خرید تور تابستان ایران بوم گردی

باید فضاهای امن برای تردد زنان در شهر ایجاد شود

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران تاکید کرد: مدیریت شهری باید محیط‌های امنی را برای تردد زنان ایجاد کند.

زهرا نژادبهرام (عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران، ری،تجریش) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با محیط و فضای شهری نامناسب برای زنان بیان داشت: در ارتباط با محیط شهری تلاش‌های زیادی توسط مدیریت شهری جدید برای آماده‌سازی فضا و بهبود شرایط شهر برای زنان صورت گرفته است.

وی تاکید کرد که شناسایی فضای بی‌دفاع شهری یکی از بخش‌های اصلی این اقدامات است، چراکه بحث امنیت در شهر یکی از جدی‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه کرد.

ایجاد محیط‌های امن برای تردد زنان

نژادبهرام گفت: در واقع هرگونه فضای بی‌دفاع که فاقد نظارت اجتماعی باشد چه از نظر فیزیکی و چه از نظر اتفاقاتی که ممکن است در آن رخ دهد، برای تردد زنان دشواری ایجاد می‌کند که یکی از وظایف مدیران شهری رفع این مشکلات و پیشگیری از بروز این اتفاقات است.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران تصریح کرد: زمانی که این فضاها آماده‌سازی می‌شوند باید نظارت بر آنها وجود داشته باشد، به طور مثال توجه به فضای زیر پل‌ها، نورپردازی‌ها و همچنین نوع ساختمان‌هایی که مجوز دریافت می‌کنند و اشراف آن به محیط کوچه و مواردی از این دست در دستور کار مدیریت شهری جدید است.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران تاکید کرد که مدیریت شهری از نظر اجتماعی نیز باید محیط‌های امنی را برای تردد زنان ایجاد کند.

وی افزود: یکی از محورهایی که مورد توجه مدیریت شهری جدید است و البته در گذشته نیز کم‌وبیش پیگیری شده است، آماده‌سازی شهر برای حضور زنان به ویژه مادران و زنان باردار است، به طور مثال ممکن است، یک مادر باردار بخواهد با کالسکه کودک خود در پیاده‌رو تردد کند و آنها احتیاج دارند که فضای تردد مناسب باشد. فضاهای موجود در شهر امکان تردد راحت برای زنان را ایجاد نمی‌کند و آنها باید برای عبور از پیاده‌رو از موانع بگذرند.

نژادبهرام گفت: یکی از جدی‌ترین مسائل مورد توجه مدیریت شهری بهبود وضعیت فضاهای ترددی در شهر است. همچنین آسانسور برای پله‌های عابر پیاده و ایجاد بوستان‌های متفاوت به خصوص در مناطق جنوبی شهر که کمبود فضای شهر در آنجا به وضوح دیده می‌شود نیز مطرح است. باید بوستان‌هایی در جنوب شهر تهران ایجاد شوند که هم قابل استفاده و هم امن باشند. اینها جدی‌ترین مسائلی است که مدیریت شهری به آنها توجه کرده است.

ضرورت راه‌اندازی شغل برای زنان کارتن خواب

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در ادامه در رابطه با زنان کارتن خواب گفت: شهرداری وظیفه‌اش رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی نیست و رسیدگی به این مساله به عهده بهزیستی یا نهادهایی است که مسئولیت این کار را به شکل تخصصی دارند. شهرداری باید زیرساخت‌های لازم را برای رفع این مسائل ارائه دهد؛ نباید از شهرداری انتظار داشته باشیم که به مسائل کارتن‌خوابان رسیدگی کند، بلکه می‌توانیم از شهرداری انتظار داشته باشیم که گرمخانه‌ برای آنها ایجاد کند.

وی افزود: گرمخانه‌ها فقط شب‌ها مکانی امن برای زنان کارتن‌خواب است و زنان مجبور هستند روزها دوباره به خیابان بازگردند و تدابیر تمهیدات برای جلوگیری از این مسئله وظیفه شهرداری نیست، بلکه بهزیستی باید به این مساله ورود پیدا کند و برای این زنان در طول روز شغل‌هایی ایجاد کند که آنها مجبور نباشند در خیابان‌ها با ترس دستگیری زندگی کنند. در تعریف کار مدیریت شهری نه مساله درمان، ارائه شغل و نه مددکاری مطرح و تعریف نشده است، وظیفه مدیریت شهری ایجاد زیرساخت‌های کالبدی برای حل این مساله است.

نژاد بهرام گفت: تخصص مدیریت شهری نیست که کار مددکاری انجام دهد و یا هزینه‌های درمان را بپردازد. این وظیفه هر کدام از دستگاه‌های مربوطه است.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در پایان گفت: همه انتظارات را در قالب شهرداری بیان می‌کنیم اگر رویکرد مدیریت شهری واحدی داشتیم و همه دستگاه‌ها و سیستم‌ها به صورت زیرمجموعه مدیریت شهری واحد حرکت می‌کردند می‌توانستیم این انتظارات را از شهرداری داشته باشیم، اما این سیستم وجود ندارد و کارکرد شهرداری در چارچوب ارائه خدمات به شهروندان در راستای شرح وظایف تعریف شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا