خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیلی درباره‌ی برکناری مشاور امنیت ملی ترامپ و انتخاب جان بولتون

«حسن بهشتی‌پور» تحلیلگر سیاسی در خبرآنلاین نوشت: تیم چهار نفره گرگهای کاخ سفید با آمدن جان بولتن به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ تکمیل شد در مطلب پیش رو به تحلیل این انتخاب ترامپ پرداخته شده است.

دونالد ترامپ طبق معمول 15ماه حکومتش بر کاخ سفید ازطریق توئیتراعلام کرد ژنرال هربرت مک مستر(Mc MasterH.) را ازسمتش به عنوان مشاور امنیت ملی برکنار کرده و بجای او جان بولتون عضو پیوسته ارشد پژوهشی سیاست عمومی در مؤسسه امریکن انترپرایز را جایگزین کرده است.

این سومین مشاور امنیت ملی ترامپ است که در ظرف 15 ماه به این سمت مهم برگزیده می شود. درواقع بعد از برکناری مایکل فلین فقط 17 روز پس از تصدی این پست، اکنون نوبت مک مستر رسید که جای خود را به بولتن بدهد. به نظر می رسد برخلاف فلین که در هیچ زمینه ای با ترامپ هماهنگ نبود اما مک مستر مخالفت با ترامپ در باره کنار گذاشتن برجام ، برکنار شده است.

اکنون باید دید جان بولتون که متعلق به جناح راست افراطی حزب جمهوریخواه است و از جهت مخالفت با برجام بسیار تند تر از خود ترامپ بشمار می رود، چگونه می خواهد رای اعتماد کمیته سیاست خارجی مجلس سنای آمریکا را بدست آورد. زیرا او در دوران ریاست جمهوری بوش پسر فقط توانست دردوره تعطیلات تابستانی مجلس سنا دردوم  آگوست سال 2006 به عنوان نماینده آمریکا درسازمان ملل منصوب شود. بولتن بدلیل موضعگیری های افراطی که دارد تا زمان استعفاء اش در 31 دسامبر 2006 نتوانست رای موافق کمیته سیاست خارجی مجلس سنا را بدست آورد .

اکنون پست مشاورامنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا بسیارحساس تر و با اهمیت است . بنابراین باید دید اکثریت شکننده جمهوریخواه هان چگونه او را برای تصدی چنین ماموریتی با صلاحیت تشخیص می دهند. با این حال انتصاب او این حُسن را خواهد داشت که چهره واقعی سیاست های توسعه طلبانه آمریکا بیش از پیش برای عموم مردم روشن خواهد شد.

تیمی که آقای ترامپ در وزارت خارجه ، وزارت دفاع ، سازمان سیا و اکنون مشاور امنیت ملی چیده است به دنیا اعلام می کند که بازها اینبار با گرگها متحد شده اند. درنتیجه دو سناریو می تواند در نظر گرفته شود.

اول اینکه آمریکا خود را برای یک جنگ تمام عیار دیگر در خاورمیانه آماده می سازد تا بتواند تعارض های بوجود آمده در سیاست های جدید آمریکا را با متحدان و دشمنانش حل و فصل کند. اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از این تغییر و تحولات هرکدام فراخور منافع شان خشنود هستند در طرف مقابل روسیه ، چین ، کره شمالی ، ایران نیز با نگرانی نتایج این تحولات را دنبال می کنند.

دوم اینکه همه هیاهوها نه به یک جنگ بلکه به یک نوع سازش تبدیل شود. بدست آمدن چنین سازشی بدون جنگ یکی ازاحتمال هایی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. اما باید دید به چه قیمتی ؟ سابقه جمهوریخواهان نشان می دهد آنها اهل معامله های پنهان در اوج گردن کشی هستند. دیگران هم بلدند چگونه با آنها وارد معامله شوند.

به نظر می رسد عمرزمام داری  جان بولتن در سمت مشاور امنیت ملی آمریکا اگر در سنا تائید هم شود طولانی نخواهد بود . او برای دوران گذار به کاخ سفید آمده است. او متخصص در عملیات روانی علیه کشورهایی است که آمریکا قرار است سیاست های خود را به آنها دیکته کند.

اینبارجان بولتن درنقش مشاوری که باید دروغ بافی های بزرگتری نسبت به دوران مسئولیتش در سازمان ملل برعهده بگیرد،وارد کارزار شده است. او در خط مقدم ایران هراسی قرار دارد و در سالهای گذشته در این زمینه از هیچ اقدامی کوتاهی نکرده است. البته کارت جان بولتن برای رقبا سوخته است بطوریکه ارزش یک سرباز خشت را هم در پوکر سیاسی ترامپ ندارد .

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام،
    از دو حال خارج نیست : یا مطلب فوق ترجمه شده یکی از صدها نوشته ( فله ای – سیاسی ) در روزنامه های آنطرف آب است ( که 90% همین است ) – یا احیانآ تراوشات قلم آقایی است که در بالا نامش ذکر شده ! چه در حالت اول و چه دوم – ایشان باید حداقلِ توجهش را برای حذف برخی عبارات رایج در آمریکا و یا جایگزینی های مناسب بکار میبرد ! در ضمن در بازی پوکر – همان سرباز خشت اگر بهمراه 4 کارت دیگر ( بی بی خشت – شاه خشت – آس خشت و 10 خشت بیاید ) فلاش است که دستِ بسیار خوبی خواهد بود ! یکی از دلایل ترجمه بودن کیلویی مطلب فوق ، همین موضوع پیش پا افتاده است ! باقی دلایل بماند !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا