خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه‌ی انتقادی تشکل‌های دانشگاه صنعتی ارومیه

جمعی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه صنعتی ارومیه، در انتقاد از وضعیت این دانشگاه و شیوه‌ی مدیریت آن بیانیه‌ای را خطاب به «منصور غلامی»، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صادر کردند.

متن این بیانیه که در اختیار انصاف نیوز قرار داده شد، در پی می‌آید:

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر غلامی

وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری

احتراماً به استحضار حضرتعالی می‌رساند، استان آذربایجان غربی از نظر نسبت تعداد دانشجو به جمعیت استان از وضعیت بسیار نامطلوبی برخوردار می‌باشد. با وجود این امر انتظار می‌رود مسوولین دانشگاه‌های استان به خصوص دانشگاه صنعتی ارومیه به عنوان دانشگاهی که در یک دهه اخیر تأسیس شده و جای رشد بسیاری دارد با فعالیتی مثبت نسبت به جبران این وضعیت برآیند. اما متاسفانه این دانشگاه درگیر مشکلات بسیاری در حوزه‌های مختلف بوده و با وجود گذشت 12 سال از تأسیس آن دارای وضعیت بسیار نگران کننده‌ای می‌باشد. بسیاری از مشکلات موجود در صورت مدیریت صحیح قابل کاهش و حل می‌باشند. در ادامه به برخی از موارد اشاره می‌گردد.

آموزشی: دانشگاه بدون ایجاد امکانات و زیر ساخت‌های لازم و جذب هیات علمی مورد نیاز، اقدام به افزایش رشته نموده است. این امر موجب ارائه‌ی خدمات آموزشی با کیفیت بسیار پایین به دانشجویان این رشته‌ها گردیده است. از طرف دیگر با چند برابر شدن جمعیت دانشگاه مسوولین امکانات آموزشی و رفاهی لازم، حتی کلاس درس را اضافه نکرده‌اند. در برخی واحدهای آزمایشگاه به دلیل نبود آزمایشگاه‌های لازم از دانشجویان درخواست می‌شود، در موردی تحقیق نموده و بر اساس آن تحقیق نمره می‌گیرند. از بابت پایان نامه به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد کمک هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود در حالی که ردیف بودجه‌ی آن در بودجه‌ی دانشگاه درج شده است. به دانشجویان با شرایط خاص رسیدگی صورت نمی‌گیرد. دانشگاه سیستم آموزش دانشجویانی که بدهی دارند را می‌بندد.

فرهنگی و فوق برنامه: سیاستگذاری مسوولین در راستای تضعیف فعالیت‌های فرهنگی و فوق برنامه است. بروکراسی حاکم بر امور فرهنگی پیچیده و طاقت فرسا است. مجوز فعالیت‌ها به سختی و با اعمال سلیقه‌های مسوولین صادر می‌شود و بعضاً مجوزها به حراست ارجاع می‌گردد. امکانات دانشگاه جهت برگزاری برنامه‌ها ارائه نمی‌شود. مسوولین فرهنگی بارها فعالین را مورد تهدید و ارعاب خود قرار داده‌اند. کانون‌ها را تهدید به بستن نموده‌اند. حتی کتاب‌ها و فیلم‌های دارای مجوز وزارت ارشاد هم از ممیزی مسوولین در امان نمانده است. در نتیجه محدود شدن فعالیت‌های فوق برنامه و فرهنگی، آسیب‌های اجتماعی در بین دانشجویان بسیار رواج یافته است. بودجه‌های فرهنگی و فوق برنامه در ردیف‌های مشخص شده هزینه نمی‌شوند. در برخی ردیف‌ها هیچ گونه هزینه‌ای صورت نمی‌پذیرد.

خوابگاه: متاسفانه دانشگاه صنعتی ارومیه فاقد خوابگاه ملکی بوده و ارائه‌ی خوابگاه خودگردان با هزینه‌ی حدود 550 هزار تومان موجب بروز مشکلات فراوان برای دانشجویان شده است. این در حالی است که به محاسبه‌ی این هزینه ‌یخوابگاه شائبه‌هایی وارد است. از طرف دیگر مسوولین دانشگاه ساختمان‌هایی که بدون پرداخت اجاره به عنوان خوابگاه در اختیار داشته‌اند را ابتدا به عنوان خوابگاه خودگردان به دانشجویان ارائه دادند، سپس به فروش رسانده یا تغییر کاربری دادند. در غیر این صورت دانشگاه صنعتی ارومیه می‌توانست حدود 1000 نفر ظرفیت خوابگاه ملکی داشته باشد. ساختمان‌های صدر و ایثار در زمان تأسیس دانشگاه از طرف اداره‌ی مخابرات به دانشگاه واگذار شده بود، دانشگاه این ساختمان‌ها را به جای خوابگاه ملکی به عنوان خوابگاه خودگردان ارائه نمود. حدود 3 ترم قبل دانشگاه سند این ساختمان‌ها را دریافت نموده. اما ساختمان صدر درترم جاری به عنوان خوابگاه ملکی ارائه شده است. دانشگاه از ساختمان ایثار که برای سال‌ها به عنوان خوابگاه استفاده می‌شده است را دیگر به عنوان خوابگاه ارائه نمی‌دهد. این در حالی است که این ساختمان می‌تواند به عنوان خوابگاه ملکی ارائه گردد. همینطور خوابگاه‌های سعدی و دیانت 1 و 2 که از طرف اوقاف در اختیار دانشگاه قرار گرفته بود، در ابتدا به صورت خوابگاه خودگردان در اختیار دانشجویان قرار گرفت. این در حالی بود که دانشگاه از بابت ساختمان‌ها اجاره‌ای پرداخت نمی‌کرد. سپس اقدام به فروش این ساختمان‌ها نمود. این در حالی بود که ساختمان‌ها به عنوان ساختمان وقفی جهت بهره برداری به عنوان خوابگاه در اختیار دانشگاه قرار گرفته بودند.

تغذیه: با وجود دریافت بودجه‌ی مناسب از طرف دانشگاه کیفیت غذای دانشگاه به هیچ وجه قابل مقایسه با سایر دانشگاه‌ها نبوده و از کیفیت بسیار نامطلوبی برخوردار می‌باشد. همین امر بارها موجب اعتراض دانشجویان شده است.

سرویس ایاب و ذهاب: کم بودن تعداد سرویس‌ها موجب بروز مشکلات بسیاری برای دانشجویان شده است. در بسیاری از تایم‌ها در حدود تعداد صندلی‌های سرویس، افراد به صورت سرپا در سرویس هستند. از طرف دیگر دانشگاه از کلیه دانشجویان هر ترم مبلغی جهت استفاده از سرویس ایاب و ذهاب دریافت می‌نماید. این درحالی است که تعداد زیادی از دانشجویان از سرویس استفاده نمی‌کنند. اما مجبور به پرداخت هزینه‌ی ذکر شده هستند.

انضباطی: برخوردهای شدید انضباطی با دانشجویان و فعالیت شدید کمیته انضباطی در طول سال‌های اخیر، بی سابقه است. آرامشی پادگانی بر دانشگاه حکم فرما نموده‌اند. حتی با تشکیل کارگروه فضای مجازی با بررسی فضای مجازی اقدام به پرونده سازی و برخورد انضباطی با دانشجویان می‌نمایند. متاسفانه مسوولین برای شان و کرامت دانشجو ارزشی قائل نیستند.

تشکل‌ها: دانشگاه صنعتی ارومیه تنها دانشگاه وزارت علوم بود که مجوز برنامه‌ی روز دانشجو صادر و سپس لغو شد، مجوز برنامه‌ها (حتی سخنرانی نمایندگان مجلس) صادر نمی‌شود (برای مثال: علی مطهری، ابوالفضل سروش، الیاس حضرتی، سهیلا جلودار زاده، سید هادی بهادری، محمد علی وکیلی، سیده حمیده زر آبادی، شهروز برزگر، پروانه مافی، غلامرضا حیدری، سید فرید موسوی، علیجانی، مهدی شیخ، صادق زیبا کلام و… عنوان شده تنها به عنوان هیات همراه می‌توانند در مراسم حاضر شوند.) مسوولین برگزاری برنامه‌هایی که بر اساس آیین نامه در حدود اختیارات تشکل‌ها بوده را مبنی بر صدور مجوز می‌دانند. زمان دریافت مجوز به مراتب بیشتر از زمان قید شده در آیین نامه می‌باشد. مجوزهای صادر شده، روز قبل یا صبح برنامه لغو می‌گردد. مسوولین بعضاً با استناد به نامه استانداری مبنی بر هماهنگی برنامه‌ها با معاونت امنیتی سیاسی استان، مخالفت استانداری را دلیل لغو برنامه‌ها عنوان می‌کنند. در حالی که نامه‌ی مذکور برای مقطعی خاص بوده است، نگاه سیاست زده‌ی مسوولین نیز موجب بروز مشکلات فراوان شده است. مسوولین در مقطعی به دنبال تهیه‌ی متمم برای آیین نامه‌ها و قوانین مربوط در سطح دانشگاه و استان بودند. مسوولین مصوب نموده‌اند که کلیه سخنرانان می‌بایست پیش از برنامه توسط ایشان توجیه شوند. همچنین به صورت اجباری از برنامه‌ها فیلم برداری می‌کنند. مسوولین به تشکل‌ها تکلیف می‌کنند مطابق نظر ایشان بیانیه بدهند، در غیر این صورت مجوزهای لازم را جهت برگزاری برنامه‌ها به ایشان نمی‌دهند. بارها دیده شده نامه‌های تشکل‌ها با تأخیر طولانی به تشکل‌ها تحویل می‌گردد. مسوولین از ارائه‌ی حداقل امکانات به برخی تشکل‌ها خودداری می‌کنند. مسوولین فضایی ایجاد نموده‌اند که دانشجویان از فعالیت وحشت دارند و فکر می‌کنند در صورت فعالیت ستاره دار شده و مشکلاتی برای ایشان ایجاد می‌گردد.

عمرانی: با وجود گذشت 12 سال از تأسیس دانشگاه، در طرح توسعه دانشگاه واقع در سایت جهتلو پیشرفتی مشاهده نمی‌شود. حتی به تازگی زمین این طرح در وضعیت نامعلومی قرار گرفته است. دانشگاه در سایت فعلی که مساحتی در حدود یک تا دو هکتار دارد، ساختمانی 17 طبقه را در حاشیه رودخانه و پایین دست سد احداث نموده‌اند. این امر موجب انتقادات بسیاری شده است..

مالی: تشکل‌ها، کانون‌ها و نشریات دانشگاه از بودجه ناچیزی بهره مند هستند. از طرف دیگر محل هزینه بودجه‌های دانشگاه مشخص نیست، بودجه‌های فرهنگی و آموزشی در ردیف‌های مرتبط هزینه نمی‌شود. با وجود دریافت بودجه مناسب عمرانی در طول سال‌ها، پروژه عمرانی پیشرفتی ندارد. در بسیاری از ردیف بودجه‌های مشخص شده در قانون بودجه هیچ گونه هزینه‌ای صورت نمی‌گیرد.

اداری: متاسفانه در بین نیروهای جذب شده در بدنه دانشگاه شاهد جذب نیروهایی هستیم که توانمندی بالایی در امورات مربوط ندارند. از طرف دیگر تبدیل وضعیت بسیاری از پرسنل و اساتید با وجود گذشت 12 سال از تأسیس دانشگاه تاکنون صورت نگرفته است. این امر موجب نگرانی نیروها و کاهش روحیه و انگیزه ایشان شده است.

جناب آقای دکتر غلامی، قابل ذکر است که بخشی از مشکلات قابل بیان در این نامه نمی‌باشد. امضاکنندگان این نامه از حضرتعالی درخواست دارند با اخذ تدابیر لازم زمینه‌ها را جهت برطرف شدن این مشکلات فراهم آورید.

با تشکر

لیست امضا کنندگان این نامه:
1- کانون شمس دانشگاه صنعتی ارومیه
2-کانون خیریه حامی دانشگاه صنعتی ارومیه
3- کانون فیلم و عکس دانشگاه صنعتی ارومیه
4- کانون ادبیات دانشگاه صنعتی ارومیه
5- کانون هلال احمر دانشگاه صنعتی ارومیه
6- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه
7- انجمن علمی مهندسی اپتیک و لیزر دانشگاه صنعتی ارومیه
8- انجمن علمی مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی ارومیه
9- انجمن علمی مهندسی کامپیوتر نرم افزار دانشگاه صنعتی ارومیه
10- انجمن علمی مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی ارومیه
11- انجمن علمی مهندسی برق دانشگاه صنعتی ارومیه
12- انجمن علمی مهندسی هوا و فضا دانشگاه صنعتی ارومیه
13- انجمن علمی مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی ارومیه
14- انجمن علمی مهندسی عمران دانشگاه صنعتی ارومیه
15- انجمن علمی مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی ارومیه
16- دبیر انجمن‌های علمی دانشگاه صنعتی ارومیه
17- دبیر جشنواره ملی حرکت دانشگاه صنعتی ارومیه
18- نشریه دانشجویی صوتی بعد دوازدهم دانشگاه صنعتی ارومیه
19- نشریه دانشجویی سروش دانشگاه صنعتی ارومیه
20- نشریه دانشجویی امید دانشگاه صنعتی ارومیه
21- نشریه دانشجویی گونش دانشگاه صنعتی ارومیه
22- نشریه دانشجویی آنلام دانشگاه صنعتی ارومیه
23- نشریه دانشجویی میکرونیک دانشگاه صنعتی ارومیه
24- نشریه دانشجویی جامعه دانشگاه صنعتی ارومیه

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا