خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«اینکه دانشگاه‌های ما مختلط است عجایب عالم است»

علی غلامی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: اینکه دانشگاه‌های ما مختلط است جزء عجائب عالم است، ما از دبستان غیرمختلطیم، می‌رسیم به ۱۸ سالگی که اوج غریزه است آن وقت اختلاط ایجاد می‌کنیم.

به گزارش فارس غلامی در برنامه «بدون توقف» که ۱۱ شهریورماه از شبکه سه سیما پخش شد، با تأکید بر اینکه ما نباید در جامعه اختلاط غیرضروری بین زن و مرد درست کنیم، یادآور شد: اینکه دانشگاه‌های ما مختلط است جزء عجائب عالم است، ما از دبستان غیرمختلطیم، می‌رسیم به ۱۸ سالگی که اوج غریزه است آن وقت اختلاط ایجاد می‌کنیم.

غلامی در پاسخ به این مطلب که «حجاب اجباری باعث نفاق می‌شود»، عنوان کرد: یک وقت کاری منوط به داشتن نیت است یک وقتی کاری بدون نیت هم آثار دارد، در نفاق باید به این دقت کنیم یعنی من اگر به کسی گفتم دو ماه بیا در مسجد ما نماز بخوان من شما را استخدام می‌کنم اگر نماز خواند هیچ ثوابی به او نمی‌رسد، اما اگر گفتم تا وقتی حجاب را رعایت کنی در این شرکت استخدامی و ایشان ۳۰ سال این حجاب را رعایت کرد این مثل نماز نیست به خاطر رعایت حجاب کمتر گناه کرده ولو اینکه نیت نداشته ولی ثوابی نمی‌برد چون انگیزه نداشته است.

وی همچنین در خصوص تکلیف کار کردن زنان سرپرست خانوار اظهار کرد: بر اساس آنچه از عدل در دین داریم زن سرپرست خانواری که نمی‌تواند کف هزینه‌های زندگی را تأمین کند مشمول حق غایی است یعنی نیازهای او باید تا کف توسط حکومت اسلامی تأمین شود، جمهوری اسلامی خواسته این مسئله را حل کند اما اشتباهش اینجا بوده که زن سرپرست خانوار را طوری تعریف کرده که بسیاری از زنانی که تعریف زن سرپرست خانوار واقعی به آنها نمی‌خورد هم ذیل این، جا بگیرند، وقتی تعداد آنها زیاد شده امکاناتی که برای زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته شده میان تعداد بیشتری تقسیم شده و این افراد سرشان کلاه رفته است.

این استاد دانشگاه همچنین یادآور شد: اگر ما زن سرپرست خانوار را در برنامه‌های توسعه مختلف درست تعریف می‌کردیم و محدوده آنها واقعا زن سرپرست خانوار بود بودجه‌ای که تقسیم کرده بودند منطقی بین همه آنها تقسیم می‌شد، اما با تعریف ما زنانی که همسر دارند و همسرشان صحیح و سالم هست هم می‌توانند در این دسته جا بگیرند، لذا زنان سرپرست خانوار واقعی مجبورند سر کار بروند تا هزینه‌های‌شان را تأمین کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که «چرا نهادهای متولی حجاب متعددند» بیان کرد: اتفاقا این موضوع جزء مصوبات خوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است چون آمده کار را بین نهادها تقسیم کرده و وظیفه ایجاد شناخت، گرایش و رفتار در حوزه حجاب را به هر کدام از سازمان‌های مرتبط داده است، یعنی آمده از دبستان که ما باید به بچه‌ها آموزش دهیم که حجاب یعنی چه، را دیده تا اینکه یک خانم اگر لباس عفیفانه‌ای بخواهد کجا پیدا کند، اما متأسفانه این موضوع یا برای خیلی از آن نهادها مسئله نیست و یا اینکه اصلا خیلی از این حرف‌ها را قبول ندارند تا به وظائف‌شان عمل کنند.

غلامی در ادامه اضافه کرد: وزارت صمت باید برای این فکر کند که نمایشگاه‌های فصلی در جاهایی مثل دانشگاه‌ها و مدارس برگزار کرده و شکیل‌ترین لباس‌های عفیفانه را در اختیار مردم قرار دهد چون خیلی‌ها دنبال این نوع لباس‌ها هستند، اما چون متأسفانه برخی یا قبول ندارند و یا عرضه و توان آن را ندارند یک چیزی به عنوان نمایشگاه مد برگزار می‌کنند که من نمی‌دانم اصلا این لباس‌ها را برای که دوختند، با مدل‌ها و قیمت‌های عجیب و غریب که اصلا به درد مردم نمی‌خورد.

این حقوقدان در پاسخ به این سؤال که «چرا می‌گوئید بیمارستان‌ها جدا باشد» گفت: خداوند ما را مختار آفریده اما به ما نگفته که خودتان را در معرض گناه قرار دهید، آیا ما می‌توانیم برای اختیار انسان‌ها زمینه بروز تولید کنیم؟ اینکه بیمارستان بانوان داشته باشیم تا همه راحت باشند چه عیبی دارد؟ ما یک جاهایی ضرورتا در کنار هم هستیم اما دلیل ندارد که همه جا مختلط باشد و بگوئیم می‌خواهیم تمرین خودسازی کنیم، این‌ها کاملا دست‌یافتنی است.

رئیس دانشکده معارف دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: چند سال پیش در خصوص اینکه می‌خواهیم دانشگاه غیرمختلط داشته باشیم سرو صدا شد، من به یکی از این آقایان دست‌اندرکار عرض کردم واقعا می‌خواهید دانشگاه داشته باشید یا نمایش دهید؟ اگر بخواهید نمایش دهید که همین طور سروصدا درست می‌شود، اگر دانشگاه غیرمختلط می‌خواهیم الان باید فکر کنیم که چقدر مکان آموزشی، تجهیزات و منابع انسانی لازم است اگر قرار است ۱۰ ساله این زمینه آماده شود، پس الان حرف نزنید زیرساخت‌ها را درست کنید، نیروی انسانی تربیت کنید، ۱۰ سال دیگر جدا کنید. اگر می‌خواهید کار کنید کاملا اجرایی است، اما مقدمه آن اعتقاد است آیا شما قبول دارید که ما نباید اختلاط غیر ضروری درست کنیم؟ ما به طور طبیعی اختلاط داریم، پس آن جا که ضرورت ندارد اختلاط درست نکنیم.

وی در پایان در پاسخ به این سؤال که «اگر دانشگاه‌ها را جنسیتی کنیم جوانان کجا زمینه آشنایی با یکدیگر را پیدا کنند» یادآور شد: ما در اوج سن مطالبه و فوران غریزه جنسی پسر و دختر را با هم قاطی می‌کنیم و می‌گوئیم چیز خاصی ایجاد نمی‌شود، دانشگاه نه آشنایی‌گاه، نه ازدواج‌گاه است، دانشگاه یعنی محل تحصیل، کارکرد دانشگاه آشنایی و ازدواج است یا کسب دانش؟، اینکه دانشگاه‌های ما مختلط است جزء عجائب عالم است، همه جای دنیا از دبستان مختلط است دانشگاه هم مختلط است، اما ما از دبستان غیرمختلطیم می‌رسیم به ۱۸ سالگی که اوج غریزه است آن وقت اختلاط ایجاد می‌کنیم. اگر هم پسر و دختر را از مدارس مختلط کنیم یعنی پذیرفتیم که آموزش‌ها، علوم، هنر و مهارت‌هایی که به پسران و دختران درس می‌دهیم یکی است و این یک اشتباه استراتژیک است.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا