خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مشروح دادگاه راننده اتوبوس ماجرای گلستان هفتم

اولین جلسه دادگاه متهم پرونده حادثه موسوم به گلستان هفتم خیابان پاسداران در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای جلسه دادگاه، قاضی محمدی‌کشکولی گفت: دادگاه متهم «م. ث» با عناوین اتهامی سه فقره قتل عمد و اخلال در نظم عمومی با حضور اولیای دم مقتولان و نماینده دادستان برگزار می‌شود.

قاضی محمدی کشکولی تذکرات لازم را به حاضرین در جلسه دادگاه ارائه داد و گفت: انتشار فرآیند رسیدگی دادگاه و ذکر اسامی ممنوع است. این دادگاه در دو زمان برگزار می‌شود؛ تا اذان ظهر نوبت اول است و بعد از تنفس، بقیه جلسه در ساعت ۱۳ آغاز خواهد شد.

قاضی شهریاری نماینده مدعی‌العموم با حضور در جایگاه گفت: در اجرای ماده ۳۹۶ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۹۲ کیفرخواست را قرائت می‌کنم. در این پرونده آقای «م.ث» متولد ۴۶، متهم به سه فقره قتل عمدی در مورخ ۳۰ بهمن ماه سال ۹۶ است. ساعت ۲۰ شب حسب تماس مرجع انتظامی وقوع تهاجم خودروی اتوبوس در گلستان هفتم خیابان پاسداران اعلام می‌شود و دستورات لازم با توجه به مشکوک بودن موضوع انجام می‌شود.

وی افزود: سه نفر از ماموران اعم از سرباز وظیفه و دو نفر از گروهبان یکم فوت شدند که مورد معاینه قرار گرفتند و گزارش معاینه آنها ضمیمه پرونده است.

قاضی شهریاری خاطرنشان کرد: راننده اتوبوس به صورت عمدی به ماموران تهاجم کرده است. وی در یکی از بیمارستان‌ها بستری بوده است. با وی صحبت شد و حسب اظهاراتش، وی عصبی بوده و با اتوبوسی که قبلا آنجا پارک بوده به ماموران حمله کرده است. ادله اثبات دادسرا، اعترافات متهم است. متهم نزد بازپرس تهاجم عمدی خودرو اتوبوس را پذیرفته و عصبانی بودن را نیز قبول کرده است.

شهریاری افزود: متهم در پاسخ به این سئوال که چرا در محل حادثه بوده، بیان کرده که برای حمایت از برادر دینی خود «ن . ر» در آن جا بودم و در پاسخ به اینکه آیا سه مامور را می‌شناختید، گفت که خیر و انگیزه قتل را عصبانی بودن اعلام کرده است.

نماینده مدعی‌العموم گفت: متهم بیان کرده که شب‌ها در اتوبوس می‌خوابیدیم، وی مجروح کردن ماموران و تخریب اموال و اخلال در نظم را قبول کرده است. همچنین فیلم تهاجم نشان می‌دهد که یک اتوبوس به سمت ماموران حمله کرده و بعد از برخورد، سه نفر از مامورین فوت کرده‌اند. مقتولان به پزشکی قانونی منتقل شده و حسب گزارش پزشکی قانونی، مرحوم رضا امامی در اثر ضربات متعدد و اصابت جسم سخت فوت کرده است. مرحوم محمدعلی بایرامی طبق اعلام پزشکی قانونی در اثر خرد شدن جمجمه فوت کرده و رضا مرادی نیز بر اثر اصابت جسم سخت فوت شده است. تمامی صدمات مذکور حسب اظهارات متهم ایجاد شده است.

شهریاری ادامه داد: جهت بررسی وضعیت روحی و روانی متهم باید بگویم که نامبرده به روانپزشکی قانونی منتقل شد و حسب اظهارات روانپزشکی قانونی و مطابق گزارش نامبرده که به بیمارستان مراجعه و مورد معاینه قرار گرفته، درجاتی از افسردگی دارد، ولی اخلال روانی در معاینه او احراز نشده و حالت خطرناک نداشته است. حدود ۱۵ سال قبل مواد مخدر از نوع تریاک مصرف می‌کرده که بعد ترک کرده است. اولیای دم مقتولان خواستار قصاص و اشد مجازات متهم هستند. با توجه به نوع جرم ارتکابی، تشکیل پرونده شخصیت لازم بوده که تشکیل شد.

نماینده مدعی‌العموم خاطرنشان کرد: متهم سه بار ازدواج کرده و بعد طلاق گرفته، پرونده‌ای هم در شهر ری برای جعل دارد، همچنین وی هفت فقره سابقه کیفری اعم از مواد مخدر، ایراد ضرب و جرح و محکومیت مالی داشته است. وی گفته دین اسلام را می‌شناسد ولی علاقه خاصی به دراویش دارد و همین باعث حضورش در آنجا شده و حمایت و دفاع از برادران دینی را دلیل حضورش در آنجا اعلام کرده است. در آخرین دفاع اظهار ندامت کرده است.

شهریاری ادامه داد: با توجه به سه فقره قتل عمدی و اخلال در نظم عمومی، وی مجرم است و با توجه به اینکه اولیای دم مقتولین خواستار قصاص وی شدند، تقاضای قصاص متهم را دارم و در خصوص اخلال در نظم عمومی نیز خواستار اشد مجازات وی هستم، البته در خصوص سایر عناوین اتهامی پرونده در دادسرا مطرح است.

به گزارش ایسنا، در ادامه جلسه دادگاه، قاضی محمدی کشکولی خطاب به اولیای دم محسن مرادی علمدار از آنها خواست که در جایگاه حضور یابند و خود را معرفی کنند.

پدر محسن مرادی علمدار گفت: اهل مشکین شهر و ساکن اردبیل است. شکایت دارم و برای شخصی که پسرم را به شهادت رسانده، تقاضای قصاص دارم.

در ادامه قاضی از مادر رضا مرادی علمدار خواست که در جایگاه حضور یابد که مادر رضا مرادی علمدار ضمن معرفی خود، تاکید کرد که تقاضای قصاص دارم.

در ادامه قاضی رسیدگی کننده به پرونده از اولیای دم بایرامی خواست در جایگاه حضور یافته و ضمن معرفی خود، خواسته خود را بیان کنند.

پدر محمدعلی بایرامی ضمن معرفی خود، گفت: تقاضای قصاص دارم، نه یک بار بلکه هزار بار.

قاضی از مادر محمدعلی بایرامی خواست در جایگاه حضور یابد و ضمن تفهیم ماده ۱۹۴ قانون آیین دادرسی مدنی گفت که خودتان را معرفی کنید.

مادر محمدعلی بایرامی ضمن معرفی خود گفت: تقاضای اشد مجازات و قصاص دارم.

همسر محمدعلی نیز تاکید کرد: تقاضای قصاص دارم.

در ادامه جلسه رسیدگی به پرونده متهم حادثه خیابان گلستان هفتم منطقه پاسداران، قاضی از اولیای دم رضا امامی خواست که در جایگاه حاضر شوند. مادر رضا امامی نیز تاکید کرد که تقاضای قصاص دارم.

پدر رضا امامی نیز با بیان اینکه از «م . ث» شکایت داریم، گفت: حاضر به گذشت هم نیستیم.

با توجه به رسیدن به وقت اذان ظهر، قاضی اعلام تنفس کرد و ادامه رسیدگی به به نوبت بعد از ظهر موکول شد.

به گزارش ایسنا، پس از پایان تنفس، نماینده حقوقی ناجا با حضور در جایگاه، اظهار کرد: آیا پاسخ این همه خدمت باید این باشد که با اتوبوس ماموران مورد حمله قرار گیرند؟ متهم پرونده خود را از دراویش می‌داند در حالیکه دارویش نسبت به این اتفاق اعلام انزجار می‌کنند. من به نمایندگی از ناجا و خانواده شهدا تقاضای مجازات برای متهم را دارم.

در ادامه قاضی محمدی کشکولی از «م. ث» متهم پرونده خواست برای دفاع از خود در جایگاه قرار گیرد.

متهم با حضور در جایگاه، گفت: ‌از خدا برای خانواده داغ‌دیده‌ها طلب صبر و برای خودم طلب رحمت می کنم. مدتی جزو دارویش بودم ولی درویش نیستم. درویشی جز صلح و دوستی چیزی نیست، البته من خلاف آن عمل کردم، به خاطر اینکه یک لحظه غفلت کردم.

قاضی محمدی کشکولی خطاب به متهم گفت: شما سابقه ۹ فقره محکومیت دارید که متهم با تایید این موضوع، گفت که مدت کوتاهی در زندان بودم. قبلا هم حدود شش ماه سابقه اعتیاد داشتم و در نهایت ترک کردم.

قاضی خطاب به وی گفت پیش از این به اتهام اخلال در نظم عمومی بازداشت شده‌اید که متهم پاسخ داد: بله، قبلا بازداشت شدم به خاطر اینکه به بانک رفتم و با بازرس درگیری به وجود آمد. ۱۵ روز بازداشت بودم و بعد آزاد شدم.

قاضی محمدی کشکولی خاطرنشان کرد: ایراد جرح با چاقو در بروجرد هم داشته‌اید؟

متهم پاسخ داد: بله، درگیری در گاراژ به وجود آمد. همچنین قبلا هم اخلال در نظم عمومی در قم داشتم. چند روز بازداشت بودم و بعد آزاد شدم.

متهم پرونده گفت: راننده اتوبوس هستم. بیماری روانی ندارم، از شبکه مجازی هم استفاده نمی‌کنم، اکنون محل سکونتی ندارم. به دلیل اینکه دستم شکست و ۱۰ ماه کرایه خانه ندادم، صاحبخانه پول پیش را به جای کرایه‌ برداشت. در خیابان گلستان حدود ۱۵ روز بودم.

قاضی محمدی کشکولی خطاب به متهم گفت: با عنایت به شکایت اولیای دم مقتولین و تقاضای قصاص آنها و اظهارات شهود، اتهامات شما مباشرت در سه فقره قتل عمدی مقتولین از طریق برخورد با وسیله نقلیه، اتوبوس سفید رنگ و  اخلال در نظم عمومی از طریق جنجال و حرکات غیرمتعارف در خیابان گلستان هفتم پاسداران است که به شما تفهیم می‌شود، آیا آمادگی دفاع دارید؟

متهم در پاسخ گفت: بله.

متهم در ادامه با بیان اینکه نیروی انتظامی باید نظم را برقرار کند، مدعی شد: به من نیز ضربه وارد شده است و چندین جای من نیز شکسته است. من به خاطر برادرم که به او اتهام پراید دزدی زده بودند آمده بودم. او سه هکتار باغ دارد مگر می‌شود پراید بدزد.

قاضی سئوال کرد: آیا برادر سببی‌ات بوده که متهم پاسخ داد نه، برادر ایمانی‌ام بوده است.

قاضی محمدی کشکولی خطاب به متهم گفت:‌ سه نفر به واسطه رانندگی‌ تو فوت کرده‌اند. راننده اتوبوس چه کسی بود؟

متهم گفت: خودم بودم،‌ ولی مالک را نمی‌شناسم.

با اعلام قاضی رسیدگی کننده به پرونده، ادامه رسیدگی به فردا (دوشنبه) موکول شد.

به گزارش ایسنا، در ادامه جلسه دادگاه قاضی محمدی کشکولی خطاب به متهم، گفت ‌در اتوبوس لوازم آشپزخانه، مسکن، دارو و مواد غذایی وجود داشته، توضیح دهید که متهم گفت: بله از آن استفاده می‌کردم، به غیر از من، ۳۰ نفر دیگر بودند که از شهرستان آمده بودند و در اتوبوس اقامت داشتند. من زمانی که ضربه به سرم خورد دستمال را روی سرم گذاشتم و پر از خون شد. به خاطر همین عصبی شدم و به روی ماموران آمدم. به من می‌گفتند آیا فکر می‌کردی که چهار نفر را بی‌خانمان کردی در صورتی که من باید بگویم آیا به این فکر می‌کردند من وقتی از اتوبوس پایین می‌آیم، چه بر سرم می‌آید؟ من با چنگ و دندان فعالیت می‌کردم که زندگی‌ام را بچرخانم. از اتوبوس که آمدم بیرون روی سرم ریختند و همه دنده‌هایم خرد شده است. من در آن لحظه هیچ چیزی را نمی‌دیدم و حتی جلویم را نمی‌دیدم.

قاضی محمدی کشکولی گفت: قبول دارید که سه نفر را به قتل رساندید که متهم پاسخ داد: بله.

قاضی محمدی کشکولی گفت شما ادعا دارید که توسط نیروی انتظامی کتک خوردید، آیا دوستانی هم که کتک خوردند باید این کار را می‌کردند که متهم پاسخ داد: من عصبی شدم ولی آنها عصبی نشدند.

رییس دادگاه خطاب به متهم گفت: آیا اتهام اخلال در نظم عمومی را قبول دارید که متهم گفت: من اخلالی نکردم و من به دنبال دوستم رفتم که بدون دلیل بازداشت شده بود.

قاضی در ادامه از متهم سوال کرد آیا اظهارات قبلی خود را قبول دارید؟

متهم گفت: بله.

قاضی سوال کرد: آیا افراد خاصی را برای حمله با اتوبوس مدنظر داشتید؟

متهم گفت: شیشه اتوبوس خیلی کثیف بود و من نمی‌دیدم که دقیقا چه کسانی هستند، فقط از کلاه‌هایشان متوجه شدم که نیروی انتظامی هستند.

قاضی سوال کرد: آیا مامورین سلاح گرم یا سرد همراه داشتند؟

متهم جواب داد: نه، باتون داشتند و با آن می‌زدند.

قاضی از متهم سوال کرد: آیا از عملکرد خود پشیمان هستی؟ متهم پاسخ داد: بله چون به حرف بزرگ فرقه خود مبنی بر دوستی با انسان‌ها عمل نکردم.

قاضی در ادامه از متهم پرسید: وابستگی به گروه خاصی دارید، متهم گفت: خیر.

در ادامه اولین جلسه رسیدگی به پرونده خیابان پاسداران، قاضی از وکیل رحیم ایزدیاری، وکیل مدافع متهم خواست که در جایگاه حضور یابد و دفاعیات خود را ارائه کند.

بعد از قرار گرفتن وکیل مدافع متهم در جایگاه، قاضی خطاب به وی گفت که شما وکیل تسخیری متهم هستید و گفت: متهم به سه فقره قتل عمدی در حین رانندگی با یک دستگاه اتوبوس سفید رنگ در خیابان پاسداران و همچنین اتهام ردیف دوم متهم، اخلال در نظم عمومی می‌باشد که در مقام دفاعیات خود را ارائه کنید.

وکیل مدافع متهم پرونده گفت که با توجه به مدارک موجود در پرونده، متهم گفته که قصد کشتن کسی را نداشته است و از اولیای دم شهدای حادثه تقاضای عفو دارم و از محضر دادگاه نیز تقاضای رافت اسلامی را برای موکلم خواستارم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه، قاضی تنفس اعلام کرد و ادامه رسیدگی به این پرونده را به فردا (دوشنبه) راس ساعت ۱۱ صبح در همین شعبه تعیین شد.


گزارش خبرگزاری اصولگرای فارس از دادگاه محمدرضا ثلاث با تیتر «اظهارات عجیب عضو فرقه دروایشناجا باید نظم را برقرار کند نه اینکه ما را با باتوم بزند!» در پی می‌آید:

عضو فرقه دراویش متهم به قتل ۳ مأمور ناجا گفت: نیروی انتظامی باید نظم را برقرار کند نه به کسانی که ذکر الله می‌گویند با باتوم ضربه بزند.

از ساعت ۱۳ امروز بخش دوم از اولین جلسه رسیدگی به اتهامات محمدرضا ثلاث راننده اتوبوس جنایتکار در شعبه نهم دادگاه کیفری آغاز شد.

در این بخش از دادگاه خانواده اولیای دم در پست تریبون قرار گرفته و درخواست خود را مبنی بر قصاص متهم اعلام کردند.

پس از آن دادگاه ثلاث را به پشت تریبون فراخواند و به وی تفهیم اتهام کرد.

محمدرضا ثلاث راننده اتوبوس خیابان پاسداران که در غائله گلستان هفتم سه نفر از ماموران ناجا را به شهادت رساند در دفاع از خود خطاب به قاضی و دادگاه گفت‌: من هیچ کدام از اتهامات انتسابی را قبول ندارم.

وی افزود: نیروی انتظامی باید نظم را برقرار کند نه به کسانی که ذکر الله می‌گویند با باتوم ضربه بزند.

وی افزود: زمانی که اولین ضربه را به من وارد کردند من عصبی شدم. من خودم فرزند دارم و این افراد فرقی با بچه‌های من ندارند. اما ایراد از نیروی انتظامی است که به آنها آموزش نداده چرا که تا به ما می‌رسند حمله می‌کنند.

ثلاث در پاسخ به این سؤال قاضی که چرا در غائله پاسداران وارد شدی، گفت: برادر ایمانی من نعمت‌الله ریاحی را به اتهام سرقت خودروی پراید بازداشت کرده بودند.


سرپرست دادگاه کیفری یک در جمع خبرنگاران:آنها که می‌گویند حکم ثلاث پیش از عید اجرا می‌شود اطلاع حقوقی ندارند

سرپرست دادگاه کیفری یک در مورد برخی اظهار نظرات در مورد اجرای حکم محمد ثلاث قبل از عید گفت: برخی یا اطلاع حقوقی ندارند یا گمان میکنند بدون رعایت تشریفات میتوان حکم صادر کرد.

به گزارش فارس، افتخاری سرپرست دادگاه کیفری یک در جمع خبرنگاران و در حاشیه اولین جلسه رسیدگی به پرونده راننده اتوبوس جنایتکار با بیان اینکه بعد از اتمام جلسه ۷ روز فرصت صدور رای وجود دارد گفت: بعد از صدور طی ۷۲ ساعت رای به طرفین ابلاغ میشود و آن ها ۲۰ روز فرصت تحدید نظر خواهی دارند.
افتخاری ادامه داد: در صورت تجدید نظر پرونده برای رسیدگی به دیوان عالی کشور فرستاده میشود.
وی در مورد برخی اظهار نظرات در مورد اجرای حکم قبل از عید گفت: برخی یا اطلاع حقوقی ندارند یا گمان میکنند بدون رعایت تشریفات میتوان حکم صادر کرد. در صورتی که عدم رعایت آیین دادرسی از موجبات نقص است.
وی ادامه داد: ما طبق قانون موظف به گرفتن وکیل برای متهم بودیم که این وکلا از بین وکلایی هستند که کانون وکلا و مرکز مشاوران به پا معرفی می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا