خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سناریوی ریاض برای انتخابات پیش‌ روی عراق

ریاض به دنبال ائتلاف‌سازی علیه ایران در بغداد هستند اما واقعیت این است که تنها تهران بازیگر اصلی در عراق نیست بلکه قطر، اردن و ترکیه هم به دنبال نقش‌آفرینی در این عرصه هستند.

«محمدصالح صدقیان» تحلیلگر مسائل عراق در تشریح خروجی و روند مذاکرات اربیل و بغداد در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: رابطه اقلیم کردستان و دولت مرکزی بغداد یکی از مناسبات مهم و حیاتی برای هر دو طرف به حساب می‌آید. این در حالی است که دولت عراق و مجلس این کشور بالاتفاق سهم اقلیم را ۱۲/۷۶ درصد از بودجه تعریف کرده‌اند که در قانون اساسی هم این موضوع تایید شده است. در این راستا نه تنها بغداد بلکه احزاب سیاسی عراق هم گفته‌اند که بودجه خود را بر اساس قانون اساسی عراق دریافت خواهند کرد. در این راستا یک میلیارد دینار عراقی که حدود ۸۰ میلیون دلار می‌شود را برای ارائه به اقلیم کردستان تصویب کردند اما تا به امروز بخشی از آن اجرا نشده است.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر جلسه‌ای میان سفیر آمریکا و اهل سنت در بغداد برگزار شده که آنها خواهان ائتلاف سنی‌ها و کردها با یکدیگر بودند تا این موضوع مانع افزایش نفوذ ایران در عراق شود که طیف‌های شیعه این کشور اعتراض‌های گسترده‌ای صورت دادند اما سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق این موضوع را تکذیب کرد. این موضوع نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در حال سوء استفاده از مشکلات اقلیم کردستان به نفع اهداف و منافع خود هستند که بخشی از آن به تحت‌الشعاع قرار دادن انتخابات آتی عراق برمی‌گردد.

مساله بازگشایی فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه برای اقلیم کردستان عراق بسیار مهم است؛ باید توجه داشت که کردهای عراق در آستانه عید نوروز قرار دارند و همین موضوع نیاز به حل و فصل چالش‌های حمل و نقل در اقلیم را نمایان می‌کند. مساله اصلی این است که بغداد در ایام پیش‌رو آرام آرام برای برگزاری انتخابات آماده می‌شود و به دنبال آن است تا بتواند کمترین اصطکاک میان طیف‌های مختلف این کشور به وجود بیاید؛ چراکه هرگونه درگیری و مشکلات حزبی و قومی می‌تواند به ظهور درگیری جناحی و حزبی منجر شده و آینده انتخابات را زیر سوال ببرد.

رئیس مرکز عربی مطالعات ایران با اشاره به اقدامات عربستان برای اعمال نفوذ در انتخابات عراق عنوان کرد: داده‌ها نشان می‌دهد که چندین کمیسیون در عراق تشکیل شده است که هدف آن رصد وقایع سیاسی و آخرین برآوردها مربوط به انتخابات آتی عراق است که در این بین بحث نفوذ عربستان و ائتلاف‌سازی به نفع خود مطرح شده است. واقعیت این است که عراق پس از سقوط صدام به دنبال آن بوده تا به نوعی ارتباط خود با عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس را حفظ کند که حد زیادی این موضوع عملیاتی نشد و همکاری عراق با ایران پررنگ‌تر از عربستان جلوه کرد. موضوع دیگر این است که توان ائتلاف‌سازی عربستان در عراق بسیار ناچیز و کم است. به صورتی که شیعیان با ایران در ارتباط هستند و بخش‌های مختلفی از اهل تسنن در ارتباط با ترکیه، اردن و قطر هستند؛ از این جهت نمی‌توان گفت تمام جریان‌های اهل تسنن صرفاً با عربستان در ارتباط هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی‌ معتقدند که عربستان به دنبال پیوند و ائتلاف با شیعیان است که جریان صدر و حکیم مورد اشاره قرار می‌گیرند اما اثبات این موضوع همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اما باید توجه داشت که تنها رقیب عربستان در بغداد ایران نیست،‌ بلکه اردن، قطر و ترکیه به عنوان رقبای ریاض در عراق به حساب می‌آیند اما بعید می‌دانم که سعودی‌ها پایگاه قوی اجتماعی در عراق داشته باشند. وجود پنج ائتلاف شیعه قدرتمند در بغداد موجب شده تا پیش‌بینی انتخابات عراق با مشکل روبه‌رو شود و واقعیت این است که تا روز برگزاری انتخابات فراز و فرودهای جدی و زیادی در راه خواهد بود که می‌تواند بر نتیجه نهایی تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا