خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ثبت احوال در سالی که گذشت؛ ثبت شدگان و خط خوردگان

در سال 96 شماری از هموطنان پا به عرصه جهان نهادند که نامشان ثبت شد و شماری هم چشم از جهان فروبستند که نام شان از صفحه روزگارخط خورد و همچنین شمار کثیری از جوانان هم راهی خانه بخت شدند و تعدادی متارکه کردند،همه اینها تنها بخشی از خدمتی است که ثبت احوال ارائه کرده است .

خبرگزاری ایرنا نوشت: سازمان ثبت احوال کشور یکی از سازمان های دولتی ایران است که جمع آوری اطلاعات و آمار جمعیتی کشور ایران را به عهده دارد و با وظایف و عملکردی مستقل، از نهادهای زیرمجموعه وزارت کشور است.
این سازمان وظیفه تهیه اطلاعات ثبتی اساسی مانند زاد و ولد، مرگ و میر و ازدواج و نیز صدور مدارک هویتی مانند شناسنامه را بر عهده دارد.
در سال 1297 ثبت احوال در تهران در وزارت داخله (وزارت کشور) تاسیس و به تدریج در نقاط دیگر توسعه یافت. اداره ثبت احوال در آغاز سجل احوال نامیده می‌شد و گاهی تحت نظر شهرداری و گاهی از ادارات وزارت کشور محسوب می‌شد.
از جمله وظایف سازمان ثبت احوال می توان به گردآوری چهار دسته اطلاعات اصلی جمعیتی را ثبت تولد (ولادت)، ثبت مرگ، ثبت ازدواج و ثبت طلاق اشاره کرد.
بر اساس مصوبه سال 1363 مجلس شورای اسلامی، وظایف سازمان به شرح شامل ثبت تولد و صدور شناسنامه برای نوزادان ،ثبت مرگ و صدور گواهی وفات، تعویض شناسنامه ،ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات ،صدور گواهی ولادت برای شهروندان خارجه ،تنظیم دفاتر ثبت کل وقایع و نام خانوادگی ، تهیه آمارهای جمعیتی است .
علاوه بر این موارد صدور کارت شناسایی ملی یا کارت هوشمند ملی، همراه با شماره ملی و کد پستی 10 رقمی برای افراد بالای پانزده سال ایران از دیگر وظایف این سازمان است.
صدور کارت کارت هوشمند ملی به عنون کلید ورود به دولت الکترونیک مطرح است و دولت و دستگاه ها ذیربط در صدد هستند تا کارکردهای این کارت را افزایش دهند و براساس هدف از پیش تعیین شده قرار است تا پایان سال 97 برای تمام ایرانیان واجد شرایط کارت هوشمند ملی صادر شود و در حال حاضر بیش از 33 میلیون کارت هوشمند ملی برای ایرانیان صادر شده است و صدور این کارت نیز در حال حاضر از اولویت های کاری سازمان ثبت احوال محسوب می شود .
در سال 96 سازمان ثبت احوال تلاش زیادی را انجام داده است که به برخی از آنها درقالب این گزارش پرداخته شده است .

میانگین سن مادران ایرانی 43 سال است
میانگین سن مادران ایرانی که ازدواج کرده و حداقل یک فرزند به دنیا آورده‌اند 43 سال است.
برپایه‌ داده‌های پایگاه اطلاعات جمعیت کشور در سال 1395، میانگین سن مادر در زمان ثبت تولد فرزند برابر با28.7 است که نسبت به رقم مشابه در سال 1391، 1.1سال افزایش داشته است.
این رقم شامل تمامی ولادت‌های ثبت شده است و نه به ضرورت اولین زایمان مادران.

مهلت سه ماهه تعویض کارت های ملی با اعتبار سال 96
بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال ،افرادی که اعتبار کارت ملی (نمونه قدیم )آنها تا پایان سال 96 است با پیش بینی های انجام شده تا پایان بهار (خرداد) 97 فرصت دارند برای گرفتن کارت هوشمند ملی اقدام کنند .

هزینه ثبت نام ناموفق کارت ملی هوشمند عودت می شود
هزینه ثبت نام ناموفق افرادی که برای تعویض کارت های ملی نمونه قدیم خود اقدام کرده اند به آنان عودت داده می شود.

بیش از 33،5 میلیون کارت هوشمند ملی صادر شد
بیش از 33 میلیون و 500 هزار کارت هوشمند ملی برای افراد واجد شرایط صادر شده است.
بخش عمده کارت های صادر شده در دو سال گذشته بوده است و در حال حاضر این کارت تا یک ماه بعد از تکمیل مراحل ثبت نام صادر می شود.

ماهانه 2.5 میلیون کارت هوشمند ملی صادر می شود
هر ماه دو و نیم میلیون کارت هوشمند ملی صادر می شود و در حال حاضر این کارت تا یک ماه بعد از تکمیل مراحل ثبت نام صادر می شود.
افراد می توانند برای دریافت کارت هوشمند ملی به ادارات پست و ثبت احوال و دفاتر پیشخوان در سراسر کشور مراجعه کنند.

کارت های ملی صادر شده تا سال 89 تا پایان سال 96معتبر است
تمام کارت های ملی(نمونه قدیم )که تا پایان سال 89 صادر شده است تا پایان سال 96اعتبار دارد ،بنابراین افرادی که این نوع کارت ها را دارند، باید برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کنند.
اعتبار کارت های ملی نمونه قدیم که از سال 1380 تا 1389 است تا پایان سال 1396 به اتمام می رسد و از آغاز سال 97 این کارت ها فاقد اعتبار خواهد بود.

احراز هویت در معاملات ملکی با کارت هوشمند ملی انجام می شود
سازمان ثبت‌ احوال کشور اعلام کرد :احراز هویت در معاملات ملکی با کارت هوشمند ملی و با استفاده از اثر انگشت تعبیه شده در این کارت انجام می شود این اقدام به دنبال همکاری دو سازمان ثبت احوال و سازمان ثبت‌ اسناد و املاک کشور انجام شد.

میانگین سن اولین ازدواج برای مردان 27 سال و زنان 23 سال است
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفته است: در 9 ماهه سال 96 میانگین سن در اولین ازدواج برای مردان 27 سال و سه ماه و زنان 23 سال بوده است.
در این 9 ماهه 81 هزار و 809 مورد ازدواج به ثبت رسیده است و در این مدت یک هزار و 76 ازدواج زنان سالمند بالای 60 سال و همچنین 7 هزار و 812 مورد نیز ازدواج مردان بالای 60 سال به ثبت رسیده است.

تولد100دختر به ازای 106 پسر در سال 96
طی 9 ماهه سال به ازای تولد100دختر 106 پسر متولد شده است در این مدت یک میلیون و 138 هزار و 246 ولادت در کشور به ثبت رسید که 586هزار و 205 پسر و552 هزار و 41 دختر بودند .

سه خدمت بانکی با کارت هوشمند ملی امکانپذیر شد
امکان بهره برداری از سه نوع خدمت بانکی با کارت هوشمند ملی فراهم شد که این اقدام گام هایی به سوی تحقق کامل دولت الکترونیک محسوب می شود و از این پس باید شاهد نقش آفرینی بیشتر کارت هوشمند ملی در دولت الکترونیک باشیم.
دریافت وجه نقد با استفاده ازکارت هوشمند ملی فراهم شد، حواله پول و همچنین افتتاح حساب بدون مراجعه به بانک ،خدماتی دیگراین کارت است .

زنان ایرانی برای ازدواج با اتباع خارجی مجوز بگیرند
سازمان ثبت احوال کشور تاکید کرد است ،همه زنان ایرانی که با اتباع خارجی ازدواج می کنند ،حتما باید از استانداری ها مجوز یا پروانه ازدواج با اتباع خارجی را بگیرند، استانداران از سوی وزیر کشور این اختیار را دارند که برای زنان ایرانی که با مردان اتباع خارجی ازدواج می کنند ،مجوز یا پروانه ازدواج صادر کنند.
حسن گرفتن این مجوز این است که این زنان ایرانی می توانند برای فرزندان خود که حاصل ازدواج با اتباع خارجی است،گواهی ولادت اتباع خارجی دریافت کنند.

صدور گواهی تک برگ برای زلزله زدگان کرمانشاهی که شناسنامه شان مفقود است
این سازمان ، بدون هیچ هزینه ای برای زلزله زدگان کرمانشاهی که شناسنامه هایشان مفقود شده است، گواهی تک برگ هویتی صادرکرد.

2500پرونده برای افراد فاقد شناسنامه در سیستان و بلوچستان تشکیل شد
دو هزار و 500 پرونده برای افراد فاقد شناسنامه که ادعای ایرانی بودن را دارند در استان سیستان و بلوچستان تشکیل شده است،برای این افراد تشکیل پرونده شده است و پرونده کسانی که مربوط به تعیین هویت می شود به نیروی انتظامی و تعیین تابعیت ها نیز به شورای تامین شهرستان می رود .

نخستین ایستگاه سیار صدور کارت هوشمند ملی راه اندازی شد
نخستین ایستگاه سیار صدور کارت هوشمند ملی به صورت آزمایشی در خانه سالمندان در استان گلستان راه اندازی شد و پیش بینی شده است که پیشبین لازم برای راه اندازی 800 ایستگاه سیار دیگر نیز شد.

تهیه پیش نویس حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه
رئیس سازمان ثبت احوال از تهیه پیش نویس حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه خبر داد و گفت: در حال حاضر فقط واژه طلاق از شناسنامه خانم هایی که عقد کرده اند اما دوشیزه هستند حذف می شود.
پیش از این ،یک بار مساله حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه در مجلس شورای اسلامی مطرح و رد شد،اما هم اکنون پیش نویس آن را تهیه شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا