خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کدیور: نگاه جریان شیرازی واپسگرایانه است

حجت الاسلام محسن کدیور در یادداشتی که در تلگرام منتشر کرده، به بهانه‌ی بازداشت حسین شیرازی نوشت: جریان شیرازی ها ملغمه‌ای از نگاه سنتی واپس‌گرا به تشیع و اسلام از یک سو، و مخالفت با ولایت فقیه از پایگاه سنتی از سوی دیگر است.

به گزارش انصاف نیوز، آقای کدیور درباره‌ی این جریان می‌نویسد: «این جریان از شاخه‌های اسلام سیاسی است و جدایی دین از سیاست را توطئه‌ی دشمنان اسلام می‌داند، اما با جمهوری اسلامی مخالف است زیرا أولا مانع اجرای احکام مذهبی از قبیل قمه زنی و سبّ و لعن سران اهل سنت به عنوان غاصبان حقوق اهل بیت است، ثانیا اجازه‌ی فعالیت آزادانه به مراجع این بیت و پیروان آنها را نمی‌دهد».

وی با اشاره به قدرت رسانه‌ای جریان شیرازی نسبت به برخی علمای سنتی دیگر، نوشته است: شاخص‌ترین چهره‌های این خاندان در نیم قرن اخیر آقا محمد شیرازی و برادرش آقا صادق هستند. آنها به ولایت شورای مراجع تقلید باور دارند. … مواضع شیرازی‌ها با روش و منش آقا حسن قمی قابل مقایسه است. مواضع فرهنگی و اجتماعی آقای [امام] خمینی در مقایسه با آقایان قمی و شیرازی مترقی محسوب می‌شود».

کدیور با اشاره به اظهارات اخیر حسین شیرازی، رییس دفتر و فرزند صادق شیرازی درباره‌ی ولایت فقیه، نوشت: البته در همین جلسه در دفاع از قمه زنی از حکومت ایران که آن را ممنوع کرده شدیدا انتقاد کرد.

وی همچنین برچسب «شیعه انگلیسی» به آنها را بی اعتبار خوانده و در عین حال درباره‌ی دیدگاه‌های این جریان پرسیده است: «آیا زمان تجدید نظر در فتاوای پرسش برانگیزی از قبیل جواز قمه زنی و نیز برداشتن عینک تعصب خشک مذهبی از چشم و بازخوانی انتقادی تاریخ مناسبات شیعه و سنی فرا نرسیده است؟!»

کدیور درباره‌ی تعرض به سفارت ایران در لندن نیز نوشته است: تعرض به سفارتخانه‌ها چه در تهران به سفارت‌های آمریکا، انگلستان و عربستان چه در لندن به سفارت ایران محکوم است. … مسوولیت پذیری اقتضا می‌کند عمل این مقلدان جاهل مطلقا تقیبح و محکوم شود. … ادای داعش را درآوردن هنر نیست! مهاجمان سفارت ایران در لندن نشان دادند افراطیون مذهبی سنی و شیعه ندارد، سرو ته یک کرباسند! پایین کشیدن پرچم ایران اقدامی بسیار زشت و ناپسند بوده است.

وی همچنین به مقلدان آقای شیرازی به خاطر سب و لعن مهاجمان به خلفای راشدین (ابوبکر، عمر و عثمان) و عایشه انتقاد کرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا