خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توضیح سعید مرتضوی درباره‌ی صدور حکم جلب

«اتهام معاونت در قتل عمد قابل انتساب نیست»

«سعید مرتضوی» دادستان سابق تهران و از مدیران دولت احمدی نژاد که برای پرونده‌ی کهریزک به دو سال حکم حبس محکوم شده و دو روز پیش خبر صدور حکم جلب او نیز منتشر شد، در توضیحاتی ضمن اشاره به موادی قانونی، با تاکید بر این که «اتهام معاونت در قتل عمد قابل انتساب نیست»، نوشت: در حال تنظیم لایحه درخواست اعمال ماده 477 هستم.

متن کامل توضیحات آقای مرتضوی که برای انتشار در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته در پی می‌آید:

عطف به مصاحبه وکیل آقای عبدالحسین روح‌الامینی مبنی بر صدور حکم جلب برای اینجانب و انتشار مطالبی در آن خبرگزاری محترم، شایسته است توضیحات ذیل بعنوان جوابیه به استناد ماده 23 قانون مطبوعات درج گردد.

1– تا بحال از طرف اجرای احکام هیچگونه احضار یا دعوتی از اینجانب یا ضامن بعمل نیامده بنابراین چنانچه بدون طی مراحل آیین دادرسی اقدامی هم صورت گرفته باشد اینجانب از آن بی‌اطلاع بوده و خلاف قانون و رویه معمول در اجرای احکام و آیین دادرسی عمل شده است.

2– اینجانب افتخار می‌نمایم که سالهای متمادی در پرخطرترین سنگرهای قوه قضاییه خدمت صادقانه نموده و بر اساس برآورد قوه قضاییه بعنوان مدیر نمونه کشوری در کسوت دادستانی تهران شناخته شدم و همواره پایبند به قانون و مقررات کشور بوده و انشاالله امیدوارم بر همین مدار باقی بمانم. در رابطه با حکم صادره از سوی شعبه 22 دادگاه تجدیدنظر استان تهران که علیرغم احکام برائت قبلی و همچنین برخلاف رأی قطعی شعبه 38 دیوان‌عالی کشور و بدون در نظر گرفتن موازین آیین دادرسی کیفری و مسلمات فقهی و شرعی و دلایل موجود در پرونده، اینجانب را درباره‌ی اتهامی ناروا در جریان برخورد با فتنه‌ی سال 1388 و در راستای ایفای وظایف قضایی پیرامون اخلال گران در نظم و امنیت کشور و سلب آسایش شهروندان، بدون کوچکترین خطا یا گناه و یا صدق عنوان مجرمانه‌ای به دو سال حبس محکوم نموده که واجد موازین حق اعاده دادرسی و اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری است. لذا با عنایت به اینکه  قانونگذار در ماده 477 قانون آمره‌ی مذکور در صورتیکه پیرامون حکم قطعی و لازم الاجرا شرایط فوق البیان حادث باشد و دلایلی مبنی بر خلاف بیّن شرع بودن اقامه گردد اظهارنظر و قضاوت درباره‌ی آن را به شخص ریاست محترم قوه قضاییه که فقیه و مجتهد عادل و منصوب مقام عظمای ولایت می‌باشند واگذاری نموده و چون این حق به موجب قانون فقط یکبار قابل اعمال است. اینجانب به دلایل ذیل و به فوریت در حال تنظیم لایحه درخواست اعمال ماده 477 می‌باشم و امیدوارم در جریان این رسیدگی، مقام عالی ریاست قوه قضاییه که منصوب مقام عظمای ولایت هستند و لاجرم به ابعاد فقهی و شرعی احکام آگاهی کامل دارند آن را اجابت نموده و نظر فقهی و شرعی خود را فارغ از برخی جنجال‌های رسانه‌‌ای اعلام نمایند. لذا به منظور بیان خلاصه‌ای از محورهای اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری به چند نمونه با رعایت اختصار که در حوصله این جوابیه باشد اشاره می‌نمایم:

الف) در رابطه با شکایت جدید آقای عبدالحسین روح الامینی به اتهام معاونت در قتل که اخیراً منتهی به صدور دوسال حبس تعزیری گردید، ایشان در سال 1388 و قبل از این شکایت جدید در همین مورد و همین موضوع شکایت نموده بودند که با صدور قرار منع تعقیب عدم انتساب این اتهام به اینجانب ثابت و با تأیید این قرار در مرجع اظهارنظر قطعی و لازم الاجرا گردید که در واقع شکایت جدید واجد وصف اعتبار امر مختومه و ممنوعیت رسیدگی مجدد بوده است.

ب) شعبه 38 دیوان عالی کشور در همین موضوع و با مباشرین واحد پیرامون شکایت آقای کامرانی به دلیل اینکه در دادگاه نظامی به موجب رأی قطعی حکم صادر گردیده که مباشرین و مأمورین نیروی انتظامی که برخی متهمین را تنبیه کرده بودند هیچگونه قصد و نیت و انگیزه قتل نداشته‌اند و عمل آنان را  خطرناک و مشمول بند (ب) ماده 206 قانون مجازات اسلامی یعنی حادثه‌ای که بدون عمد و قصد و نیت مباشر و به صورت خودسرانه رخ داده دانسته‌اند. بنابراین دیوان عالی کشور در این موضوع بحث انتساب معاونت در قتل عمد را که لازمه‌ی آن داشتن وحدت قصد و نیت بین مباشر و معاون است بطور کلی منتفی و مردود دانسته و حکم برائت اینجانب را درباره‌ی این اتهام که از سوی دادگاه کیفری استان تهران صادر شده بود عیناً تأیید و ابرام و ابلاغ نموده است. لذا در حال حاضر در یک موضوع واحد و کاملا مشابه که در مورد اینجانب در دو مرجع قضایی مختلف رأی صادر شده مواجه با دو حکم قطعی متضاد هستیم یکی حکم شعبه 22 دادگاه تجدیدنظر که در این رابطه برخلاف حق و قانون و موازین شرعی حکم به دو سال حبس داده است و در همین موضوع شعبه 38 دیوان عالی کشور بعنوان عالیترین مرجع قضایی کشور حکم برائت را تأیید و ابرام نموده است که طبعاً حکم برائت دیوان عالی کشور در این خصوص قطعی و لازم‌الاجرا و دارای اولویت نسبت به حکم دادگاه تجدیدنظر که مرجعی پایین‌تر و تالی است به شمار می‌رود.

ج) پیرامون شکایت جدید و اخیرالذکر آقای عبدالحسین روح الامینی که بازپرس شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت درباره‌ی آن قرار مجرمیت صادر و به همین نحوه کیفرخواست تنظیم شده به دلیل عدم نظارت بر بازداشتگاه کهریزک و مأمورین نیروی انتظامی در آن محل و بعنوان ترک فعل فرضی که موجب تسهیل در وقوع قتل مرحوم روح الامینی شده‌ است اتهام معاونت در قتل عمد به اینجانب منتسب نموده‌اند. در حالی که به موجب مسلمات فقه نورانی اسلام و موازین شرعی ترک فعل به‌ویژه به نحو مذکور به هیچ وجه نمی‌تواند از مصادیق معاونت در قتل باشد. حال آنکه چنین ترک فعلی نیز ثابت نبوده و بازداشتگاه کهریزک خارج از حوزه قضایی تهران بوده و هیچ حق و تکلیفی درباره‌ی نظارت بر بازداشتگاه مذکور خارج از حوزه قضایی، متوجه دادستانی تهران نبوده است. مضافاً وحدت قصد و نیت که اساس و شرط ضروری و بلافصل توجه اتهام معاونت است به لحاظ حکم قطعی که پیرامون مباشرین در دادگاه نظامی صادر گردیده و آنها را بدون قصد و نیت قتل دانسته‌اند، مفقود بوده و به این دلیل نیز اتهام معاونت در قتل عمد قابل انتساب نیست.

بنا به مراتب فوق امیدوارم اقدامات غیرقانونی، موجب تضییع حق اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری و سلب فرصت دسترسی به دلایل و مدارک و منابع جهت تنظیم لایحه‌ای مدلل و مستند نگردد.

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. این آدم نما کم زندگی مردمو با دروغ و جعل سند و پرونده سازی سیاه نکرده. بگیرید بندازید زندان این موجود بی شرم رو. نوبت بقیه هم میرسه.

    15
  2. آقای مرتضوی
    این نیز نیز بگذرد. خلاف عمل را تو انجام دادی وباید پای لغزش هم بایستی
    راستی تو ذره ای از فقه نورانی اسلام خبر داشتی خانم کاظمی را به قربانگاه قتل نمی فرستادی آیا زمانی که در سریر قدرت بودی و روز نامه های اصلاح طلب را فله ای تعطیل و جوانان بیشتری را از نون خوردن انذاختی فکر این روز ها به مخیله ات خطور نمی کرد که خدایی هست و روز داد رسی
    آقای مرتضوی این تذهبون
    اگر پابند فانون بودی ؟ چرا پایت بداسرا کشیده شده و انفصال دایم از خدمت گرفته ای و خوب توجه داشته باش که این حکم خارج از جنجالهای رسانه ای صادر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا