خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آقای جلیلی: کسانی که نمی‌خواستند نظام استوار باشد و دنبال سستی نظام بودند و در مقام تضعیف نظام هستند، می‌خواهند این پیوستگی‌ها را از بین ببرند

مسوول تیم مذاکره هسته ای در دوره ی احمدی نژاد که تحریم های سنگین غرب در آن دوره به کشور تحمیل شد، گفته است: «مقابله با توهم‌افکنی متکی بر عقلانیت واقع‌بینی، رسالت دانشجوی بسیجی است و اسلام رحمانی منهای شدت و غلظت با دشمن، اغواگری است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سعید جلیلی در سومین روز از همایش مسؤولان بسیج دانشجویی سراسر کشور با عنوان «خط امام (ره)» در ابتدای سخنانش به تعابیری از زیارت جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: امامان در این زیارت افرادی هستند که حق جهاد را رعایت کرده و نمونه اعلی هستند و طبیعی است که برخی از این صفات و مجاهدت‌ها قله‌های بلندی است که شاید ما نتوانیم به آن‌ها دست‌ یابیم.

وی با بیان اینکه امامان کسانی هستند که برای خدا قیام و به چیزی عمل کردند که خداوند می‌خواست،‌ افزود: شاید ما هم بتوانیم یاران دین خدا باشیم اما امامان به بهترین شکل توفیق داشتند جهاد انجام بدهند ولی اینکه آهنگ حرکت امامان ما چه بوده است را می‌توان از طریق زیارت واقعی فهمید.

* پیام 28 سال پیش امام به بسیج، عصاره الزامات زیارت واقعی است

عضو شورای عالی امنیت ملی به بیان الزامات زیارت پرداخت و تصریح کرد: زائر در زیارت به این نکته اذعان دارد که آهنگ رفتارش برائت از دشمن و فاصله گرفتن از آن‌ها و مرزبندی با آن‌هاست و کسی جز امام را به‌ عنوان دوست و محرم نمی‌گیرد.

جلیلی، زیارت را صحبت کردن با امام (ع) توصیف کرد و افزود: اگر ما بتوانیم در حد خودمان گام‌هایی در عرصه رفتارهای امامان برداریم می‌توانیم در ادعایی که داریم صادق و شیعه باشیم.

وی، پیام امام خمینی(ره) به بسیج و بسیج دانشجویی را عصاره الزاماتی دانست که در زیارت بیان می‌شود و ادامه داد: پیام امام خمینی(ره) در 28 سال پیش همان رهنمودهایی است که با پیروی از آن‌ها می‌توانیم نسبت به ادعایی که به شیعه بودن داریم، صادق باشیم.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با اشاره به فرازهایی از نامه امام خمینی(ره)، ایجاد حکومت بزرگ جهانی اسلام، ایجاد هسته‌های مقاومت در جهان اسلام و رسیدن به زندگی مسالمت‌آمیز توأم با صلح و آزادی را افق ترسیم‌ شده امام راحل برای دانشجویان اعلام کرد و افزود: امام از دانشجویان خواستند که چارچوب‌های اصیل اسلام ناب را تبیین کنند و نگذارند ایادی آمریکا و شوروی در دانشگاه و حوزه نفوذ کنند.

جلیلی عنوان کرد: امام خمینی(ره) در آن پیام مبدأ و مبدع بسیج دانشجویی بودند و ایجاد بسیج دانشجو ـ طلبه را یکی از ضروری‌ترین تشکل‌ها اعلام و خواسته‌هایی را مطرح کردند که نشان از فردی عمیق دارد که می‌خواهد آن معارف را به فرزندانش منتقل کند.

وی، دانشجوی پیشرو و پیشگام را دانشجویی دانست که در هر مقطعی می‌داند وظیفه‌اش چیست و چگونه باید آن را انجام دهد و اگر در زیارت امام رضا(ع) ادعای کمک به امام می‌کند این یاری‌ کردن چگونه ممکن است؟

* دانشجوی بسیجی هوشیار است/ عدم هوشیاری به از دست دادن فرصت‌ها و تحقق تهدیدها می‌انجامد

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، درک از خود،‌ منطقه و اوضاع جهان را برای فهم این موضوع ضروری دانست و متذکر شد: یکی از بزرگ‌ترین ضرورت‌ها این است که گاهی شما در نقشه‌ای قرار می‌گیرید، اما نمی‌دانید مختصات زمانی و مکانی آن نقشه چیست و ممکن است حرکتی سرنوشت‌ساز انجام دهید، اما گاهی تلاش کوچکی در نقشه‌ای انجام دادید، اما اثر مخربی داشته است.

جلیلی با تأکید بر اهمیت هر دو موضوع، تشریح کرد: در صحنه جهانی امروز در دورانی از گذار هستیم و در مناسبات جدید جهانی قرار گرفته‌ایم و باید نسبت به آنچه برخی از این قدرت‌های مطرح دنیا اعلام می‌کنند که در اقتصاد 2020 فلان کشور باید چگونه باشد، تأمل‌ کنیم، چراکه این مسائل فراتر از خبر هستند و باید دید چه حوادثی در صحنه بین‌الملل رخ می‌دهد.

وی به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اشاره کرد و یادآور شد: انگلیس با تحلیلی که از اوضاع جهان دارد به این نتیجه رسیده است که باید منافع خود را حفظ و با هوشمندی عمل کند.

عضو شورای عالی امنیت ملی تبیین کرد: آیا ما با آمادگی لازم و دیدگاهی که انقلاب و نظام برای ما ترسیم کرده، وارد این مرحله می‌شویم یا خیر؟ دیگران برای ما چه برنامه دارند و ما چه برنامه‌ای داریم، دانشجوی بسیجی باید نسبت به این مسأله هوشیار باشد.

جلیلی با بیان اینکه عدم هوشیاری نسبت به این مسأله دو وجه دارد، اضافه کرد: یکی اینکه فرصت‌ها از دست می‌رود و دوم اینکه بعضی از تهدیدها متوجه ما می‌شود و سؤال این است که آیا برای مواجهه با تهدیدها هوشیار هستیم یا خیر؟

وی، انتظارات امام خمینی(ره) در نامه به بسیج را کف انتظارات امام از دانشجویان عنوان و تأکید کرد: دانشجوی بسیجی باید بداند در عرصه جهانی چه تهدیداتی شکل‌ گرفته و آیا می‌تواند ادعا کند وظیفه خود را به‌ خوبی انجام داده یا خیر؟

* امام خمینی(ره) هیچ‌گاه اجازه نداد میان جمهوریت و اسلامیت نظام فاصله بیفتد

استاد دانشگاه امام صادق (ع) متذکر شد: در سطح منطقه و داخل هم همین‌طور است، اگر ادعا می‌کنیم به همراهی با ائمه معصوم(ع)، اقتضای این همراهی چیست؟ باید درک صحیحی از مناسبات داخل داشت.

جلیلی، نظام جمهوری اسلامی را منظومه‌ای توصیف کرد که بین اجزای آن پیوستگی وجود دارد و تصریح کرد: این پیوستگی، نظام را از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری استوار و قدرتمند نگه می‌دارد و اگر بین اجزای نظام فاصله بیفتد، دشمن می‌تواند طمع کند و دانشجو باید هوشیار باشد.

وی با بیان اینکه امام راحل نظامی را بنا نهاد که پیوستگی داشت، افزود: امام راحل اجازه ندادند هیچ‌گاه بین مؤلفه‌های نظام فاصله بیفتد و اگر می‌گفت جمهوری اسلامی، اجازه نمی‌داد بین جمهوریت و اسلامیت فاصله بیفتد.

عضو شورای عالی امنیت ملی بیان کرد: کسانی که نمی‌خواستند نظام استوار باشد و دنبال سستی نظام بودند و در مقام تضعیف نظام هستند، می‌خواهند این پیوستگی‌ها را از بین ببرند.

جلیلی، حفظ پیوستگی میان اجزای داخلی و خارجی نظام را از ویژگی‌های امام و رهبری برشمرد و توضیح داد: نظامی محکم و استوار است که بین سیاست داخلی و خارجی آن هماهنگی و آهنگ سیاست خارجی با سیاست داخلی آن‌ یکی باشد، چراکه اگر در یک‌ طرف دچار خطا شوی در سوی دیگر هم دچار همان خطا می‌شوی.

وی با بیان اینکه اگر کسی دنبال ارزش‌زدایی از سیاست خارجی بود منتظر باشید از سیاست داخلی هم ارزش‌زدایی شود، افزود: اگر نظام کدخدایی در سیاست خارجی را پذیرفتند، منتظر باشید این نظام کدخدایی در داخل هم بازتولید شود.

عضو شورای عالی امنیت ملی، پدیده حقوق‌های نجومی را محصول ندیدن آرمان‌ها عنوان و تبیین کرد: اینکه امام راحل در آخرین پیام‌هایشان و مقام معظم رهبری در ماه‌های اخیر این‌قدر بر نفوذ تأکید دارند، یعنی در داخل نظام، کسی به‌ گونه‌ای مثل موریانه رخنه نکند تا همگونی و پیوستگی نظام را از بین ببرد.

جلیلی با بیان اینکه «جنس فتنه 88 از جنسی بود که فتنه‌گران از یک‌ طرف کدخدایی عالم را می‌پذیرفتند، اما از طرف دیگر به دنبال وتوی حق رأی مردم بودند»، افزود: همان کسی که شعار «نه غزه، نه لبنان» سر می‌داد امروز شعار حمایت از بدترین تروریست‌ها در تاریخ این کشور را سر می‌دهد؛ شعار حمایت از منافقین از کجا شکل‌ گرفته است؟

وی با اشاره به اینکه امام راحل ترجمان قرآن و اهل‌بیت(ع) را ارائه می‌دادند، تأکید کرد: حرف از نظام یعنی یک‌طرفش دوستی با دوستان است و طرف دیگرش غلظت بر دشمنان؛ «اشداء علی الکفار با رحماء بینهم» پیوستگی دارد اگر کسی یک‌طرف را بگیرد اغوایی بیش نیست.

* اسلام رحمانی منهای شدت با دشمن، اغواگری است/ مقابله با توهم‌افکنی رسالت دانشجوی بسیجی

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه برخی مدعی اسلام رحمانی شده‌اند، گفت: اسلام رحمانی بدون شدت و غلظت با دشمنان اغواگری است؛ قرآن همان اسلام رحمانی را با برخورد با کفار همراه می‌داند.

جلیلی افزود: تاریخ پر است از بزنگاه‌هایی که افرادی با ساده‌لوحی و همین نگاه‌های ضعیف و اغواگرانه موجب شدند هزاران انسان کشته شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دشمن در سه دهه اخیر خط القای سراب از یک‌سو، تهدیدات موهوم و خیالی از سوی دیگر را در پیش‌ گرفته و به‌ شدت دنبال می‌کند، وظیفه و رسالت دانشجوی بسیجی را سوزاندن این خط و مقابله با توهم‌افکنی اعلام کرد و گفت: تمام بوق‌های استکباری و تبلیغاتی آن‌ها روی این موضوع سرمایه‌گذاری می‌کنند که جامعه را با تهدیدات خیالی و موهوم بترسانند و با توهم گزینه نظامی جامعه را به سمت دیگر سوق دهند.

* گزینه نظامی در مقابل ملتی که همیشه ایستاده، توهم است

عضو شورای امنیت ملی با بیان اینکه ترساندن ملتی از گزینه نظامی که همیشه ایستاده است و برخلاف اراده دشمن عمل کرده، توهم است، افزود: کدام گزینه نظامی؟ تجربه ثابت کرده که آنها نمی‌توانند با گزینه نظامی مقابل ایران بایستند.

جلیلی، وظیفه دانشجوی بسیجی را تکیه بر عقلانیت واقع‌بینی در مقابله با این توهم‌افکنی برشمرد و تشریح کرد: امروز کسانی پرچم عقلانیت واقعی‌بینی را به دست گرفته‌اند که دچار توهم‌های جدی هستند و امروز دانشجو باید با عقلانیت واقع‌بینی، پرچم را از آن‌ها گرفت و نسبت به دستاوردهای موهوم و فضاهای غلط آگاه باشد و دیگران را آگاه کند.

وی، تبیین واقعیت در این شرایط را با اهمیت دانست و گفت: واقعاً چرا از فرصت فضای مجازی خوب استفاده نمی‌کنید، گزارش دهید فضای مجازی چقدر توانسته شغل ایجاد کند، چرا فلان کشور هزاران شغل در فضای مجازی ایجاد کرده است، اما اینجا تهدیداتی موهوم که می‌خواهند فضای مجازی را از شما بگیرند، مطرح می‌شود.

* تفکر انقلابی به دنبال روشنگری و انذار و شور مؤمنانه است

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع)، تفکر انقلابی را تفکری دانست که دنبال شادکامی و شور مؤمنانه است، نه ابتذال مترفانه، دنبال نگرانی عالمانه است، نه یأس غافلانه، دنبال انذار مشفقانه است، نه ترساندن بزدلانه و تأکید کرد: دانشجوی بسیجی باید به این مسائل بپردازد به اینکه تفکر انقلابی در فضای غبارآلود فتنه‌گرانه دنبال شفاف‌سازی روشنگرانه است؛ وظیفه دانشجوی بسیجی است که عرصه را روشن کند.

جلیلی، مسأله اصلی را چرایی سه برابر شدن نقدینگی بدون چرخیدن چرخ تولید و افزایش روزافزون معوقات بانکی برشمرد و تصریح کرد: آن خطی که امروز نیازمندیم نسبت به آن درک صحیح داشته باشیم این است که امر موهوم جایگزین امر واقعی نشود چه در شکل فرصت، چه در شکل تهدید.

وی افزود: خطری که وجود دارد این است که آن‌هایی که تا دیروز به دنبال فشار از بیرون و تغییر از درون بودند، امروز به اعمال فشار از درون به مردم و نظام فکر کنند و اگر تا دیروز تهدید می‌کردند امروز حرکتی را آغاز کنند که تو از درون دچار خود تحریمی شوی و این خطر بزرگی است.

* نفوذ یعنی تحمیل تحریم از درون؛ باید مراقب بود/ تردید، فتنه‌ها را بارور می‌کند

عضو شورای عالی امنیت ملی، نفوذ را آن حرکت و تمهیدی دانست که تحریم از درون را تحمیل می‌کند و عنوان کرد: آنچه اهمیت دارد این است که اگر جریانی می‌خواهد هوشمندانه، آگاهانه و دردمندانه در دفاع از انقلاب اسلامی بایستد، چون می‌خواهد از حق دفاع کند، تندرو نام می‌گیرد.

جلیلی با انتقاد از کسانی که رأی مردم و اختیار عمل دانشمندان را وتو می‌کنند، گفت: افرادی در درون این فریاد دردمندانه و انذار مشفقانه و روشنگری عالمانه را نمی‌پذیرند و در حرکت حق، تردید ایجاد می‌کنند و به افرادی که از مطالبات مقام معظم رهبری دفاع می‌کنند می‌گویند شاید طور دیگری هم بشود نگاه کرد؛ باید مراقب تردیدها باشیم.

وی به فرازی از مناجات «المطیعین» امام سجاد(ع) اشاره کرد و افزود: آنچه مانع حرکت می‌شود ابر شک و تردید است که مقابل ما قرار می‌گیرد، چراکه برخی تردیدهایی که ایجاد می‌شود فتنه‌ها را بارور می‌کند و فتنه‌ها آنجایی شکل می‌گیرد که تردیدها ایجاد شود.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در پایان وجود 200 شبکه ماهواره‌ای را به علت ایجاد تردید در حرکت جریان انقلاب اسلامی عنوان و تبیین کرد: تمام تلاش دشمن این است که در حرکت شما ایجاد تردید کند، بنابراین مراقب باشید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا