خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ماهیگیری ۹۸ در بهشت بدون ماهی ۹۶!

مطهره شفیعی در روزنامه‌ی آرمان نوشت: «شهردار تهران» این دو کلمه در این روزها در صدر موضوعات قابل بحث در گعده‌های سیاسی و اجتماعی است. دو کلمه‌ای که در خود رازهای فراوانی دارد و نه به آن سادگی که تصور شود نجفی می‌رود و شهردار دیگری از سوی شورای شهر تهران معرفی می‌شود بلکه در پشت پرده این دو کلمه ناگفته‌های زیادی است. نجفی آمد تا نرود اما شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که نجفی فضا را برای ماندن مساعد نداند و بخواهد برود. شورای شهر تلاش می‌کند تا او را راضی به ماندن کند؛ برخی از سیاسیون و فعالان شهری از ماندن نجفی قطع امید کرده‌اند و پیشنهاداتی برای شهردار بعدی ارائه می‌دهند. اما در کنار این دو طیف یک گروه هم حضور دارد که ماهیگیر خوبی است و اعضای این گروه نه اصولگرا و نه دلواپسان هستند هر چند بهره نهایی به سود این گروه‌ها هم هست. اعضای این گروه واماندگان سیاسی هستند که درصددند با مدیریت فضای انتخاب شهردار، جوی را ایجاد کنند که میان گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب اختلاف ایجاد شود.

3 پروژه ماهیگیران از بهشت

ماهیگیران زمستانی عرصه سیاست برای نیل به اهدافشان چند روش را پیش‌بینی کرده‌اند و تصور می‌کنند گروه‌های با سابقه سیاسی اسیر این صحنه‌سازی می‌شوند. نخستین ترفند این ماهیگیران چنین است که چنین القا کنند استعفای نجفی از سوی شورای شهر پذیرفته شده است و یا به‌صورت قطعی پذیرفته می‌شود. هدف آنها در این مقطع چنین است که به جامعه القا کنند شهردار منتخب اصلاح‌طلبان نتوانست فعالیت مثبتی داشته باشد. دومین برنامه آنها چنین است که با نفوذ به گروه‌های سیاسی چنین مطرح کنند که به‌عنوان نمونه نجفی گزینه معرفی شده حزب کارگزاران است تا از این طریق حامیان حزب اتحاد و گروه‌های سیاسی را علیه یک حزب اصلاح‌طلب متحد کنند که البته ترفند کهنه و نخ‌نماشده‌ای است که سودی عاید ماهیگیران نکرد و نمی‌کند. مرحله سوم ماهیگیران، معرفی شهردار است که به زعم خودشان پروژه اختلاف افکنی میان اصلاح‌طلبان را با موفقیت به پایان می‌رساند. در این بخش آنها اشخاصی را برای نشستن بر کرسی شهرداری معرفی می‌کنند که متعلق به یک حزب سیاسی باشند و پس از آن با اظهاراتی سعی می‌کنند چنین القا کنند که یک حزب سیاسی بدون توجه به‌نظر سایر احزاب اصلاح‌طلب درصدد معرفی گزینه خود و فشار به شورا برای تایید آن است. این ماهیگیران با نفوذ در گروه‌های تلگرامی شایعاتی را مطرح کرده، واکنش‌ها را پررنگ و سپس القا می‌کنند میان گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب اختلاف عمیقی درباره انتخاب شهردار ایجاد شده است. جالب آنکه تجربه گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب به‌ویژه دو حزب اتحاد و کارگزاران که سیبل اختلاف‌افکنی ماهیگیران هستند اجازه موفقیت را به آنها نمی‌دهد همان‌طور که ماهیگیران در سال 96 بر طبل شادمانی اختلاف اصلاح‌طلبان با اشاره به کاندیداتوری جهانگیری زدند اما زمان زیادی طول نکشید که ناکام شدند.

پاتک محسن هاشمی به ماهیگیران

چند روزی است که ماهیگیران اشخاصی را برای جلوس بر کرسی بهشت معرفی می‌کنند، از جمله محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران که عضوی از حزب کارگزاران است. او به‌خوبی از ترفند ماهیگیران اطلاع دارد و تجربیات پدر هم به او آموخته در مواجهه با این ماهیگیران سیاستمدارنما چه رویکردی باید انتخاب کند. 23 اسفند بود که محسن هاشمی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره احتمال شهردار شدنش گفت: بیماری‌ای که آقای نجفی گرفته از استرس است من چون جوانم نمی‌خواهم مریض شوم برای همین شهردار نمی‌شوم!» برخی اما ظاهرا معنای اظهارات او را درک نکردند و محسن هاشمی را به سوژه اختلاف‌افکنی میان احزاب تبدیل کردند. آن‌طور که «آرمان» مطلع شد، محسن هاشمی تمایلی به شهردار شدن ندارد که این رویکرد او برنامه ماهیگیران را بر هم زد. یک عضو شورای شهر دیروز در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال شهردار شدن محسن هاشمی گفت: چون برخی احتمال می‌دهند که محسن هاشمی جزء گزینه‌ها باشد و از آنجایی که دلشان نمی‌خواهد وی شهردار شود، شروع به تخریب هاشمی کردند که این کار پسندیده‌ای نیست، چرا که وی بارها تاکید کرده که دنبال شهردار شدن نیست و این تصمیم شوراست که تشخیص بدهد چه کسی شهردار شود و چه کسی نه! محمد علیخانی ادامه داد: هرچند در نظرسنجی‌ها ۷۰‌درصد شرکت‌کنندگان معتقدند که هاشمی برای شهردارشدن مناسب است اما نظر نهایی را شورای شهر اعلام خواهد کرد. هاشمی در افکار عمومی و بدنه شهر مقبولیت دارد و دقت داشته باشید که در لیست امید نیز با بالاترین رأی به شورای شهر راه یافت. حالا خود هاشمی بخواهد یا نه یک بحث است و اینکه شورای شهر وی را انتخاب کند یا نه بحث دیگری است، هر چند که خودش اعلام کرده تمایلی به شهردار شدن ندارد و در شورا نیز این بحث مطرح نشد. اما حرف من این است که نباید تخریب‌ها شروع شود که کار پسندیده‌ای نیست. وی در مورد گزینه‌های شهرداری تهران نیز گفت: تاکنون گزینه‌ای مطرح نشده و اسامی‌ای که در رسانه‌ها منتشر می‌شود در حد گمانه‌زنی است اما قطعا تا قبل از جلسه ۱۹ فروردین که بحث استعفای نجفی مطرح می‌شود جلسه هم اندیشی با اعضای شورای شهر خواهیم داشت تا به جمع‌بندی در خصوص گزینه‌ها برسیم.

هدف اصلی انتخابات 98 است

اکنون که ماهیگیران از صید ماهی اختلاف در اردوگاه اصلاحات ناامید نشده‌اند، رسانه‌ها و اعضای اردوگاه باید با تامل بیشتری درباره وضعیت شهردار تهران سخن بگویند تا هر اظهارنظر یا گزارشی تبدیل به سوژه برای ماهیگیری نشود. از سویی نباید فراموش کرد هدف این ماهیگیران نه کرسی شهردار بلکه انتخابات مجلس 98 است چرا که آنها همواره از اتحاد و هماهنگی اصلاح‌طلبان در ارائه لیست انتخاباتی متضرر شده‌اند و اکنون همه تلاش‌های تفرقه انگیزانه آنها برای انتخابات 98 است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا