خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ایران از ترکیه حمایت نمی‌کند

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه‌ی مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی وضعیت فعلی سوریه، با تاکید بر این موضوع که توضیحات ایران علت تعدیل مواضع ترکیه است، گفت: ایران از ترکیه حمایت نمی‌کند اما وضعیت این منطقه خاص است.

«محمدجواد جمالی نوبندگانی» در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی انصاف نیوز گفت: بحث ترکیه، به چند بخش تقسیم می‌شود. ابتدای تحولات سوریه بود که ترکیه به چند دلیل از مواضع قطر و عربستان و آمریکا حمایت می‌کرد و فکرمی‌کرد که انقلاب اخوان المسلمینی رخ خواهد داد؛ چون خود ترکیه گرایش به اخوان المسلمین دارد. بحث بعدی این بود که او می‌خواست نقش مهم‌تری در منطقه ایفا کند و بتواند جای ایران در منطقه را بگیرد که البته نتوانست. در حال حاضر هم اختلاف نظرش با مصر بر سر همین است و بحث اخوان المسلمین برای ترکیه بسیار مهم است.

این نماینده‌ی مجلس افزود: بحث سوم این است که ترکیه خواستار این بود که نفوذ منطقه‌ای در عراق و سوریه داشته باشد ولیکن بعد از مدت‌ها با تلاش موفقیت‌آمیزی که محور مقاومت کرد و زمانی که مشخص شد، رژیم صهیونیستی و امریکا به دنبال تجزیه هستند و توضیحات بسیار موثر جمهوری اسلامی ایران برای روسیه و ترکیه قضایا برای آنها روشن تر شد که آن چیزی که می‌خواهند اتفاق نمی‌افتد، بنابراین تجزیه این کشور به ضرر کشورهای منطقه خواهد بود و ترکیه بعد از آن مواضعش را معتدل‌تر کرد.

جمالی در توجیه حمله ترکیه به شمال سوریه گفت: اینکه ترکیه در شمال سوریه دخالت می‌کند به این علت است که آمریکا هزار تن اسلحه وارد منطقه کرده و منطقه‌ی کردی را در شمال سوریه ایجاد می‌کند. اینگونه شکل‌دهی حاکمیت و تجزیه‌ی سوریه، در نهایت بر امنیت ترکیه که اتفاقا مناطق کردنشینی در جنوب و شرق ترکیه دارد، بسیار حساس و تاثیرگذار است.

وی در آخر گفت: «پ ک ک» و «ی پ گ» در شمال سوریه با حمایت نیروهای امریکایی تهاجماتی را علیه ترکیه داشتند؛ البته جمهوری اسلامی این تذکر را داده است که حتما ترکیه بعد از حل کردن مشکلات تروریستی تمامیت ارضی سوریه را به رسمیت بشناسد و به جان و مال افراد بی‌گناه احترام بگذارد. این مورد هم در تماس تلفنی رییس جمهور و هم در دیدار وزیر امور خارجه با رییس جمهور ترکیه مطرح شد. ترکیه جلوی بعضی از اقداماتی که آمریکا در منطقه انجام می‌دهد، گرفته است اما ما حمایتی از ترکیه نکردیم، به هرحال این منطقه بسیار خاص است.

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا