خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نظامیان یا هاشمی، مسأله این است!

المحرر اردن در تحلیلی پیرامون آینده خاورمیانه نوشت: گویا همانطور که در 8 سال گذشته با انزوای تفکر آیت الله هاشمی در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی و کارشکنی های احمدی نژاد در روابط ایران و عربستان، زمینه تولّد و قدرت نمایی داعش در صحنه کشورهای عربی فراهم شد، همچنان خاورمیانه از بازگشت آرامش در سایه تفکر مرد اعتدال ایران دورمانده است؟
به گزارش انصاف نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، در گزیده این تحلیل به نقل از المحرر آمده است:
امروز جغرافیای عرب باید متمرکز بر سیاست خارجی ایران باشد. سیاست عربی ایران با انتخابات 24 خرداد در ایران و انتخاب رئیس جمهوری معتدل  روز به روز در حال تغییر است و روحانی منتخب ملّت ایران رویکرد تجدید نظر را درباره روابط 8 سال گذشته ایران و کشورهای عربی، بخصوص عربستان را اتخاذ کرد. امّا سوال اینجاست که چرا تاکنون بعد از حدود یکسال از روی کار امدن دولت روحانی، همچنان گره های 8 سال گذشته بر روابط دو کشور بزرگ خاورمیانه باز نشده است؟
در ایران و کشورهای عربی کسی نیست که نداند که تغییر این رویکرد سیاسی نیازمند حضور معلم، پدر سیاست و چهره محبوب عربی یعنی آیت الله هاشمی رفسنجانی است ولی گویا همانطور که در 8 سال گذشته با انزوای تفکر ایشان در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی و کارشکنی های احمدی نژاد در روابط ایران و عربستان زمینه تولّد و قدرت نمایی داعش در صحنه کشورهای عربی فراهم شد، همچنان خاورمیانه از بازگشت آرامش در سایه تفکر مرد اعتدال ایران دورمانده است؟
 آیت الله هاشمی در آخرین دیدارشان با اعضای هیأت پارلمانی ایتالیا به روابط ایران و عربستان اشاره کرده و گفته بود : راه‌حل مسایل دو کشور با توجه به مشترکات منطقه ای و اسلامی و تجربه عملی گذشته که یخ‌های روابط را آب کرده بود، خیلی آسان است. مذاکره من و ملک عبدالله در مقاطع برگزاری کنفرانس اسلامی در سنگال و سپس در سفر ایشان به ایران، اختلافات دو کشور درباره میزان تولید نفت و روابط کشورهای اسلامی را تبدیل به همکاری و همدلی کرد.
عبدالرحمان آل راشد هم در این ارتباط معتقد است : توصیه هاشمی رفسنجانی برای آشتی با عربستان سعودی یک تصمیم عاقلانه به نفع همه، و پایان دادن به بدبختی میلیون ها نفر از مسلمانان عراق و سوریه و لبنان تا یمن و افغانستان و لیبی ….”.
سیاست عرب ایرانی همانند درختی که دارای دو شاخه است شاخه ای میانه رو و منعطف بنام هاشمی و شاخه ای معتصب همچون تفکر نظامیان را دارد ولی با وجود آنکه به نظر می آمد با روی کار آمدن دولت روحانی، سیاست عربی ایران در حال بازگشت از شاخه متعصب خود به شاخه میانه، یعنی سیاست آقای هاشمی باشد، ولی از ظواهر امر و آنچه همچنان در عراق و سوریه و لبنان و … می گذرد، در همچنان بر پاشنه قبلی می چرخد.
جمهوری اسلامی همانطور که در سالهای دور با تمهیدات هاشمی توانست آتش جنگ ایران و عراق را – بر خلاف نظر نظامیان – خاموش کند و زمینه رونق و مصالحه روابط ایران و کشورهای عربی و در راس آنها عربستان را فراهم کند، این بار هم شاید برای خاموش کردن آتش بزرگترین جنگ فرقه ای در خاورمیانه، راه بازگشت به سیاست آیت الله هاشمی را در پیش بگیرد. در فضای «باخت- باخت» امروز کشورهای مسلمان آنچه بیش از همیشه بر اذهان در ایران و خاورمیانه متبادر می شود این نکته باشد: نظامیان یا هاشمی، مسأله این است!
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا