خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگاه رسانه‌های بین‌المللی به نطق سالانه‌ی ترامپ

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا نخستین سخنرانی گزارش گونه خود را برای اعضای کنگره ارائه کرد و وضعیت عمومی ایالات متحده و برنامه های کاخ سفید برای سال 2018 را به اطلاع نمایندگان رساند.

به گزارش ایرنا این سخنرانی که با عنوان «وضعیت ایالات متحده» ( State of the Union ) معروف است سه شنبه شب انجام شد ، واکنش ها و تحلیل های گوناگونی را در رسانه ها به ویژه در آمریکا به همراه داشت.

ترامپ مدعی شد اکنون بهترین زمان برای تحقق رویای آمریکایی است. وی از آمادگی شرایط برای ادامه فعالیت بازداشتگاه گوانتانامو و تغییر در قوانین بازداشت نظامی سخن گفت. وی همکاری ویژه کنگره در زمینه بازداشت تروریست ها و نبرد با داعش و القاعده را خواستار شد.

او در ادعایی مضحک گفت: همانگونه سال قبل قول داده بود توانست با تشکیل یک ائتلاف، داعش را در عراق و سوریه نابود سازد. ترامپ برخلاف وعده های پیش از انتخابات، بر ادامه حضور و افزایش نقش آفرینی نیروهای آمریکایی در افغانستان تاکید کرد.

ترامپ حتی در کنگره به دو موضوع مرتبط با ایران نیز اشاره کرد. وی ضمن حمایت از اعتراضات اخیر در ایران از قانونگذاران آمریکایی خواست تا به گفته خود نقائص بنیادین در توافق نامطلوب هسته ای با ایران را برطرف کنند.

ترامپ همچنین در مسائل داخلی آمریکا آمارهایی را در زمینه بهبود شرایط اقتصادی، کاهش بیکاری، بازگشت رونق به کارخانه ها، برنامه ریزی برای سرمایه گذاری در زیرساخت ها و .. سخن گفت. با این حال گویا سخنان وی نه تنها توجه دموکرات ها را جلب نکرد و بلکه نتوانست افکار عمومی در ایالات متحده را راضی کند.

**تشدید اختلاف ها

رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود که معمولا از سوی روسای جمهوری ایالات متحده پیشین جهت هماهنگی بیشتر و افزایش انسجام استفاده می شود به حیطه گسترده ای از مسائل داخلی و بین المللی در حوزه های اقتصاد و سیاست گریز زد.

تارنمای شبکه تلویزیونی سی.ان.بی.سی نوشت: خوش بینی ها به سخنرانی ترامپ زیاد بود اما گزارش وی چیزی نبود که انتظار آن می رفت. برخلاف روسای جمهوری پیشین آمریکا که از لحنی آرام، قوی و مغرورانه سخن می گویند، کارشناسان آمریکایی سخنان ترامپ را بیش از حد جدی و غیرتاثیرگذار دانستند.

تارنمای نشریه «یو.اس نیوز» هم نوشت: دونالد ترامپ درحالی که در تمام مدت سخنرانی به جمهوریخواهان در کنگره خیره شده بود از دست های باز خود برای همکاری با هر دو حزب آمریکا سخن گفت اما وی به ندرت حتی صورت و نگاه خود را به سوی دموکرات ها بر گرداند.

در این سخنرانی جمهوریخواهان در سمت چپ ترامپ نظاره گر سخنرانی بودند و شادی خود را هنگامی که ترامپ در زمینه کاهش مالیات ها و بهبود وضعیت اقتصادی سخن می گفت نشان می دادند. در سمتی که جمهوریخواهان حضور داشتند 70 نفر به صورت ایستاده به سخنان ترامپ گوش می دادند و پی در پی به تشویق رئیس جمهوری آمریکا می پرداختند. اما دموکرات ها که در سمت راست ترامپ نشسته بودند به طور عمده ساکت و بی تحرک بودند؛ بیشتر آن ها هم به نشانه همدردی با قربانیان خشونت های جنسی، و به عنوان نمادی از حضور در یک جلسه تدفین، لباس سیاه بر تن داشتند.

خبرگزاری رویترز هم آورد ترامپ از همان لحظات نخست سخنرانی جهت نگاه و حتی زاویه صورت خود را به سمت چپ برگرداند. جمهوریخواهان در زمان سخنان ترامپ در زمینه لغو قانون خدمات اوباماکر به شدت وی را تشویق کردند ولی نمایندگان دموکرات هنگامی که وی در مورد محدودیت های بیشتر در زمینه مهاجرت اظهارنظر می کرد صدای «هیس» در آوردند.

دموکرات ها حتی از 20 نفر از مهاجرانی که در آمریکا متولد و بزرگ شده بودند (این افراد بی شناسنامه در آمریکا با عنوان Dreamers به مفهوم آرزومندان شناخته می شوند) برای حضور در کنگره دعوت کرده بودند. برخی اعضای آفریقایی تبار کنگره آمریکا هم به نشانه اعتراض به توهین اخیر ترامپ به کشورهای فقیر، لباس های رنگی بر تن کردند.

**دموکرات ها و پایان یک سال پرهرج و مرج

دونالد ترامپ در سخنان یک ساعته خود بارها درخواست اتحاد و انسجام و کنار گذاشتن اختلاف ها را مطرح کرد؛ وی آمریکا را خانه همه آمریکایی ها توصیف کرد و هدف همه را بزرگ ساختن پرچم این کشور دانست اما به اعتقاد تحلیلگران آمریکایی تفرقه و اختلاف به راحتی در فضای کنگره به چشم می خورد.

جمهوریخواهان در سمت چپ با لباس سفید و دموکرات ها در جهت مخالف با لباس سیاه نشسته بودند. هنگامی که جمهوریخواهان به تشویق سخنان ترامپ می پرداختند دموکرات ها ساکت بودند و نه تنها تشویق نمی کردند بلکه حتی نمی ایستادند.

تارنمای شبکه رسانه ای «کوارتز» در تحلیلی نوشت: سخنرانی ترامپ به جای آنکه موجب انسجام بیشتر ایالات متحده شود باعث شد تا شکاف در کشور عمیق تر شود. تحلیلگران تاکید می کردند این سخنرانی بر وحدت بیشتر آمریکایی ها تمرکز داشته باشد اما بسیاری از بزرگترین شکاف ها و پیش زمینه های منازعه فرهنگی که در یک سال ریاست جمهوری وی سر باز کرد، برجسته شد.

به نوشته این تحلیل اوج شکاف در سخنرانی ترامپ زمانی بود که وی از تولد اشتیاق برای آزادی در 250 سال پیش آمریکا سخن گفت. جمهوریخواهان کنگره با کف زدن و کوبیدن پا شادی خود را نشان دادند اما دموکرات ها با نگاه هایی دردناک و ناراحت سکوت اختیار کردند.

از نظر رسانه های آمریکایی نکته غایب در سخنرانی ترامپ موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور بود. همچنین ترامپ که در زمینه مسائل نژادی و فرهنگی کارنامه مثبتی ندارد سخنی در این باره نگفت. اکنون موج سنگینی انتقادها از ترامپ و سیاست های وی در این زمینه وجود داشته است. یکی از آخرین نظرسنجی های موسسه «پیو» نشان می دهد60 درصد مردم آمریکا اعتقاد دارند از زمان انتخاب ترامپ تاکنون روابط نژادی در آمریکا بدتر شده است.

تارنمای روزنامه «گاردین» نیز نوشت: ترامپ در سخنرانی وضعیت آمریکا بر وحدت تمرکز کرد اما بر اختلاف نظرها تاکید داشت.

ترامپ بر شکوفایی اقتصادی و کنار هم بودن خانواده های آمریکایی در سال 2018 تاکید می کرد اما شکاف در کنگره به طور کامل آشکار بود. به نوشته این روزنامه انگلیسی، حتی تعدادی از دموکرات ها در بخشی از سخنرانی ترامپ سالن را ترک کردند زیرا اعتقاد داشتند یک سال پرهرج و مرج در کاخ سفید را شاهد بودند که با آزارهای جنسی، نژادپرستی، حمله به آزادی رسانه ها و اتهام ارتباط ترامپ با روسیه همراه بود.

ترامپ به شدت تلاش کرد تا نخستین سال ریاست جمهوری خود را موفقیت آمیز نشان دهد و همه را برای یک سال بهتر آماده سازد. جالب اینجاست به محض استفاده ترامپ از واژه «لحظه آمریکایی جدید» (new American moment) تحلیلگران اعلام کردند این دقیقا همان اصطلاحی است که هیلاری کلینتون رقیب ترامپ در انتخابات در سال 2010 در پست وزیر امور خارجه به آن اشاره کرده بود.

«جوزف کندی» از نوادگان جان اف کندی رئیس جمهوری پیشین آمریکا، هم به نمایندگی از دموکرات ها متنی را خواند که در آن ریاست جمهوری یک ساله ترامپ را سرشار از هرج و مرج و مایه افزایش شکاف در جامعه آمریکایی توصیف کرد.

به نوشته گاردین، «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات سنا در مورد سخنرانی ترامپ گفت: پس از یک سال طولانی و غیرمتعارف، بسیاری از آمریکایی ها انتظار داشتند تا رئیس جمهوری دیدگاهی برای انسجام کشور ارائه دهد. متاسفانه، سخنرانی ترامپ به جای نزدیک تر کردن مردم، آتش تفرقه و اختلاف را شعله ورتر کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا