب تهران را خواهند ستود.

حجت الاسلام والمسلمین سید ناصر قوامی در آن زمان رئیس کمیسیون قضائی مجلس بود. وی در گفت و گو با جماران می گوید برای ما نمایندگان محرز بود که زهرا کاظمی جاسوس نیست چرا که هیچ دلیل و سندی  مبنی بر جاسوس بودن این خانم به ما ارائه نشد.

مشروح این گفت و گو  در زیر می آید:

شما در مجلس چه اطلاعاتی از دستگیری و پرونده زهرا کاظمی داشتید؟

طبق تحقیقاتی که ما در مورد خانم زهرا کاظمی انجام دادیم برای ما مسلم بود که این خانم جاسوس نیست؛ ایشان اساساً از وزارت ارشاد برای خبرنگاری اجازه داشت و کارت خبرنگاری دریافت کرده بود. بنابراین به طور مسلم برای ما نمایندگان محرز بود که زهرا کاظمی جاسوس نیست چرا که هیچ دلیل و سندی  مبنی بر جاسوس بودن این خانم به ما ارائه نشد.  در چنین شرایطی طبق اصل  37 قانون اساسی اصل بر برائت است.

در همان زمان هم اداره وزارت اطلاعات از نحوه دستگیری و بازجویی ایشان اظهار بی اطلاعی می کرد. این خانم به وسیله حفاظت اطلاعات قوه قضائیه دستگیر شد؛ البته ما همان  زمان وقتی دستگاه قضائی خواست اداره اطلاعات داشته باشد، گفتیم که این کار غیر قانونی است. بعد هم که پرونده به اطلاعات ناجا واگذار شد ما اعتراض کردیم که بررسی پرونده های جاسوسی فقط باید از طریق اداره ضد جاسوسی وزارت اطلاعات پیگیری شود. دخالت نیروی انتظامی و دیگر نهاد ها در امر جاسوسی غیر قانونی و خلاف است.

به هر حال پرونده در اختیار سعید مرتضوی دادستان وقت تهران بود. همان زمان وقتی اسم ایشان برای دادستانی مطرح شد یک کیفرخواست انتظامی  50 صفحه ای از ایشان برای نمایندگان ارسال شد. این کیفرخواست شامل بند های زیادی در مورد تخلفات ایشان بود که هر کدام از آن ها می توانست موجب اخراج مرتضوی شود. اصلاً دادستان اسلامی قضات همان زمان تقاضای اخراج او را کرده بود. ولی متاسفانه علاوه بر این که به آن کیفرخواست انتظامی رسیدگی نشد ایشان را به دادستانی تهران منصوب کردند. بعد شروع به قلع و قمع کردن فله ای مطبوعات و دستگیری روزنامه نگاران کرد، خیلی از آقایان هم برایش طبل می زدند و از اقداماتش حمایت می کردند.

شما در مجلس چه تلاش هایی برای روشن شدن ابعاد این پرونده کردید؟

در مورد همین موضوع و دستگیری زهرا کاظمی آقای آرمین در مجلس نطقی کردند که بعد از این نطق، پیگیری پرونده  و مسائل دیگر بهانه ای شد که محسن آرمین را دادگاهی کردند و او را به 6 ماه حبس محکوم کردند.از طرف دیگر آقای مرتضوی را کمیسیون اصل نود مجلس برای ارائه توضیح به این کمیسیون دعوت کرد اما وی نیامد.

آقای یونسی در مصاحبه اخیرشان از نحوه مرگ زهرا کاظمی هم سخن گفته اند. شما در مجلس از نحوه مرگ خانم کاظمی مطلع شدید؟

آقای یونسی رسما اعلام نمی کرد. یکی از اشکالات وزارت اطلاعات وقت همین بود که در آن زمان ایشان رسما اعلام نکرد که وزارت اطلاعات از پرونده بی اطلاع است. تنها در جلسات خصوصی  می گفتند ما در جریان موضوع نیستیم. در مورد شکل فوت شدن خانم کاظمی به ما گفتند وقتی که ایشان برای تحویل دادن وسایل خود مقاومت می کرده اند دو نفر دست و پای او را می گیرند که سرش محکم به در آهنی کوبیده و بیهوش می شود. در همان حالت او را به بازداشتگاه می برند هنگامی که به هوش می آیند اصرار می کنند که به بیمارستان بروند ولی به بیمارستان انتقال پیدا نمی کنند و بر اثر ضربه مغزی احتمالا فوت می شوند.

این روایتی که من خدمت شما عرض می کنم گزارش دادستانی به مجلس نیست. بعضی از نمایندگان برای برسی موضوع به محل رفته بودند و این روایت شفاهی آن ها بود.

شما برای پیگیری موضوع کمیته تشکیل دادید، چه کسانی برای بررسی رفتند؟

یک عده ای برای بررسی رفتند ولی وقتی همکاری نشود که نمی شود برسی کرد.

چرا همان زمان مجلس اعلام نکرد که زهرا کاظمی جاسوس نبوده است؟

ما که نباید اعلام می کردیم که این فرد جاسوس نیست. کسانی که او را دستگیر کرده بودند باید جاسوس بودنش را ثابت می کردند. از طرف دیگر پرونده مرگ را هم کمیسیون اصل 90 باید پیگیری می کرد که سعید مرتضوی برای پاسخ گویی به این کمیسیون نمی آمد.

در حال حاضر که بعد از 15 سال وقتی ابعاد جدیدی از این پرونده آشکار شده است آیا امکان روشن شدن ابعاد این ماجرا وجود دارد؟

اطلاعات جدیدی که آقای یونسی ارائه داده اند در مورد پرونده جاسوسی زهرا کاظمی است که با مرگ ایشان مختومه شده است و قابل رسیدگی نیست. اما اگر راجع به قتل اطلاعاتی است که نشان می دهد قتل عمدی یا توسط چه کسی انجام شده است و… می تواند با یافته های جدید پرونده به جریان بیفتد و قابل رسیدگی است. که اگر ائاده دادرسی شود، به دیوان عالی کشور می رود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا