خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تابعیت قصه پر غصه‌ی فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی

عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت: قانون فعلی اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی باید اصلاح شود.

«سیده فاطمه ذوالقدر»، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، گفت: در حال حاضر قانونی در خصوص اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی وجود دارد، مبنی بر این که اگر فردی دارای مادر ایرانی متولد شده و دارای پدر خارجی باشد، همچنین 18 سال نیز در ایران زندگی کرده باشد؛ پس از طی سن قانونی یعنی 18 سالگی می‌تواند تابعیت ایرانیکسب کند.

نماینده‌ی مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از وجود خلاء‌های قانونی در خصوص اعطای تابعیت با وجود قانون فعلی، افزود: قانون فعلی خیلی ضمانت اجرایی نداشته و فرد پس از 18 سالگی برای دریافت تابعیت با مشکلات بسیاری از سوی دستگاه‌های مرتبط و نهادهای ذی ربط مواجه می‌شود؛ بطوری که برای فرد با چالش‌های بزرگی دراین مسیر به وجود می‌آید.

ذوالقدر با تاکید بر تعیین تکلیف سریعتر شرایط فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی، تصریح کرد: طرح فعلی نمایندگان با هدف حل مشکلات این افراد تدوین شده است، زیرا در برخی شرایط دیده شده فرد با دارا بودن تمامی شرایط، اما در دریافت تابعیت بدلیل وجود برخی پیچ و خم‌های قانونی و اداری دچار مشکل می‌شود؛ بنابراین درحال حاضر این افراد بدون هویت باید بدلیل نداشتن شناسنامه مشکلات بسیاری را تحمل کنند.

عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس، با بیان این که فرد دارای مادر ایرانی و پدر خارجی پس از 18 زندگی در ایران بطور حتم هیچ خطری برای امنیت کشور ندارد، گفت: فرد پس از سال‌ها زندگی در کشور، ایرانی محسوب می‌شود، هر چند که دارای پدر خارجی باشد؛ ضمن این که قوانین این چنینی در اکثر کشورهای مترقی و پیشرفته وجود داشته و در کشور ما نیز با هدف حل مشکلات این افراد و دستیابی به حقوق فرد دارای مادر ایرانی و پدر خارجی باید قانون فعلی را اصلاح کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام من فرزند یک مادر ایرانی وپدر خارجی هستم 22 سال سن دارم چون عمرم از 18 گذشته بهم شناسنامه تعلق نمیگره لذا خواهشمندم یک قانون تصویب بشه به ماهم شناسنامه تعلق بگیره
    باتشکر

    10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا