خرید تور تابستان ایران بوم گردی

“عملکرد قضات فراجناحی باشد”

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت توجه به اصل برائت، گفت:‌ جدی گرفتن اصل برائت در کشور، به سلامت و رشد اخلاق اسلامی کمک می‌کند.
به گزارش انصاف نیوز، علی‌محمد نمازی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه “یکی از مسئولیت‌های رئیس‌جمهور حفاظت از قانون اساسی است و او به نمایندگی از ملت حق دارد در همه امور اظهارنظر کند”، افزود: اصل برائت، اصلی اسلامی در جهت حفظ امنیت جامعه و پرهیز از ارتکاب ظلم، اجحاف و نیز در جهت پاک نگه‌داشتن دامان افراد است و بر اساس این اصل به سادگی نمی‌توان کسی را متهم کرد و مجرم شناخت.
وی با اشاره به اینکه “بر اساس اصل برائت، همه خوب هستند مگر خلاف آن ثابت شود”، اظهار کرد: به ظن خود نمی‌توان به کسی اتهام زد و در مراجع قضایی صحیح باید جرم کسی اثبات شود.
نمازی یکی از آسیب‌های امروز جامعه را رعایت نشدن اخلاق دانست و تصریح کرد: رسالت اصلی پیامبر اسلام(ص) و فلسفه اصلی دین مبین اسلام پرداختن به اخلاق اسلامی بوده است و در همین راستا جدی گرفتن اصل برائت از اهمیت برخوردار است، چون در این صورت امنیت جامعه افزایش می‌یابد و حریم افراد، خانواده‌ها ‌ تشکل‌ها و گروه‌ها حفظ می‌شود.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه “اصل برائت علاوه بر آنکه اصلی اسلامی است، نشأت گرفته از عرف بشری است”، خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته و دارای دموکراسی این اصل رعایت می‌شود و به سادگی کسی را متهم نمی‌کنند مگر در مراجع صالح قضایی به آن موضوع رسیدگی شده باشد.
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در رابطه با ضرورت عملکرد فراجناحی قوه قضائیه نیز گفت: یکی از بخش‌هایی که بسیار تاکید شده است تا افراد آن وارد جناح‌بندی‌های سیاسی نشوند، مراجع قضایی، دادگستری‌ها و سازمان‌هایی است که مسئولیت قضاوت را بر عهده دارند.
وی با اشاره به اینکه “در کشورهایی که از دموکراسی ریشه‌دار و با سابقه برخوردارند دو حوزه نیروهای مسلح و قوه قضائیه از ورود به مسائل جناحی پرهیز داده می‌شوند”، افزود:‌ البته قانون نمی‌گوید در قوه قضائیه کسی نمی‌تواند عضو حزب یا گروهی باشد اما هرکس عضو احزاب است و وابستگی به یک تشکل سیاسی دارد، باید مراقب باشد در مسئولیت خود فراجناحی عمل کند یعنی بدون در نظر گرفتن اینکه متهم یا پرونده به چه جناحی مربوط است بررسی‌های لازم را انجام دهد.
نمازی همچنین با تاکید بر اینکه “مردم باید به دستگاه قضایی اعتماد داشته باشند”،‌ تصریح کرد: مردم باید خیالشان راحت باشد وقتی به مراجع قضایی مراجعه می‌کنند،‌ وابستگی سیاسی و جناحی آنها برایشان مشکلی ایجاد نخواهد کرد. قاطبه قضاتی را که می‌شناسم از عملکرد جناحی پرهیز دارند؛ البته ممکن است در قضاوتشان اشتباه کنند اما از دادن رأی جناحی پرهیز می‌کنند.
وی در پایان با بیان اینکه “افرادی که در رأس قوه قضائیه قرار دارند باید طوری عمل کنند که این ذهنیت در جامعه بوجود نیاید که عملکردشان جناحی است”، گفت: اگرچه آیت‌الله لاریجانی می‌تواند عضو هر گروه و جناحی باشد ولی وقتی در ریاست قوه قضائیه قرار گرفته است – که از شرایط آن عدالت و بی‌طرفی و انصاف است – نباید در مصاحبه‌ها و موضع‌گیری‌ها طوری عمل کند که شبهه‌ای بوجود آید.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا