خرید تور تابستان ایران بوم گردی

لطفا ترییون مقدس را ملوّث نسازید

«مرتضی زارعی»، مدرس دانشگاه، در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «لطفا ترییون مقدس را ملوّث نسازید» نوشت:

ازجمله رنج‌هایی که مدت‌هاست جامعه‌ی فرهنگی و سیاسی ما به نوعی درگیر آن است برخی خطبه‌ها و خطابه‌های تریبون‌های نماز‌های جمعه است، جایگاهی که زمانی با حضور بزرگان علم و فرهنگ و سیاست مثل آیت الله طالقانی و آیت الله خامنه‌ای و آیت الله  منتظری و آیت الله جوادی آملی و  آیت الله هاشمی و امثال این بزرگان جایگاه مکین در پیوند سیاست و دین و فرهنگ بود.

اما سوگمندانه چند دهه است این مکان متعالی عرصه‌ی حضور برخی افرادی شده که بیش از اندیشه‌ی خشونت بیش از معرفت تعصب و بیش از دین و فرهنگ محمدی و علوی، عقاید و سلایق تند و تنگ نظرانه را به جامعه عرضه می‌کنند که اثرش کم و کم‌تر شدن حضور مردم به‌ویژه نخبگان در نمازجمعه‌هاست.

و به روشنی پیداست که برخی از این تریبون‌ها بیشتر از ناحیه‌ای خاص و با تحلیل‌هایی کانالیزه شده و از  بولتن‌های نهادهای غیر فرهنگی تغذیه می‌شود که بیش از جذب، رد و طرد  و بیش از ایجاد وحدت و تفاهم ملی، تشتت و تفرقه افکنی و بیش از ارتقای معارف ناب دینی انباشت کینه‌های جناحی و سیاسی در آنها جریان دارد و بدتر از همه برخی از این خطبه‌ها گاه محل ترویج و تبلیغ افراد بدنام می‌شود.

نمونه‌ی اخیر آن نام بردن با حرارت از هنرپیشه‌ای زن در خطبه‌ی نماز جمعه‌ی مشهد است که در فضای مجازی باز نشر شد که نتیجه‌ی آن طبق اعلام خبرگزاری‌ها رشد فزاینده‌ی جستجوی نام و نشانی این هنرپیشه‌ی زن بعد از این خطبه در اینترنت از جانب ایرانیان است. به این خطیب که مدعی پیروی از رهبری است روش رهبری را گوشزد می‌کنیم که ایشان در سخنرانی‌های خود حتی از ذکر نام بزرگان علم و فلسفه و سیاست غربی نیز پرهیز می‌کنند مبادا تبلیغی برای آن افراد باشد و اما این خطبه‌خوان نام کامل هنرپیشه‌ی معلوم الحال زن خارجی را که بسیاری تا قبل از این سخن، نام او را هم نشندیده بودند با آب و تاب در تریبونی مقدس می‌آورند!

این درحالی است که از سوی دیگر مطالبی ضد شخصیت‌های ملی از جانب همین خطیب در نماز جمعه بیان می‌شود. چندی پیش در کلاس دانشگاه به مناسبتی از امیرکبیر و خدمات او تجلیل کردم، دانشجویی گفت ولی استاد، نظر امام جمعه‌ی مشهد درباره‌ی امیر کبیر منفی است و او را مروج سکولاریسم می‌داند. جوابی به این دانشجو نداشتم غیر از این که بگویم نظر آن فرد برای خودش محترم است نه برای ما.

آری عملکرد نا اگاهانه و ناشیانه و ناپخته‌ی یک صاحب تریبونی مهم و مقدس نتیجه‌ی مستقیمش نفی شخصیت‌های ملی و نتیجه‌ی غیر مستقیم و ناخواسته‌ی آن ترویج افراد بدنام خارجی از تربیونی مقدس می‌شود. با این احوال آیا بهتر نیست شورای ائمه‌ی جمعه تجدید نظر اساسی در انتخاب امامان جمعه و ادامه‌ی همکاری با آنان داشته باشد؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا