خرید تور تابستان ایران بوم گردی

٤ وزیر پیگیر پرونده بازداشت‌شدگان محیط ‌زیستی

«درباره افراد بازداشت‌شده، ما هم اطلاعات دقیقی نداریم. آقای رییس‌جمهور گروه چهارنفره‌ای را برای پیگیری گذاشته‌اند که در حال مذاکره هستند». این بخشی از گفته‌های معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط ‌زیست در پاسخ به پرسشی درباره بازداشت‌شدگان محیط‌زیستی بود. عیسی کلانتری در ادامه گفت: «ما هم به اندازه شما اطلاعات داریم و باید ببینیم چه می‌شود و امیدواریم هرچه‌سریع‌تر تعیین‌تکلیف شوند. اگر واقعا مقصری بینشان هست، هرچه‌سریع‌تر مشخص شود و بقیه آزاد شوند».

به گزارش انصاف نیوز، شرق نوشت: رییس سازمان محیط ‌زیست این موضوع را در نشست خبری پایان سال خود که روز گذشته در محل این سازمان در پارک پردیسان برگزار شد اعلام کرد. او در ادامه در واکنش به همین بخش از گفته‌هایش در پاسخ به اینکه چرا نسبت به خبرنگاران موضع دارد و علیرغم ادعاهایش درباره گفت‌وگو، خود به گفت‌وگو با خبرنگاران نمی‌نشیند و چرا فعال محیط ‌زیست به سرنوشت هومن جوکار (از بازداشت‌شدگان اخیر) دچار می‌شود و رییس سازمان محیط‌زیست می‌گوید اطلاعات نداریم نیز این‌طور گفت: «من حرف‌های شما را کاملا قبول دارم. اتفاقاتی که می‌افتد بخشی به‌خاطر این است که با اطلاعات خیلی کم می‌خواهیم بگوییم حق با ماست. آقای رییس‌جمهور چهار وزیرش را برای پیگیری پرونده گذاشته، اما به جایی رسیده است؟ من نمی‌توانم واقعا بگویم اینها مقصر هستند یا نیستند. آقای هومن جوکار که من چندباری دیدمش، اصلا به نظر نمی‌رسد اطلاعات اولیه سیاسی داشته باشد».

وی تصریح کرد: «متأسفانه یک طرف ما قدرت دارد و اهل گفت‌وگو هم نیست و فشارهایشان را هم تحمل می‌کنیم. مسئله آب که مسئله پنهانی نیست. آقای وزیر اطلاعات گفتند اینها اطلاعات آب را به آمریکا می‌داده‌اند. من گفتم این حتما درست نیست، چراکه من اطلاعات دقیق دریاچه ارومیه را از یک دانشگاه آمریکایی می‌گرفتم! من هم واقعا نمی‌دانم و نمی‌توانم اظهارنظر کنم و غیر از هومن جوکار بقیه را از نزدیک هم نمی‌شناسم».

سوخت، عامل اصلی آلودگی هوا

رییس سازمان حفاظت محیط ‌زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه عامل اصلی آلودگی هوا سوخت است، گفت: وزارت نفت قول داده که تا پایان برنامه ششم توسعه پالایشگاه‌های خود را استانداردسازی کند. البته منشأ آلودگی هوا در زمستان و تابستان متفاوت است. در فصول سرد سال سوخت، به‌ویژه گازوئیل عامل اصلی آلودگی هواست، اما در روزهای گرم سال نیز سایر فاکتورها باعث آلودگی هوا می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه دوسوم آلودگی هوا در روزهای سرد ناشی از ۵۰ تا ۶۰‌ هزار اتوبوس و کامیون فرسوده و حدود ۱۰‌ هزار دستگاه مینی‌بوس است، گفت: امسال با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی در روزهایی که شرایط جوی پایدار بود با کمک استانداری تهران جلوی ورود کامیون‌ها را به شهر تهران گرفتیم. بسیاری از این کامیون‌ها بالای ۱۵ سال عمر دارند و این موضوع کمک بزرگی به کنترل آلودگی هوا کرد. همچنین هزار دستگاه اتوبوس فرسوده شرکت واحد با کمک شهرداری از ورود به چرخه تردد محروم شدند.

وی با بیان اینکه کیفیت بنزین در کلان‌شهرها وضعیت بهتری دارد، گفت: در مورد تولید گازوئیل استاندارد دچار مشکل هستیم. بیژن زنگنه،  وزیر نفت، تأکید دارد که برای استانداردکردن پالایشگاه‌ها به سرمایه‌گذاری حدود هشت‌میلیارد دلار نیاز است. او قول داده است که تا پایان برنامه ششم توسعه، استانداردسازی پالایشگاه‌ها را اجرائی کنند. روشن است که با سوخت و خودروی غیراستاندارد هوای پاک و سالمی نخواهیم داشت. وزارت صنعت نیز قول داده تولید موتورسیکلت‌های برقی را راه‌اندازی کند، البته یکی، دو واحد در اصفهان و تهران راه‌اندازی شده است، اما برای حذف سهم ۱۲درصدی آلودگی موتورسیکلت‌ها باید در زمینه برقی‌سازی موتورها کار کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط ‌زیست در ادامه ضمن انتقاد شدید از سیاست‌های تولیدی و آبی کشور اظهار کرد: این اصل باید مشخص شود که آیا ما در کشور تابع استانداردهای بین‌المللی هستیم یا نه؟ طبق ضوابط بین‌المللی امکان استفاده از آب‌های تجدیدپذیر تا ۴۰ درصد وجود دارد اما درحال‌حاضر در کشور ما ۱۱۰ درصد آب‌های تجدیدپذیر استفاده می‌شود. دلیل این امر آن است که عده‌ای به دلایل سیاسی به فکر خودکفایی در بسیاری از محصولات هستند. ما مجلسی داریم که معتقد است در ۹۵ درصد محصولات باید به خودکفایی برسیم. واضح است که برای اجرای سیاست خودکفایی به آب نیاز داریم. ۲۰ سال پیش نسبت به استفاده بیش از حد از آب‌های تجدیدپذیر اعلام خطر کردم. به همین علت دستور دادم که کشت دوم را در استان فارس ممنوع کنند اما متأسفانه این هشدارها مورد بی‌توجهی قرار گرفت و حتی کشت دوم و سوم نیز انجام شد.

سیاست‌های غلط حوزه اقتصاد

کلانتری با اشاره به اینکه از ۸۸‌ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر ۹۷‌ میلیارد مترمکعب برداشت می‌شود، گفت: این روند کشور را به سمت نابودی سرزمین می‌برد بنابراین سیاست خودکفایی سیاستی تحمیل‌شده به آب، خاک و کشاورزی این کشور است. امروز در شرایطی که ۹۷‌ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر یعنی ۱۱۰ درصد آب مصرف می‌شود، برای اجرای برنامه ششم توسعه باید ۳۵‌ میلیارد مترمکعب آب بیشتری داشته باشیم. به عبارت ساده‌تر به ۱۳۲‌ میلیارد مترمكعب آب نیاز داریم تا بتوانیم برنامه ششم توسعه را اجرائی کنیم؛ میزان آبی که اساسا در کشور وجود ندارد.

رییس سازمان محیط ‌زیست با اشاره به اینکه آب‌های برداشت‌شده آب‌های فسیلی است، گفت: سیاست‌های کشور در حوزه خودکفایی غلط است و در راستای پایداری منابع کشور و محیط ‌زیست نیست و واضح است که توان طبیعی کشور پاسخ‌گوی خواسته‌ها و سیاست‌های این‌چنینی نخواهد بود. متأسفانه سیاست‌های غلط چهار دهه گذشته مردم ایران را به جان هم می‌اندازد. درحال‌حاضر نیز شاهدیم که شرق و غرب اصفهان با هم اختلاف دارند و این دلخوری و اختلاف در بین مردم چهارمحال با مردم اصفهان و مردم تهران با مردم قم نیز وجود دارد. کلانتری با بیان اینکه متأسفانه هنوز حاضر نیستیم واقعیت‌ها را در مورد کمبود منابع آب کشور بپذیریم، درباره آبیاری تحت فشار به‌عنوان یکی از راهکارهای کاهش مصرف آب گفت: این روش اگر به صرفه‌جویی منتج نشود، خطرناک‌تر از روش غرقابی خواهد بود چون در روش غرقابی ۳۰ درصد آب به زمین برمی‌گردد اما اگر آب صرفه‌جویی‌شده از طریق روش تحت فشار را به توسعه کشاورزی منتقل کنیم وضعیت بدتر خواهد شد. وی با تأکید بر اینکه کمبود منابع آب یک مسئله سیاسی و شخصی نیست بلکه یک مسئله جدی برای کشور است، اظهار کرد: ما مجلسی داریم که مجوز استفاده از چاه‌های غیرمجاز را می‌دهد و متأسفانه رییس‌جمهور قبلی مدعی بود هرکس در هر جا که دوست دارد می‌تواند چاه حفر کند. این رفتارها به علاوه سیاست‌های غلط خودکفایی در محصولات وضعیت منابع آبی کشور را به چنین شرایطی رسانده است.

رییس سازمان حفاظت محیط ‌زیست با اشاره به اینکه براساس نظر متخصصان گرمایش زمین، بارندگی‌ها به سمت شمال کشیده است و تقریبا امکان بازگشت بارش‌ها به کشور وجود ندارد، گفت: واضح است که دیگر بارندگی‌های گذشته را نخواهیم داشت. امسال تنها در چهار استان شمال غربی بارش‌ها در حد نرمال بود و در ۲۱ استان کشور شاهد کم‌بارشی شدید یا بسیار شدید بودیم.

وی در مورد طرح‌های انتقال آب، گفت: آب‌های انتقالی تنها دو درصد آب‌های موجود را تشکیل می‌دهد و مشکل اساسی کشور بحث انتقال آب نیست بلکه کاهش مصرف آب است. مشکل آب نگرش و سیاست‌های کلان مثل سیاست خودکفایی است که به دستگاه‌های اجرائی تحمیل می‌شود. باید بپذیریم که ظرفیت تولیدی کشور چقدر است. اگر حاکمیت، سیاست‌مداران و مردم ظرفیت تولیدی کشور را درک کنند، می‌توانیم به سمت پایداری حرکت کنیم.

اجرای سیاست‌های توسعه پایدار

کلانتری در پاسخ به اینکه برخی سخنان شما با یکدیگر متناقض است، یک‌جا می‌گویید نمی‌توانیم جلوی اشتغال بایستیم و جای دیگر می‌گویید قانون هوای پاک را با همه توان اجرا می‌کنیم، گفت: ما پایبند سیاست‌های توسعه پایدار هستیم و پای آن نیز ایستاده‌ایم. ٨٠ درصد جمعیت دنیا در سواحل زندگی می‌کنند و ما سواحل‌ خود را کلا روی صنعت بسته‌ایم. شمال کشور را گفته‌ایم اصلا دست نزنید و مردم شمال باید سرایدار تهرانی‌ها باشند. وقتی رقابت نیست، خودروساز به خود زحمت نمی‌دهد خودروی پاک تولید کند. ما در برخی موارد خلاف نسخه‌های بین‌المللی رفتار می‌کنیم؛ از طرفی می‌خواهیم به هر قیمتی که شده از دو خودروساز دفاع کنیم و به قیمت بسیار ارزان نیز سوخت به آن می‌دهیم؛ درحالی‌که همه جای دنیا سیاست خودروی نسبتا ارزان و سوخت نسبتا گران است.

او تأکید کرد: خودروسازها قوی هستند؛ اما وقتی مردم آگاه شوند مطالبه‌گر خواهند بود. من اگر جای مردم باشم، هرگز خودروی داخلی با این کیفیت را سوار نمی‌شوم. مردم اگر آگاهی داشته باشند و در برابر تولید خودروهای بی‌کیفیت ایستادگی کنند، خودروساز موظف به تولید خودروی باکیفیت می‌شود. در چنین شرایطی، روشن است باید سیاست‌ها را در حوزه خودرو و سوخت تغییر دهیم.

رییس سازمان حفاظت محیط ‌زیست تأکید کرد: باید ببینیم کشور ما چقدر ظرفیت و توان دارد. آیا می‌خواهیم حیات کشور صرفا تا پنج سال ادامه داشته باشد؟ اینکه بخواهیم به هر قیمتی در همه‌چیز خودکفا باشیم، شدنی نیست. پتانسیل کشور اندازه‌ای دارد. باید مسائل را با گفت‌وگو درباره پایداری منابع و توان سرزمینی کشور حل کنیم. کلانتری تصریح کرد: یکی از کارهای خوب احمدی‌نژاد، اصلاح قیمت نان بود و باعث شد نان جای خوراک دام را نگیرد و مصرف گندم پنج ‌میلیون تن کاهش یافت. باید مصارفمان را پایدار کنیم.

توافق‌نامه پاریس؛  دستاورد بزرگ

معاون رییس‌جمهوری با بیان اینکه شورای نگهبان بر این توافق ایراداتی گرفته است که در حال رفع آن هستند، افزود: مشخص شده است اگر برای کاهش هشت‌درصدی تا قبل از رفع اشکالات اقدامی نکنیم، مشکلی پیش نخواهد آمد؛ بنابراین مشکل حل‌شدنی است. این توافق دستاورد بزرگی است و با توجه به مکاتبات صورت‌گرفته، می‌توان مشکلات را ‌حل کرد و از طریق وزارت خارجه پیگیری می‌شود. رییس سازمان حفاظت محیط ‌زیست در ادامه درباره دلیل تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی کشور گفت: لازم است دستگاه‌هایی که با منابع آبی سروکار دارند، به یک نقطه مشترک برسند که کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی برای هماهنگی این موضوع مؤثر است. برای مثال وزیر جهاد کشاورزی تا سه ماه پیش اعتقادی به کم‌آبی نداشت و محدودیت آبی آخرین اولویتشان بود؛ بنابراین لازم است مسوولان آب به تفاهم برسند و بر اساس مواد تفاهم‌شده عمل کنند.

به گفته کلانتری، کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی کشور بر اساس اصل ۱۳۴ تشکیل شده است و دستگاه‌هایی که در مسئله آب ذی‌نفع هستند، شامل سازمان حفاظت محیط ‌زیست، وزارت کشور، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، وزارت صنعت و معدن و سازمان برنامه‌و‌بودجه، در این کارگروه حضور دارند. در این کارگروه، توافق کرده‌ایم به سمت سازگاری با کم‌آبی حرکت کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس توافق‌های انجام‌شده در کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، همه وزارتخانه‌های عضو باید انتظارات خود را در حوزه منابع آبی پایین بیاورند. برای مثال وزارت جهاد کشاورزی باید دست به اصلاحاتی بزند. حسن چنین کارگروهی این است که همه قبول کرده‌اند باید به سمت سازگاری با کم‌آبی و کاهش مصرف آب حرکت کنیم و جلوی خسارت‌های ناشی از کم‌آبی را بگیریم. قبلا وزارت کشاورزی تابع چنین شرایطی نبود؛ اما درحال‌حاضر شرایط تغییر کرده است. این کارگروه تاکنون نتایج خوبی داشته است و هر هفته تشکیل جلسه می‌دهد و از نظر من، می‌تواند خسارت‌های ناشی از کم‌آبی و خشک‌سالی را به حداقل برساند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا