خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برجام؛ کیروش – شفر و برانکو توافق می کنند؟

نا آمادگی بازیکنان و پیدا کردن راه حلی برای برطرف کردن این موضوع مهم ترین دغدغه فوتبال ایران در 50 روز پیش رو است.

به گزارش ورزش سه، انتقاد از وضعیت بدنی بازیکنان داخل فوتبال ایران و درخواستی برای تعطیلی زود هنگام مسابقات داخلی صحبت هایی بود که با مطرح شدن از سوی کارلوس کی روش باعث شد تا سرمربیان لیگ برتری نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند. در این گزارش به بررسی خواسته کی روش، تقویم لیگ برتر و لیگ قهرمانان و اتفاقاتی که برای گذار از این موضوع لازم است می پردازیم.

کی روش چه می خواهد؟

سرمربی تیم ملی عقیده دارد که بازیکنان داخلی لیگ برتر شرایط جسمانی خوبی برای مقابله با ستاره های تیم های اسپانیا، پرتغال و مراکش ندارند و نیاز است تا بیشتر تمرین کنند و به همین دلیل به تعطیلی بیشتر لیگ نیاز است. کی روش دقیقا خواستار این است که با برگزاری فینال جام حذفی و مسابقات لیگ برتر، بازیکنان را در اختیار داشته باشد تا ملی پوشان داخلی، در اردوی ترکیه و دیدارهای تدارکاتی با سوریه و ازبکستان در تاریخ 21 و 28 اردیبهشت حضور داشته باشند.

لیگ قهرمانان آسیا، معضل اصلی

سه تیم استقلال، پرسپولیس و ذوب آهن سه نماینده ایران هستند که شانس بالایی برای حضور در مرحله بعدی لیگ قهرمانان دارند. این سه تیم بیش از 10 نماینده در تیم ملی دارند و در اردوهایی که با حضور بازیکنان داخلی برگزار می شود، این سهمیه به عدد 15 نزدیک می شود و به همین دلیل کی روش خواهان حضور بازیکنان این سه تیم در دیدارهای تدارکاتی خارج از تقویم فیفا و با حضور بازیکنان داخلی است؛ اما معضل اصلی مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا می باشد. جایی که اگر این سه تیم از مرحله گروهی صعود کنند، باید در تاریخ 17-18 اردیبهشت و 24-25 اردیبهشت دیدارهای مرحله حذفی را برگزار کنند و در اردوی مد نظر کی روش و بازی های دوستانه 21 و 28 اردیبهشت برابر سوریه و ازبکستان غایب خواهند بود و با توجه به کثرت بازیکنان این سه تیم در اردوی تیم ملی، غیبت این بازیکنان می تواند حتی منتج به لغو اردو شود. در دیدار با سیرالئون که وضعیتی مشابه این اردو داشت و تنها بازیکنان داخلی حضور داشتند، 13 بازیکن از سه تیم آسیایی حضور داشتند و با بازگشت مجید حسینی مدافع مصدوم استقلالی ها این عدد به 14 خواهد رسید و اگر کی روش تصمیم به بازگرداندن تبریزی و ایمانی دو بازیکن ذوب آهن داشته باشد نیز تعداد ملی پوشان به 16 خواهد رسید که بیش از 50 درصد اردوی ترکیه خواهد بود.

این موضوع مشروط به صعود از مرحله گروهی است که البته خیلی دور از دسترس نیست و با توجه به شرایط سه تیم، به نظر می رسد اتفاق بیفتد.

تقویم AFC، معضل دوباره

در جام جهانی 2014 نیز کی روش با چنین اتفاقی مواجه شد؛ اما در تجربه قبلی تنها سپاهان در مرحله حذفی حضور داشت و سرمربی تیم ملی قید بازیکنان این تیم را زد اما حالا با توجه به حضور بازیکنان استقلال و پرسپولیس که در ترکیب اصلی حضور دارند، این انتخاب گزینه ای مناسب برای کی روش نیست؛ به همین دلیل او از همین حالا به دنبال گزینه ای جدید است.

برجام فوتبالی حاصل می شود؟

جلسه مربیان با کارلوس کی روش، پیشنهادی بود که ابتدا شفر مطرح کرد و حالا افتخاری مدیرعامل استقلال خبر از برگزاری قطعی این جلسه داده است. شفر تمایل خود را برای دوستی با کی روش بارها نشان داده و به نظر می رسد قلعه نویی نیز در این جلسه حضور داشته باشد؛ اما اختلافات میان کی روش و برانکو به اندازه ای عمیق است که حضور سرمربی کروات پرسپولیس در این جلسه و تبعیت او از تصمیمات این جلسه، دور از ذهن است اما برای اتفاق و تصمیم گیری نهایی باید در انتظار روز برگزاری این جلسه بود.

در این میان تقویم فیفا حق را به باشگاه ها می دهد و هیچ عاملی نمی تواند باشگاه ها را مجبور به این کار کند که قید بازیکنان خود را بزنند؛ اما اگر حربه روانی علیه بازیکنان برای عدم حضور در جام جهانی مانند جام جهانی قبلی استفاده شود، نمایندگان ایران و تیم ملی بازندگان اصلی خواهند بود و به نظر می رسد تعامل مهم ترین عامل برای حل این مناقشه خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا