خرید تور تابستان ایران بوم گردی

صرافی‌‌های خودی و غیر‌‌خودی

گزارش انصاف نیوز از سرگردانی دلار و یورو در فردوسی

در روزهای اخیر که شماری از فروشندگان ارز از سوی پلیس و وزارت اطلاعات بازداشت شده‌‌اند، صرافی‌های تهران معمولا از فروش ارز خودداری می‌‌کنند. بسیاری از فروشگاه‌‌ها به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند و خرید و فروش ارزهای پر‌‌درخواست مثل دلار و یورو، انجام نمی‌‌شود.

به گزارش میدانی خبرنگار انصاف نیوز از بازار ارز حوالی میدان فردوسی، صرافی‌‌های بانک‌‌ها بعد از ثبت نام افراد در روز قبل از عرضه، دلار را به نرخ دولتی می‌‌فروشند؛ اما بخش عمده‌‌ی صف‌‌های طولانی جلوی صرافی‌‌ها را دلالان ارز شکل می‌‌دهند و افرادی که به دنبال ارز مسافرتی و دانشجویی هستند با مشکل‌های مختلفی از جمله کمبود ارز و ایستادن در صف‌‌های طویل روبرو شده‌‌اند.

از طرفی خرید ارز در صرافی بانک‌‌ها فقط با داشتن پاسپورت، ویزا و بلیط، و در دیگر صرافی‌‌ها با داشتن کارت ملی یا پاسپورت امکان‌‌پذیر است.

ثبت‌‌نام‌‌ها برای دریافت ارز، بیش از مقدار ارز در نظر گرفته شده‌‌ی برای توزیع در صرافی بانک‌‌ها است و افراد کمی می‌‌توانند ارز دولتی دریافت کنند به طوری که مثلا از 250 نفر ثبت‌‌نام کننده فقط به 60 نفر از آنها ارز می‌رسد.

ثبت نام برای خرید ارز در تعداد کمی از صرافی‌ها ممکن است؛ صرافی بانک‌‌ها 5000 دلار و صرافی‌های دیگر یک پنجم این مقدار را توزیع می‌‌کنند، در حالی که دلالان ارز با هجوم مقابل فروشگاه‌‌ها، ارز دولتی دریافت می‌کنند و در بازار به صورت آزاد می‌‌‌‌فروشند.

محدودیت فروش در بازار ارز ادامه دارد؛ در حالی که بسیار از صرافی‌‌ها و دلالان ارز وابسته به آنها بر خلاف نرخ مصوب دولتی 4459 تومانی برای دلار، هر دلار را با قیمت 4800 تا 4850 تومان و یورو را 5900 تومان می‌‌فروشند.

صرافی‌‌های خودی و غیر‌‌خودی

برخی از صرافان که از توزیع ارز دولتی محروم بودند، به انصاف نیوز می‌گویند که ارز دولتی به همه‌ی صرافی‌ها تعلق نمی‌گیرد و صرافی‌های خاص (اشاره به رابطه با بانک‌ها و صرافی بانک‌ها) دریافت می‌کنند و با قمیت بالاتر از نرخ دولتی به فروش می‌‌رسانند. از سویی تعدادی از دلالان می‌گویند که صرافی‌ها مقدار کمی از ارزهای دولتی دریافت شده را با نرخ پایین توزیع می‌کنند و مابقی را با نرخ‌های بالا و به دلالان واسطه می‌‌فروشند.

در حال حاضر صرافی‌های خیابان فردوسی و منوچهری که از اصلی‌ترین محل‌های عرضه‌ی ارز و سکه هستند، دو دسته شده‌اند صرافی‌هایی که عموما دلار، یورو و سکه نمی‌فروشند و بیشتر ارزهای کم‌درخواست را خرید و فروش می‌کنند و صرافی‌های بانک‌ها و تعداد کمی صرافی‌‌های خصوصی که به شکل محدود دلار و یورو می‌فرشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا