خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تاکید رییس‌جمهور روحانی بر حل مشکلات منطقه با گفتگو

رییس‌جمهور روحانی و رییس‌جمهور آذربایجان با اشاره به ظرفیت های گسترده روابط و امضای اسناد جدید همکاری‌های دو کشور در بخش های مختلف، بر ضرورت تلاش در راستای توسعه، تقویت و تحکیم بیش از پیش مناسبات تهران-باکو تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی عصر چهارشنبه پس از امضای ۸ سند همکاری میان ایران و جمهوری آذربایجان در نشست خبری، ضمن ابراز خرسندی از سفر به جمهوری آذربایجان در ایام عید نوروز و تبریک این عید به دولت و ملت این کشور گفت: نوروز یکی از بهترین پیوندهای فرهنگی دو ملت ایران و آذربایجان و سایر ملل منطقه است.

رئیس جمهور اظهار داشت: اسناد مهمی که امروز به امضاء رسید در سایه حسن نیت، احترام متقابل و توجه به منافع مشترک و حسن همجواری انجام شد.

روحانی با تأکید بر این که باید از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی که سال‌های طولانی باقی مانده، به نفع دو ملت استفاده و بهره‌برداری کرد، افزود: در طول این سال‌ها اعتماد بین دو دولت و احترام به یکدیگر افزایش یافت و اقدامات و همکاری‌های مشترکی صورت گرفت و دولت‌ها و ملت‌های دو کشور شاهد بودند که گسترش همکاری‌ها چه ثمرات مهمی دارد. امروز تصمیم داریم تا درخت همکاری‌های ایران و آذربایجان را تنومندتر از گذشته کنیم تا در تاریخ باقی بماند. اسناد تاریخی که امروز به امضاء طرفین رسید، به نفع دو ملت و مردم منطقه و حتی جهان خواهد بود.

روحانی با اشاره به همکاری‌های دو کشور در بخش ترانزیت گفت: در زمینه ترانزیت، آب‌های جنوب ایران و جاده و راه‌آهن به منطقه قفقاز، آسیای مرکزی، روسیه و اروپای شرقی متصل خواهد شد که این نشان می‌دهد، کریدور شمال – جنوب اهمیت بسیار بالایی دارد.

رئیس جمهور با بیان این که ایران و آذربایجان در دریای خزر، منافع مشترک فراوانی دارند، اظهار داشت: باید با همکاری‌های علمی، اقتصادی، فنی، تجاری، کشتیرانی، ماهیگیری و توریستی بتوانیم حداکثر استفاده را از ظرفیت‌های دریای خزر ببریم و تصمیم امروز برای استفاده مشترک از مخازن دریای خزر نشان می‌دهد که دو ملت و دیگر ملت‌ها در سایه همکاری می‌توانند به منافع گسترده‌ای برسند.

روحانی افزود: سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه ساخت خودرو و احداث راه‌آهن آستارا – آستارا به معنای این است که دو کشور تصمیم به همکاری گسترده در آینده دارند. همچنین همکاری در زمینه بهداشت و درمان، تولید دارو و انرژی و گردشگری نشان آن است که دو کشور در منافع و برنامه‌های مشترک می‌توانند، گام‌های جدیدی بردارند. کمیسیون مشترک باید تلاش کند که همکاری‌های بانکی به روز شده و بتوانیم در تبادل اسناد پول و مالی، تسریع کنیم.

رئیس جمهور تلاش برای توسعه تجارت آزاد میان دو کشور را حائز اهمیت دانست و ادامه داد: خوشبختانه در زمینه توسعه گردشگری گام‌های مثبتی میان دو کشور برداشته شده و امروز صدها هزار نفر از مردم دو کشور به راحتی می‌توانند، سفرهای متقابل داشته باشند.

روحانی با تأکید بر این که اراده ایران و آذربایجان توسعه همکاری‌های سیاسی، علمی، فناوری و منطقه‌ای با یکدیگر است، گفت: معتقدیم، مسایل منطقه تنها از طریق گفتگوهای سیاسی قابل حل و فصل است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: معتقدیم مشکل یمن و سوریه باید از طریق سیاسی حل و فصل شود و هرگز راه‌حل نظامی ندارد و ایران و آذربایجان در بسیاری از این موضوعات دیدگاه‌های مشترکی دارند.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه مسأله قره‌باغ باید از طریق راه‌حل و گفت‌وگوی سیاسی حل و فصل شود تا شاهد ثبات بیشتر در منطقه باشیم، افزود: خوشحالیم که امروز گفت‌وگوهای سیاسی در این راستا شکل گرفته است. معتقدیم باید تمامیت ارضی کشورها و جغرافیای منطقه حفظ شود. اراده ما رابطه نزدیک و صمیمانه دولت‌ها و ملت‌های ایران و آذربایجان در راستای منافع مشترک و منافع ملت‌های منطقه و جهان است.

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان نیز در این نشست خبری با تبریک عید نوروز، گفت: عید نوروز میان مردم ایران و آذربایجان مشترک است و نشان می‌دهد که مردم ما پیوندهای صمیمی با هم دارند. تاریخ و فرهنگ مشترک ، ایران و آذربایجان را به هم متصل می‌کند و روابط ما بر این اساس توسعه خواهد یافت.

علی‌اف با اشاره به این که روسای جمهور ایران و آذربایجان در طول سال‌های اخیر ۱۱ دیدار با هم داشتند، گفت: موافقتنامه‌ها و همکاری‌های دو کشوردر عرصه‌های مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در مسیر اجرا قرار دارد و روابط خوبی با هم داریم.

رئیس جمهور آذربایجان با بیان این که ایران و آذربایجان همواره در عرصه بین‌الملل در کنار هم بوده و از یکدیگر حمایت کرده‌اند، گفت: ایران و آذربایجان در چارچوب موازین حقوق بین‌المللی مدافع و در کنار هم قرار دارند.

علی‌اف با بیان این که مصمم به توسعه روابط اقتصادی و تجاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک دو کشور هستیم، گفت: اسنادی که در این سفر به امضاء رسید، مطمئناً همکاری‌های دو کشور را گسترده‌تر کرده و در مناسبات منطقه‌ای تأثیرگذار خواهد بود.

رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به همکاری‌های چندجانبه ایران و آذربایجان با دیگر کشورها از جمله روسیه، ترکیه و گرجستان، خاطر نشان کرد: گسترش این روابط به توسعه ثبات در منطقه کمک خواهد کرد.

علی‌اف با بیان این که تلاش می‌کنیم تا با توسعه روابط و همکاری‌ها نمونه‌ای از همسایگی مثبت در جهان را به اجرا بگذاریم، گفت: همکاری‌های مشترک ایران و آذربایجان در طول ۴ سال گذشته نشان می‌دهد که مناسبات دو کشور در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا